Säljaren undanhöll!? Hur gå tillväga?

Sv: Säljaren undanhöll!? Hur gå tillväga?

Jag tycker det är långt ifrån otroligt att flytten kan ha utlöst upphakningen. Har hästen transporterats så har den stått och spänt sig, vilket kan göra musklerna utmattade och ömma, och alltså sämre "skydda" mot hakningen. Spänd häst i ny miljö, likaså.

Nej, besiktningen behöver inte ha visat något, men säljaren kommer ju givetvis att hålla ett UA-protokoll som främsta bevis för att hästen var felfri när du övertog risken.

De hade honom i en platt liten hage på 30*30 m, själv, de gånger jag var där stod han bara och tittade.
Vet inte vilka tider han var ute.

Nu går han i en väldigt kuperad hage på minst 2 ha. Är ute 12-15 h per dag, samt med kompis och de leker och far mkt om dagarna :-)

Får prata med min hovis och se om han kan göra något :-)

Jag har haft två unghästar som fått detta "över en natt". Första gången var det precis som du, en nyinköpt åring som plötsligt släpade en bakben och kunde inte flytta sig! I panik ringde jag min veterinär som lugnade mig och sa att hästen behövde röra sig för att muskla sig. Hur "tränar" man en åring? Handleda i backar var ett tips. Det kan man säkert göra med äldre hästar också.

Den andra var vår egen uppfödning och därmed vet vi precis vad hästen varit utsatt för = ingenting, så förra ägaren kan ha missat det. Men från en dag till en annan började det. Med mer rörelse och hovslagaren kortade tån bak så har det försvunnit. Just nu i alla fall, han är 3 år och växer ett tag till.

Om det hakar så att hästen inte kan flytta benet så försök att rygga den, då brukar det släppa.

Jag hade pratat med hovis, tränat och avvaktat.

Tack för svar.
Min hovslagare påpekade att han var kort i tårna, senil som jag är kan jag dock inte minnas om det var på alla eller om det var bak. Får ta upp detta med honom.

Då Equiterapeuten sa att ömheten i ryggen kom från bakdelen så jobbar vi mkt nu med att få igång den ordentligt. Han hade massa spänningar i hela bakkärran och hon menade på att han var felriden.

Jag tycker det är väldigt vågat av en ET att säga så, en sådan gissning skulle jag aldrig ha givit mig på då det är svårt att veta vad som har varit innan.:crazy: Spänningar i ryggen och aktern kan ha många olika orsaker.

Det är inte alls ovanligt att se dessa småknäppningar som ser ut som början på hakningar om hästen har ömhet/låsningar i ländrygg eller SI-led det är inte äkta patella och fastnar aldrig utan beror nog på att muskulaturen inte riktigt jobbar som den skall. Att det känns som den tappar bakbenet beror inte på patella det känns inte så däremot är det en vanlig känsla vid låsningar i SI leden där hästen reagerar på muskelkrampen.
Du beskriver exakt en häst jag hade för något år sedan som slagit sig sned och låst sig i SI-leden när den sövdes. Hade den stått och spänt sig i transporten så blev småhakandet tydligt. I ridningen kände man just att den tappade ett bakben då och då. Så snart SI-leden åtgärdades av en duktig kiropraktiker så försvann också alla tendenser till hakande och har aldrig återkommit sen dess. Så mitt råd är ta ut en duktig kiropraktiker iom att hästen tom var öm i ryggen så visade den ju tom att något var galet i den regionen.

Hon jag hade ute är även kiropraktor, hon gick igenom hela hästen och behandlade, sedan dess har ryggontet lyst med sin frånvaro :-D

Men kanske ska be henne komma igen och kolla?

På morgonen när det händer så låser benet men släpper direkt. Så det fastnar ju aldrig så man behöver backa.

Eftersom ryggontet försvann så litade jag på det hon sa, nu klättrar vi mkt och en del galoppintervaller och hans känns fräsch för övrigt. :-)

Om du känner att han "tappar" bakbenet under ridning kan han ju slå på sig,
som alternativ.

Lättdiagnostiserat på så sätt att det upphör om man provar med ett
par rejäla strykkappor.

Just att hakningen märks på morgon är typiskt.

Ja, hade faktiskt ett föl med patellaupphakning och det kom alltid på morgonen när det skulle ut ur boxen. Men vi får träna helt enkelt och hoppas på att det försvinner. Annars får jag ta tag i det då och ultraljuda knäet.

Tack för alla tips och idéer :-D

Jag har haft några unghästar genom åren där det har dykt upp, och då alltid på morgonen efter natt i box och under växtperiod. I samtliga fall försvann problemet när jag släppte ut hästen på lösdrift. Så mycket utevistelse samt träning som stärker muskulaturen kring patella, samt tid att växa brukar fungera i de allra flesta fall.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
B
Hästvård Jag har en arabvallack som för minsta lilla kröker på nacken, dock har han aldrig jobbat med kroppen på det sättet som jag som ryttare...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar