Sälja/köpa på distans - hur göra rent praktiskt?

Sv: Sälja/köpa på distans - hur göra rent praktiskt?

Nja, man regelerar i kontraktet betalningen (hur och när den sker) och när hästen övergår i köparens äga. Och skriver in äganderättsförbehåll.

Alltså kan inte köparen bli ägare till hästen förrän pengarna är hos säjaren (rimligen via överföring till konto, vilket ger en kvittens) och att hästen är säljarens egendom till dess den är till fullo betald.

Som Lovisa skriver så blir man inte ägare förrän kontraktsvilkoren är uppfyllda. Det hjälper inte att vifta med ett papper om man inte betalt. Det gäller för övrigt åt båda hållen man kan inte komma och kräva pengarna om man inte kan leverera hästen bara för man har ett papper på det.

Jag har köpt 2 hästar osedda från Wales. Stuteriet är ett av dom mest kända och välrenomerade i världen när det gäller Welsh Cob så jag var aldrig orolig. Båda hästarna var mycket fina och beskrivningen av dom stämde helt. Jag fick köpekontrakt via post och förde över köpeskillingen inkl kostnad för veterinärbesiktning och frakt till säljarens bankkonto. Försäkrade hästarna från dagen för köpet och dom transporterades sedan från Wales med bil och båt. Passen hade transportören med sig. Jag har varit mycket nöjd med båda.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025