A
alfa460
Varför skulle det vara kategoriskt när det är så det är?
Är du själv väldigt hemma på detta ämne?
Enligt SAOL betyder kategorisk "bestämd, ovillkorlig". Ditt svar är just det samtidigt som gällande rätt är reltivt luddig och oklar. Därför mitt svar.
En friskrivning kan visst gälla om vissa villkor är uppfyllda. Att skriva att friskrivningsklauser ej gäller om man inte har någon försäkring är då i min värld en aning.... öh, ja kategoriskt.
Jag har i mitt första svar angivit ett HD-avgörande som stöd för min ståndpunkt och jag kan om du vill ange vilka de är som jag refererar till som "vissa". Det är Folke Grauers i boken "Fastighetsköp" och Leif Carbell från "Felbegreppet och undersökningsplikten enligt 4:19 JB, Festskrift till Jan Hellner".
Jag kan dessutom ge dig exempel på rättsfall där HD har accepterat en väldigt generell friskrivning och det är NJA 1975 s 545.
I detta fall rörde det sig om en tio år gammal villa med omfattande fuktskador på grund av avsaknad av diffussionsspärr. I köpeavtalet fanns en friskrivningsklausul där köparen förklarade sig godta fastighetens skick och där han med bindande verkan avstod från alla anspråk mot säljaren på grund av fel eller brist i fastigheten. HD godkände formuleringen men ansåg att det hade varit skillnad om klausulen enbart hade innehållit att fastigheten såldes i befintligt skick. Vidare ansåg HD att en sådan allmän friskrivning som var ifråga i målet var klarare till sin innebörd än vad den varit om den hade innehållit en lång uppräkning av alla mer eller mindre tänkbara fel.
Så att säga att det inte går att göra friskrivningar menar jag är ett kategoriskt uttalande på ett område där rättsläget är lite snårigt.
Det är förvisso inte bara att skriva "Fastigheten säljes i befintligt skick" men möjligheten att skriva sådana klasuler som skulle hålle vid en rättlig prövning finns.
Och, nej jag håller inte på med fastighetsrätt, men jag har grundläggande kunskaper på området och dessa är tillräckliga för att veta att det inte är solklart som du påstår att det är.