Säljaren undanhöll!? Hur gå tillväga?

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Ja, fallet är så att jag köpte en Paint för snart 3 mån sen. Då vår korta vid tillsammans kantats med tappskor, sadelletande och jag skadad så har jag inte ridit lika mkt som jag velat.
Nu har det löst sig och vi har kommit igång.

Nu till "problemet":
Redan första morgonen när jag ska va ut honom till hagen visar han patellaupphakning.
Endast lindrigt, det fastnade aldrig men man märkte att det blev en liten upphakning.
Jag ifrågasatte säljaren och de sa att han aldrig haft det hos dem. Konstigt tycker jag.

Tänkte att då det verkar vara av den lindrigare typen ska det gå bra ändå :-)
Har dessvärre nu upptäckt att det kommer även när man rider. Antar att det då är operation som gäller, eller se om det försvinner i takt med att han musklar sig.
Hur ska jag gå tillväga med detta? Om det krävs operation tycker ju jag att säljaren ska stå för den, de har ju faktiskt inte upplyst om det. För de borde väl märkt att han har det?
Andra alternativ är ju att få köpet hävt? Vilket jag inte vet om jag vill eftersom jag tycker om hästen.

Självklart besiktades hästen innan köp.

Sv: Säljaren undanhöll!? Hur gå tillväga?

Det vet jag faktiskt inte. Han är a1 försäkrad hos Agria. Men det får jag kolla upp. Förutsatte att den inte gjorde det. Tack :-D

Om han varit försäkrad sedan födseln i samma bolag så "ska" de täcka patellaoperation - annars är det nog tveksamt eftersom att det är att räkna som ett medfött fel.

Hur gammal är han?

Min Phoenix hade REJÄLA upphakningar vid stillaståend (typ på morgonen efter en natt i boxen) mellan 4 och 8års ålder - de minskade vartefter han växte klart i kroppen och nu har han inte haft en upphakning på flera år.
Min veterinär sa att det bästa var att vänta ut det, bygga mkt rumpmuskler och ev. ge extra B-vitamin.
Vad säger din veterinär?

Räknas det verkligen som medfött? Det uppstår ju oftast när hästen är ett eller ett par år gammal...

Han har inte varit försäkrad i samma bolag sen han föddes :-(

Han är 5 år.

Har pratat med vet på tele och han sa som du. Samt att sålänge det inte stör behöver man inte operera.

Kan det komma bara över en natt sådär?

Kan inte så mkt om det eftersom jag inte råkat ut för det förut.

Ja när det börjar så kommer det ju "över en natt". Inte alls så ovanligt på växande hästar. Sedan finns det ju olika grader av det men det vanligaste är att det växer + tränas bort.

Det kan ju vara så att säljaren inte kunnig eller uppmärksam nog att se felet.
Det finns så många helt okunniga människor, som inte ens märker om hästen tappar ett ben.

wrangler: Enligt mitt bolag (agria) så räknades det som medfött. Det var några år sedan jag pratade med dem dock, så det kan ju ha ändrats sedan dess. :)

TS:
På min grabb så märkte jag ingenting förrän jag haft honom i över ett halvår - det kom över en natt helt klart! Jag hade känt honom i ett år vid det laget och aldrig sett minsta tendens till upphakning - så chocken var stor när jag skulle ta ut på morgonen och han släpade ena bakbenet som en pinne efter sig. :grin:
Han har dock aldrig råkat ut för en upphakning vid ridning, så där kan jag inte råda dig alls.

De såg inte att han var muskelöm i ryggen heller. Det upptäckte jag när jag skulle provrida.
De gjorde inget åt det heller :-( men tog ut en Equiterapeut och sen var det borta :-)

Så klart ;-)
Typiskt om det faktiskt är så att det kom den natten.
Jag har alltid trott att det är medfött.

Jag tror du kommer få svårt att påvisa att ägarna visst det (mörkat) eller att hästen ens haft upphakning tidigare. Det kan ju komma över en natt, och om du ridit mindre än hästen är van vid (vilket du skriver) är det ju logiskt att det uppstått därför.

---
Orsaken till att vissa hästar drabbas av detta är inte helt klarlagd, men man ser en stark koppling till hästens kondition (dvs hull och muskulatur). Unga hästar (oftast tunna i hull och omusklade) och hästar med raka bakben är också predisponerade för detta bekymmer. Hästar som plötsligt blir stående på box t ex en unghäst som pga av skada tvingas till vila, kan ofta få bekymmer med patellaupphakning. Det brukar lösa sig så fort hästen får börja röra sig och bygga muskler igen.
---
http://www.alltomhastar.se/artiklar/hast-halsa/patella-upphakning-pa-hast/

Bra artikel med lite tips och info.

Som tur är fastnar det inte, men man känner att han "tappar" vänster bak.
Kan det hända i alla gångarter tro?

Tack :-D
I o m att det kom redan morgonen efter jag hämtat honom så tror jag inte det beror på att han tappat muskler.
Personligen tycker jag han är bättre musklad nu än när han kom.
:-)

Frågan är hur du ska bevisa att säljaren vetat om upphakningen och mörkat. Hästen genomgick väl besiktning UA?

En av mina hästar uppvisade patellaupphakningar efter köp, hon var 6 år växande och behövde muskler. Försvann efter en tids träning och har aldrig återvänt. Paint är en långsam växande ras.

Ja det gjorde han.
Jag trodde att det var medfött, men har ju fått lära mig nu att det inte är det ::-)

Men en patellaupphakning visar sig väl inte alltid på en besiktning?

Visst känns det otroligt att det ska hända just över hans första natt här men omöjligt är det ju inte .

Det får bli så, att träna och vänta ut det helt enkelt :-) Han är ju ung så det hoppas jag på är lösningen :-)

Patella hänger samman med annat också, t ex kanske de förra ägarna hade hästen mycket mer ute och då kan symptom faktiskt utebli. Hur man verkar kan ha betydelse, en kortare tå i bak kan lindra eller häva symptom och något man bör se till att ordna med om hästen har problem med patella.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
B
Hästvård Jag har en arabvallack som för minsta lilla kröker på nacken, dock har han aldrig jobbat med kroppen på det sättet som jag som ryttare...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden