Sälja sin älskling för att vinna mer priser?

T

TeamWahlund

Ska man sälja sin älskade häst för att den inte räcker till så att man då kan köpa en ny som man kan vinna fler tävlingar på?

Sv: Sälja sin älskling för att vinna mer priser?

det måste man själv känna efter hur man vill göra... om priser o tävlingar e det viktiga eller om hästen man har betyder så mycket att man vill behålle honom/henne ändå o stanna på en lägre nivå...

skulle aldrig sälja en häst bara för att den inte kommer vidare i klasserna, men då är heller inte tävligar det viktiga för mig...

det beror väl helt på vad du har för mål med din ridning. Men med arbete och tålamod så är det många hästar som säkert skulle bli bättre, men ägarna ser bara att de är begränsade.

Där e vi nog olika för jag har en fantastisk hopphäst nu som jag älskar mer än allt annat men han och jag funkar inte i hoppningen och jkag ska sälja honom nu och köpa en annan som jag kan tävla vidare på.. Men är de verkligen så hemskt som många säger? jag är inte känslokall bara för att jag lägger tävlandet i första hand, jag vill bli bäst å de kräver styrka mod pengar och tuffa beslut. ...

Alltid svårt att sälja sin vän.

Men passar man inte ihop så gör man inte de.
Bättre o prova något annat då .
har du däremot precis skaffat dej den här hästen så ge de lite tid.

Alltid svårt att sälja sin vän.

Men passar man inte ihop så gör man inte de.
Bättre o prova något annat då .
har du däremot precis skaffat dej den här hästen så ge de lite tid.

Har inte precis skaffat honom.. har kämpat med honom och vägrat ge upp i tre och ett halvt år. Han e en fantastisk häst på alla sätt och vis men han och jag är ingen bra kombination när det gäller att hoppa... :(

Vet du vad det är som gör att ni inte passar ihop? Om du vet, men ändå inte kan reparera, ja då finns det inte så mycket att göra. Har själv varit i den sitsen flera gånger och vet hur jobbigt det är.

mm jag vet vad de e så de e bara att säga tack och hej... *pain*

Jag kände precis som du gör, och efter mycket tänkande och diskuterande med tränare så beslutade vi oss för att sälja hästen. Letar nu efter en ny häst som ska passa mig bättre.... Den hästen jag ska sälja passade jag helt enkelt inte ihop med...:( Älskar honom så himla mycket så det var ett hårt beslut :cry:

Varför inte? Är det vinna man vill så tycker jag inte det är något konstigt.
Egentligen borde jag sälja min, han kommer aldrig bli annat än medioker, men eftersom jag får en till mkt mkt bättre nästa sommar så får min pålle stanna resten av sitt liv hos mig :) :p

Jag kände precis som du gör, och efter mycket tänkande och diskuterande med tränare så beslutade vi oss för att sälja hästen. Letar nu efter en ny häst som ska passa mig bättre.... Den hästen jag ska sälja passade jag helt enkelt inte ihop med...:( Älskar honom så himla mycket så det var ett hårt beslut :cry:

Jag letar oxå efter en ny häst nu, fast jag kan inte köpa någon försen min nuvarande tävlingshäst är såld. Jag har lovande unghästar på g så jag skulle egentligen inte "behöva" en ny häst men jag vill gärna ha en vuxen oxå. De e svårt att sälja sin häst vill ju att han ska hamna hos rätt människa....

Varför inte? Är det vinna man vill så tycker jag inte det är något konstigt.
Egentligen borde jag sälja min, han kommer aldrig bli annat än medioker, men eftersom jag får en till mkt mkt bättre nästa sommar så får min pålle stanna resten av sitt liv hos mig :) :p

Jag har en annan bra men hon är bara fem och så har jag en åring som nog blir lysande men jag vill ha en vuxen oxå.....

usch, det är hemskt...
Har själv varit i samma sits... Jag sålde min älskling då jag kommit fram till att vi faktiskt inte passar ihop, han var riden på ett ganska speciellt sätt när han kom till mig vilket hade gjort att han var totalt okänslig. Tävlings mässigt funkade det iofs ganska bra men jag hade ingen riktig ridglädje... usch det låter så hemskt när jag skriver såhär, men det var mest blodd, svett, tårar och hårt arbete. Det avgörande blev när han drog på sig en rejäl skada och vi inte visste hur bra han kunde bli igen, tack och lov blev han bra, men jag orkade inte göra om jobbet en gång till.

Nu har jag ett underbart sto:love::love:... inte för jag har fått mindre jobb då hon knappt var inriden när jag köpte henne, men det är lättare att lära in än att lära om och hon har något speciellt som gör att man aldrig är missnöjd med ett ridpass, man ser alltid fram emot varje ridpass och hon är alltid lika underbar även om hon har sina trix ibland.

Min gammla älskling fick en jättebra ny ägare och de passar jättebra ihop.

Så jag känner iaf att jag gjorde helt rätt när jag sålde min älskling, men det är inte lätt att sälja en vän.

frågar man mig, så skulle jag sälja om jag inte hade möjlighet att ha flera hästar, biland måste man tänka på sig själv också. Om jag var en ryttare som verkligen satsade och ville upp lite höjderna då skulle jag också föröska ha en häst som matchade mig.

jag skulle aldrig kunna göra det. jag får ångest bara jag tänker tanken.

jag skulle aldrig kunna göra det. jag får ångest bara jag tänker tanken.

Varför? För att ingen annan kan ta hand om den lika bra som du? Jag är alltså bara nyfiken, ta det inte som någon personligt påhopp eller så :)

TS: Jag är nog alldeles för känslokall för det här vi håller på med egentligen. Vill man komma någonstans kan man inte fortsätta rida på en medelmåtta. Vi skulle inte ha någon elit om alla sparade hästar bara för att man tyckte om dem, trots att de "bara är medelmåttor".

Håller med om att man inte kan behålla en medelmåtta om man vill upp i klasserna men de e tur att de finns de som nöjjer sig med att rida lägre klasser eller bara i skogen så att medelmåtterna också har ett hem. Låter hemskt att säga medelmåtta men jag menar de som inte har lika mkt kapacitet.

Hm, mycket svår fråga. Jag har ridit en 18-årig häst (läromästare) sedan 1½ år tillbaka, som lärt mig i princip allt jag kan. Jag har tävlat upp till LA hoppning och debutant fälttävlan på henne, men börjar nu känna att jag vill gå vidare dels p.g.a. hennes ålder samt nya utmaningar. Personligen tycker jag att det är en naturlig reaktion, i alla fall från mig som är tränings/tävlingsryttare. Jag gillar att få nya utmaningar, och att utvecklas med en häst är bland det underbaraste som finns. Därför måste du verkligen känna efter vad du vill med din ridning. Lycka till! :)

jag satt i samma sits. Jag hade en ponny som verkligen tog mig dit jag ville. Men, jag sålde honom förra året pga hans ålder, dels för att jag ville upp på storhäst dessutom. Åldern kändes begränsade, och sålde jag honom inte direkt skulle det inte bli några pengar till ny häst.

Varför? För att ingen annan kan ta hand om den lika bra som du? Jag är alltså bara nyfiken, ta det inte som någon personligt påhopp eller så :)

Bara tanken på att jag inte ska se dem, röra dem, vara med dem varje dag gör att jag får svårt att andas nästan. Jag har sålt en häst tidigare och trots att han varit utlånad på foder i två år (vilket också var fruktansvärt jobbigt), när vi skrev papper... Fy fan säger jag bara...

Jag vet inte om det har att göra med mitt kontrollbehov också, de är MINA hästar lixom. Och precis som du skrev, jag tror inte att någon annan kan ta hand om dem lika bra.

Nej, sälja hästar är inte min grej :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 455
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 480
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka