Sällskap i hagen?

F

Falizia

Hej, Har ett problem med min foderhäst. Tänkte höra mig för om någon varit ute för liknande och kanske har någon bra lösning.
Min foderhäst är en fjortonårig varmblodsvalack som gått på travet tills han var nio år. Han kastrerades som två eller treåring (tror jag).
Han är otroligt trevlig i all hantering och likdan i ridningen.

Problemet är det att han kan inte gå tillsammans med andra hästar i hagen. Och visst har jag hört många som säger detta om sina hästar och att de tillslut fungerar tillsammans med någon speciell häst. Men min häst fungerar verkligen inte tillsammans med någon, han ahr gått tillsammans med ett travarsto, en travarvalack och en shettishingst. Inget av detta har fungerat, och då är det inte så att han bara är sur utan han är rent elak och slår och jagar de andra hästarna.

I stallet har han ett fjordingsto i boxen bredvid och det fungerar toppen, har dock inte vågat ha honom tillsammans med detta stoet efter att han har varit så elak. Svårt att veta hur man ska lösa detta och man vill ju inte riskera att några hästar blir skadade. Så nu går han själv i sin hage och verkar stortrivas med det, när de andra hästarna tas från sin hage och leds utom synhåll lyfter han inte ens huvudet från marken. Verkar helt enkelt inte bry sig om dem.

Någon som varit med om liknade? Jag är hemskt tacksam för alla tips eller liknade erfarenheter...

Sv: Sällskap i hagen?

min kompis mamma har en sån häst när dom köpte den sa de att den kunde gå med en häst, men sen när de har provat att släppa ihop den med andra jagar den livet ur dem så han får gå själv...det är nog bara att acceptera att vissa hästar är sådana...

Ja, han har ju fått gå självde senaste tre åren och han verkar ju inte lida av det men hade vart kul om det fanns liknande situationer där man hittat en lösning...

Stackars häst. Han vet ju uppenbarligen inte om hur han ska bete sig mot andra hästar.

Bästa sättet tycker jag är att släppa ihop hästen med en annan häst som vet hur en häst ska bete sig. Ge dom gott om utrymme, en hage utan hörn, fri tillgång på mat och vatten och låt dom vänja sig vid varandra i sin egen takt.
Har man tillräckligt stort så den andra hästen alltid kan gå undan så behöver man ju inte oroa sig för skador.

/M

Hur stor är hagen som de släpps ihop i?
Vem av hästarna är van att gå i den sedan innan?
Hur har de hästar han släppts ihop med varit normalt, är rang låga eller höga?
Hur är åldern på de hästar som släppts ihop?

Det finns en massa saker som spelar in. Men hittills har jag aldrig träffat en häst alltid behövt vara ensam.

De gångerna vi försökt släppa honom med andra hästar har det rört sig om rejält stora hagar just för att de ska få utrymme att komma undan. Vi har provat både att släppa andra hästar i hans "egen" hage, vilket är förståligt om det inte fungerar men även i en stor hage där han aldrig gått innan.
De hästarna vi släppt ihop honom med har varit i samma ålder eller äldre, undantaget är shettishingsten som är sju år.
Shettishingsten är hög i rang, han går vanligen tillsammans med en annan travarvalack och det är shettisen som styr. Stoet han gick med är inte låg i rang men inte precis hög i rang heller.
Känns som att jag verkligen har försökt tänka på alla möjliga sätt som kanske kunde fungera men hittils inte hittat något..

Nej det verkar faktiskt inte som om han vet det. Har funderat på om han kanske blivit "mobbad" som föl, men vet inget hur han hade det när han var föl.
Saken är den att alltid när vi släppt ihop honom med andra hästar har vi sett till att hagen är tillräckligt stor, det har verkligen varit hagar med utrymme för dem att stå i varsin ände av hagen och inte behöva se varandra om du förstår. Men det enda som händer är att han jagar de andra hästarna/den andra hästen.

Har ju inte all information och ju inte heller sett hur han gör. Men några alternativ som jag hade provat och ni tydligen inte har gjort är:
- att släppa ihop honom med en betydligt yngre ranglåg häst. MEN här finns en stor skaderisk om det inte fungerar.
- att släppa ihop honom med en stor välfungerande flock i deras "hemma" hage. Gärna en stoflock med lite äldre fölston. Han får då inte en enskild häst att bråka med utan ett kollektiv som håller ihop mot den nye. Har han inte lärt sig att vara häst innan så får han chansen med hjälp av flocken.
- en stabil äldre extremt ranghög häst, som gärna även är fysiskt större än honom. Men åter igen fungerar det inte så är det stor skaderisk.

Jag tackar så hemskt mycket för detta. Har försökt med de alternativen jag kunnat tänka mig och "haft tillgång till" men det är svårt att räkna ut alla möjligheter själv. Så jag tackar för tipsen och ska undersöka möjligheterna och höra mig för med bekanta som har häst och se om man kanske kan hitta lämplig/a kamrat/er till honom. Vore kul om han kunde ha sällskap i hagen eftersom att hästar ändå är flockdjur.
Återigen tack :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama