Sallad till nyår

linlar1

Trådstartare
Jag har fått till uppgift att göra en sallad till ca åtta personer till nyår. Den ska serveras till oxfile och någon form av potatis.

Jag är verkligen ingen fena i köket men jag hade gärna fått till någon lite skojigare sallad än sallat, majs och paprika som det oftast blir här. Någon som har något förslag?

Sv: Sallad till nyår

Jag tänkte blanda in lite annat, inte bestämt exakt vad, men troligen melon, valnötter och fetaost. :)

Du kan ju ha i precis vad du vill i en sallad. Äpple, vindruvor, svamp, ananas, ja precis vad som helst som du tycker är gott.

Jag har en idé om att ruccola (stavning?), päron, valnötter och parmesan borde piffa till salladen lite. Garanterar dock inget då det inte är provsmakat än:)

Babyspenat, rucola, körsbärstomater, såna där röda långsmala söta paprikor i tunna skivor, tunna ringar lök, ringla på balsamvinäger och hyvla på parmesan.

Ruccola eller annan salladblandning (isbergssallad är tråkigt)
gurka
körsbärstomat
fetaost
riven morot
små okokta broccolibuketter
groddar
röd spetspaprika
granatäpplekärnor (för lite färg:)

avokado är gott men blir lätt brun och gör salladen mosig..

Machesallad (finns vid vanlig kruksalladen, köp två förpackningar om ni är 8 stycken) med fetaost, tomater, äpplen och valnötter tycker jag är supergott. Skala äpplena och ta bort kärnhuset i mitten bara och skär i mindre klyftor. Kolla så ingen är allergisk mot nötter bara eller ta med dem i en separat burk och strö över när alla har kommit om du inte kan få reda på det innan.

Blanda olivolja och balsamvinäger (hälften av varje) med lite salt, peppar, en vitlöksklyfta och lite torkade örtkryddor, t.ex. basilika och rör ihop några timmar innan och servera separat med salladen så alla kan ta den mängd de vill ha själva. Förhöjer verkligen salladen tycker jag.

Min absoluta favvo är Ruccola, spenat, hallon o chevreost. Ringla honung,olivolja o balsamvinäger över... hur gott som helst o smakerna gifter sig i munnen:d

Liknande trådar

Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
870
Senast: tott
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 093
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Badger
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 030
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar