Sälja tvål?

pastejja

Trådstartare
Jag har börjat tillverka tvål (än så länge endast kallrörd tvål). Jag har tröttnat på alla märkliga ämnen som tillsätts, och gjorde en sort, och provade en annan och en till. Nu använder jag mina tvålar som uppskattade värdinnegåvor och jag kan inte tänka mig att köpa en vanlig köpetvål igen ;).

Nu har jag funderat på att börja sälja tvål, men har jag förstått rätt att jag förutom skriva innehåll som INCI behöver anmäla och betala ca 4000 kr även för pytteförsäljning? Jag är ju inte intresserad av tillverkning på löpande band, och jag ska sälja ganska många tvålar för att komma upp i de pengarna..

/U
 
Sv: Sälja tvål?

Kan du inte tillverka och sälja som hobby?
Du får tjäna max ett antal kr/år. (orkar inte leta reda på summan just nu...) Men då borde man även komma undan andra regler..;-)

Kolla med kemikalieinspektionen vad dom säger!
 
Sv: Sälja tvål?

Enligt skatteverket fungerar det ju så, men gäller det även hygienprodukter? Tyvärr hade de stängt på kemikalieinspektionen.. Tack för tips! :)
 
Sv: Sälja tvål?

Hittade en bloggare som fått sluta sälja tvål. Tydligen är det läkemedelsverket, och tillståndet skulle kosta henne 6000 om året. Är det inte lite galet mycket? Länk till inlägget
Kanske jag får nöja mig med att koka tvål i liten skala och ge bort som värdinnegåvor..
/U
 
Sv: Sälja tvål?

Men hon verkar ju ha det ganska proffsigt, med återförsäljare osv...

Kasta inte in handduken innan du har pratat med läkemedelsverket.
I värsta fall kanske du kan kalla den rengöringsstubbe och lägga till att den är så mild att det funkar utmärkt att använda på kroppen:idea::angel:

Men då kanske man måste ha tillstånd från kemikalieinspektionen:confused::devil:
 
Sv: Sälja tvål?

Jag gick och funderade på det när jag var iväg.. Jag kan ju köra på tills de hör av sig, det handlar ju absolut inte om någon massproduktion.
Rengöringsstubbe.. det var kreativt tänkande, det gillar jag :)
/U
 
Sv: Sälja tvål?

Jag skulle kolla vad som krävs om du ska driva det som hobbyverksamhet. Jag tror inte att dom är lika hårda då...

Vad har du för "smaker"?
 
Sv: Sälja tvål?

Åh, vad roligt det verkar! Och vad vackra dom är!
Jag blev super inspirerad, kanske lånar lite av din hobby...

Testa kamomillblomma... blommar för fullt just nu ute i hagarna!
 
Sv: Sälja tvål?

Jag räknar ut recepten här: länk till soapcalc och där kan du se olika egenskaper för olika tvålar. Jag har provat 3 varianter som alla håller sig inom deras riktvärden och alla 3 blev bra.
Jag använder vatten från egen brunn, det finns vissa som säger att man ska använda destilerat vatten.. Jag är inte övertygad än...
Viktigast lär väl vara att använda ren kaustiksoda (ex.Nitors) och så gissar jag att man ska vara hyfsat petnoga med temperaturer och att tänka på att inte få luten/blandningen på huden/i ögonen.
Lycka till!
/U
 
Sv: Sälja tvål?

Den verkar jättebra, bara man lär sig använda den... Mycket att förstå sig på...

Men har man lärt sig räkna foderstater ska man väl lära sig det här också!

Du får gärna skicka ett "smakprov" till mig ;-)
 
Sv: Sälja tvål?

måste man spara receptet innan man kan se resultatet?

Jag måste erkänna att det här programmet var lite för hightech för mig... Men skam den som ger sig! Jag ska göra en tvål till slut!
 
Sv: Sälja tvål?

glöm mitt förra inlägg...

Vad är ghee?

Finns det inga riktvärden att hålla sig till första gången? Eller ett recept som är basic?
 
Sv: Sälja tvål?

Det verkar lugnt så länge det inte handlar om yrkesmässig tillverkning. Vad som avgör huruvida det är fallet framgår dock inte helt tydligt. Är väl bara att kontakta läkemedelsverket och fråga? Svenska myndigheter är trots allt i regel bra på att svara på frågor. Att medvetet strunta i bestämmelserna och köra tills någon märker det är inte bara omoraliskt utan kan mycket väl vara straffbart.
 
Sv: Sälja tvål?

Den verkar jättebra, bara man lär sig använda den... Mycket att förstå sig på...

Men har man lärt sig räkna foderstater ska man väl lära sig det här också!

Du får gärna skicka ett "smakprov" till mig ;-)

Jo men jag ska leta fram ett av mina tidigare recept som jag vet är bra. Det är inte alls svårt att använda kalkylatorn, skriver mer sedan när jag har lite mer tid, jobbar på ett dåligt samvete och skulle inte alls sitta här nu.. ;)
Ghee är förresten smör som sjudits länge och man använder endast den klara smöroljan, finns bra recept på det på nätet.
 
Sv: Sälja tvål?

Jag skickade ett mail med min fråga till Läkemedelsverket igårkväll, ännu inget svar. När jag får svar så ser jag hur jag gör. Krävs det tillstånd för 6000 om året för att sälja 20 tvålbitar så får de fortsätta vara födelsedagspresenter och värdinnegåvor.
/U
 
Sv: Sälja tvål?

För er som undrar så krävs det att man anmäler sitt företag och sin produkt. Anmälan kostar 300 kr per grundrecept, så då ska jag bara välja vilket grundrecept som jag tycker är bäst av de jag har provat, och så kan jag utöka sortimentet sedan. Detta med företag har jag tänkt på tidigare, vill gärna dra in mitt avelssto i företaget samt kombinera det med arkitektbyrån.. Behöver bara ett namn.. läs mer här
 
Sv: Sälja tvål?

Det låter ju jättebra! Vad kul att det inte var så dyrt som du befarade! Nu återstår bara att se blanketten som ska fyllas i....;-(

Men jag tror att du ska fundera både två och tre gånger innan du drar in avelstoet i företaget eftersom det är svårt att få skatteverket att godkänna avel i företaget, det är ju svårt att få lönsamhet i den verksamheten....
Såvida hon inte redan har ett par riktigt fina avkommor som säljs med lönsamhet?!
 
Sv: Sälja tvål?

Nja.. fast det visar sig att det ändå blir ganska dyrt.. Fick ett mailsvar också, där det kom till kostnad för registrering av företaget, vilket inte framgick i telefonsamtalet, trots att jag frågade:


"..Årsavgiften för personen/företaget som anmäler produkterna är 2100 kr/år samt 300 kr för varje produkt och år."

Så det blir 2100+300+2000 (brukar det väl kosta 2000 att starta enskild firma?).. Så 4400 kr, då får jag sälja en hel del tvål för att få in de pengarna årligen. Får jag igång arkitektfirman så är det en annan sak, men som det ser ut nu så har jaginte oändligt med tid att rita utan klarar mig lätt med de 30000 som skatteverket har som gräns innan jag måste starta för deras skull. (Skall dock deklareras ändå)
Stoet är riktigt fint men ekonomiska läget ser ut som det gör och det finns inga garantier för att det går med plus som det ser ut nu.. Men det är det nog inte många det gör det för.
/U
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 132
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: Philosophia
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 336
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp