Sälja skadad häst?

Yohaniii

Trådstartare
Jag har en 5-årig valack som självklart lyckades skada sig lagom till första provridningen för ca en månad sedan, den största anledningen till att jag ville sälja var ironiskt nog att jag var rädd för att han skulle skada sig. En kotledsinflammation lyckades han få till i alla fall (han är väldigt sparsamt tagen och riden så förhoppningsvis beror det på något annat än det :S)

Egentligen är det väl bara att lägga ut en annons och prova och se vad som händer så sett, men jag vill gärna höra vad andra tror och tycker först. (Dock ska jag väl vänta sommaren ut åtminstone och se vad som händer, men jag kan inte sluta tänka på det här..). Det är en okomplicerad häst, lättriden, snäll i hantering osv. hoppade 8-8 på treårstestet... Nu har jag noll koll på försäkringar men försäkrad är han, förs det vidare till nästa ägare också, alltså är det intressant för ev. köpare hur mycket han är försäkrad?
Finns det folk som vågar köpa en skadad häst? Någon som har nån erfarenhet utav sånt här? Menar det kan ju ändå bli en väldigt bra affär, om jag i så fall säljer honom för en låg summa, för bra borde han bli och enligt veterinären är detta inget som kommer påverka ridbarheten osv. i framtiden.

Jag har en d-ponny (12år) också med en gammal senskada, är det svårt att sälja med gamla, läkta skador?

En av hästarna måste bort innan nästa sommar, så det är ju ingen stress än så länge, beroende på hur man ser det. Det vore bara så skönt att få det klart så jag kan sluta oroa mig över något jag egentligen inte kan göra speciellt mycket åt...
Alla tankar och erfarenheter tas tacksamt emot!:bow:

Senast ändrad:
Sv: Sälja skadad häst?

Det finns absolut folk som köper skadade hästar, frågan är om du som säljare vill sälja en skadad häst?
Bara nyligt på buke var det någon tråd om att man sålt en häst med känd skada, det stod tom i kontraktet. Köparna tog veterinärens ord på hur hästen skulle påverkas av skadan(dvs inget alls) men sedan dröjer det 6 mån(typ) och sedan kommer de och vill häva köpet för att de anser att skadan var allvarligare än man trodde...

Så, om jag var du så skulle jag se till att få hästen frisk, och sedan i god form under en lite längre period, och sedan lägga ut honom på annons till våren.
Jag skulle se till att verkligen undersöka orsaken till att en så ung häst fått såna problem så tidigt, dokumentera allt.
Så kan du nog få både en frisk häst och ett bra pris för den till våren.

Generellt sett finns det större risk för oseriösa köpare på billiga och lätt kantstötta hästar, vilket brukar bli mer krångel än nödvändigt. De flesta seriösa vill ha en hel häst och vill betala för det.

Det finns folk till allt, men jag skulle aldrig köpa en skadad häst själv.
Jag skulle nog inte vilja sälja min häst heller om den var skadad, känns som om man bäddar för problem..
Men om du ändå bestämmer dig för att sälja din skadade häst var då mycket nogrann med kontraktet. Skriv I allt om skadan och att när köpet gått igenom är hästen köparens ansvar.
Tyvärr finns det så många som verkar så jättebra, men helt plötsligt är det inte alls samma människa..
Men var mycket nogrann och tala pm skadan, skriv I kontraktet allt tänkbart om skadan.
Lycka till.

Ja visst finns det folk som köper hästar med skador. Framförallt för att hästarna förstås blir väldigt mycket billigare i inköp (inte i ägandet då det riskerar att bli mycket dyrt). Men för personer med inte så mycket pengar men med tid och engagemang så är detta förstås en möjlighet att få en fin häst för mindre penger, men med högre risk.

Som köpare hade jag absolut vågat köpa en häst med en viss skadehistorik:). Beroende på vad det är förstås.

Som säljare ska man i mitt tycke vara otroligt försiktig till vem man säljer sin skadade häst. Full dokumentation måste ges och skriv inte i kontrakt att hästen inte får säljas vidare utan att informera tidigare ägare om vem som köpt hästen och lägg in vite i fall de skulle göra så.

Det går alltid att sälja en skadad häst, bara man är öppen och ärlig om detta :) Däremot kanske det skulle vara klokt att vänta tills han är frisk i stället? Summan går ju förmodligen ner avsevärt också

Man ska vänta o sätta igång hästen- om man vill DEN väl.

har den inga meriter när den nu är 5 år annat än löshoppning?

Annars kan du få en god slant för den som frisk o utbildad.

Man ska vänta o sätta igång hästen- om man vill DEN väl.

har den inga meriter när den nu är 5 år annat än löshoppning?

Annars kan du få en god slant för den som frisk o utbildad.

Kostar ju en hel del med att behålla hästen, beroende på hur omfattande skadan är. Och utbiladar en sån pass grön häst tar både tid och kostar pengar. Om du nu inte gör all utbildning själv. Dessutom så är det mycket jobb, som man måste fråga Sig om man är beredd på att ta..
hästen kanske inte håller? Eller blir frisk.
Vad jag uppfattade I första inlägget på ts var att hon var tvungen att sälja innan nästa sommar, Vilket låter väldigt knappt om tid för att hästen ska bli frisk och utbildad..

Min häst står på vila, jag har henne ute för försäljning, intressenter hänvisar jag till veterinär och hovslagare som har fått mitt godkännande att ge ut bilder och journaler och all annan information om henne.

Jag har henne ute billigt nu, hon står fortfarande kvar hos mig och jag planerar att låta vet titta på henne igen i september och med vets godkännande sätta igång henne. Måste säga att det är nog liten chans att hitta en seriös köpare så länge hästen står med skada..

Ja precis.

Alla vet vad det kostar att hålla en häst där prognosen är okänd.

Även om den är billig o man har eget stall. Det tar tid o jag skulle inte förlita mig på att ngn annan skulle lägga ner möda o kanske mer se till försäkringspengarna,.

Jag har inte sdnt förtroende för folk som inte har ett band till hästen o som inte ens har ridit den.

Nej och de intressenter som inte är så nyfikna i journaler utan litar blankt på mitt ord går bort! :) Jag vill att dom ska prata med veterinär och verkligen FÖRSTÅ så att dom inte köper pollan, och rider sönder henne. Speciellt eftersom min häst inte visar hälta, och skulle en okunnig person köpa henne skulle nog denne inte märka något. Alltså ännu större riskt att hon förstörs.

Så jag sliter med tid och pengar nu och hoppas och ber att jag får sätta igång henne försiktigt i september efter 8 månaders vila. Och då hitta en bra köpare till henne.

I ditt fall är ju en superhovslagare av största vikt. tyvärr kan inte så många så mkt om hovar- även om de tror det:crazy:

Bara att hitta en bra hovis är inte heller lätt.

Nej precis :) Därför vill jag även att intressent ska prata med min nuvarande hovis, och han har även sagt att han då kan rekomendera hovslagare i andra delar av sverige beroende på vart hon kommer så hon hamnar i goda händer.

Tråkigt nog har ju curlyn blivit en barfota, bettlös örthäst i de flesta sammanhang.. Har fått höra mycket hur hemskt det är att jag SKOR EN CURLY :O de flesta intressenter hittills har tagit för givet att hon är barfota runt om och låter väldigt chockade när dom ser på bild att hon har skor fram :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 842
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka