Sälja/köpa på distans - hur göra rent praktiskt?

Q

qrumelur

Någon här som har erfarenhet av att antingen sälja eller köpa häst på distans, osett?

Hur gör man rent praktiskt med papper/betalning osv?

Känns lite svajjigt tycker jag. Vill gärna höra om era erfarenheter.

Sv: Sälja/köpa på distans - hur göra rent praktiskt?

Jag har sålt häst på distans (både osett och efter att köparen varit och kikat och sedan velat fundera.)

Oavsett vilket så håller jag inte hästen förrän en handpenning finns på mitt konto. Då anser jag hästen som såld.
Kontrakten skickas antingen via post för påskrivning och återsändning eller så skrivs de i samband med hämtning/leverans av hästen i fråga.

Givetvis är det alltid enklare om man kan skriva kontrakt, betala handpenning/hela summan direkt på plats, men ibland går det kanske inte att lösa.

ja, handpenning är ju händigt..

men rent praktiskt ...
ska hästen vara betald innan den åker? eller ska köparen betala när den ser att den på riktigt får en häst ...?

Betalning innan hästen går på bilen. Kontrakten skickar man mellan sig med post tycker jag. Inga pengar, ingen häst.

Sålt en häst så.

Först satte de in handpenning om 10%
Då besiktade vi hästen och de tog del av resultatet.
Sen mailade jag kopia på besiktningen samt köpekontrakt.
De skrev ut och skrev på samt postade ner båda kopiorna.
Jag skrev under båda avtalen och de betalade resten.
Hästen steg på häst bussen med ett slutet kuvert som innehåll hästpass, ägarbytespapper samt deras kopia av avtalet.

Tog hästen med sig passet på bussen? Handhar chaffören sånt? Det låter ju väldigt praktiskt ...

låter som jag har fått lite input på hur det fungerar nu i alla fall. Tack ska ni ha! :-)

Har köpt häst osett vid två tillfällen. Båda gångerna betalade jag handpenning. Ena gånger skrevs kontrakt på och skickades fram och tillbaka per post. Andra gången skrevs kontrakt vid hämtningen.

Jag hämtade själv båda gångerna och hade med mig bankdosa och betalade på plats.

Tog hästen med sig passet på bussen? Handhar chaffören sånt? Det låter ju väldigt praktiskt ...

låter som jag har fått lite input på hur det fungerar nu i alla fall. Tack ska ni ha! :-)
Det är ju så att om man ska följa alla regler som finns så ska passet vara med när hästen åker. Med "med" menar lagen det bokstavligt. Men vis av egen erfarenhet när jag skulle ha ner en häst från Norrland till Skåne så glömdes passet bort på lastbilen och fick skickas med post veckan efter ;)

Han som körde min tog med ett kuvert och räckte över när de kom fram :)

1. Säljaren beställer besiktning. Ua.
2. Påskrivet kontrakt i två exemplar + besiktningspapper skickas till mig som köpare.
3. Skriver under köpekontrakten och skickar ett i retur.
4. Hela köpesumman överförs till säljarens konto. Ingen handpenning.
5. Säljaren bekräftar att kontrakt och pengar har kommit fram.
6. Jag bokar hästtransportör.
7. Säljaren sätter hästen på lastbilen. Passet medföljer i ett kuvert.
8. Jag hämtar hästen från den ort den rest till.

Klart! Smidigare kan det inte bli. :D

Edit, glömde: Flyttar över försäkring innan hästen reser.

Senast ändrad:

1. Säljaren beställer besiktning. Ua.
2. Påskrivet kontrakt i två exemplar + besiktningspapper skickas till mig som köpare.3. Skriver under köpekontrakten och skickar ett i retur.
4. Hela köpesumman överförs till säljarens konto. Ingen handpenning.
5. Säljaren bekräftar att kontrakt och pengar har kommit fram.
6. Jag bokar hästtransportör.
7. Säljaren sätter hästen på lastbilen. Passet medföljer i ett kuvert.
8. Jag hämtar hästen från den ort den rest till.

Klart! Smidigare kan det inte bli. :D

Edit, glömde: Flyttar över försäkring innan hästen reser.

Aldrig skicka 2 underskrivna kontrakt (underskrivet av säljaren ) till Köparen !!!
Köparen returnerar köpekontraktet i 2 underskrivna ex och sen betalar köparen in pengarna därefter skickar Säljaren det underskrivna köpeavtalet åter till Köparen ...

Köparen ska när den för över pengarna ange vad pengarna gäller typ namn och pålles regnr på betalningsavin så denna har det som säkerhet .

Mia

Låter som ett vettigt sätt för att undvika att bli lurad som säljare.

I vårt kontrakt stod det något i stil med "Köpesumman skall vara betald senast x dagar innan transport (datum), om inte.." Så hade inte jag betalat hade köpet hävts.

Jag skulle verkligen avråda från att köpa häst osedd. (!!!)
Jag har själv varit med om att man har pratat med säljaren, som verkat väldigt kunnig och seriös, skickat bilder, tävlingsresultat och filmer. Men sedan visar det sig att det inte är samma häst som på filmerna.

Jag hade tur och fick inte tag på häst transport och blev tvungen att åka och hämta hästen själv och upptäckte då att det inte var samma häst som på filmerna och bilderna.

Aldrig skicka 2 underskrivna kontrakt (underskrivet av säljaren ) till Köparen !!!
Köparen returnerar köpekontraktet i 2 underskrivna ex och sen betalar köparen in pengarna därefter skickar Säljaren det underskrivna köpeavtalet åter till Köparen ...

Köparen ska när den för över pengarna ange vad pengarna gäller typ namn och pålles regnr på betalningsavin så denna har det som säkerhet .

Mia

Varför?

Oavsett hur man gör så kan någon bli lurad, men vad är den specifika risken att skicka två underskrivna kontrakt i ena riktningen som inte finns när man skickar i andra?

Jag har köpt en häst på distans från Norge. Hade sett och ridit hästen ett antal ggr senast i maj samma år - hästen anledde i september.

Det gick ganska osmidigt för oss då hästen ej hade pass så det skulle först fixas, veterinärbesiktning som jag inte var med på, vilket jag ångrar då hästen hade 0,5 grader hälta på ett bakben som kom fram när vi fick besiktningspapperna - 1 mnd efter hästens ankomst då han sa att dom måste försvunnit på vägen och fick skicka nya kopior.. :confused:

Han sa alltså muntligt att det inte var några problem med på vet. besiktningen. Han sa senare att 0,5 var så pass litet att det inte gjorde något skillnad, vilket det visade sig senare göra..

Kontrakt skickades till mig, jag skrev på och skickade tillbaka via Fax. Smidigt. Ingen handpenning utan alla pengar insatta innan hästen åkte.

Desutom strulade transportfirman så hästen kom fram mitt i natten och hade åkt nästan 24 timmar.

Hästen som när jag såg den var i bra skick var nu mycket tunn, inskjunken samt hade kala fläckar i pälsenn osv..

Så ja, jag skulle aldrig köpa en häst på distans igen..:p

En snäll bukefalist tittade på ponnyn åt mig (en tvååring).

Sen postade de underskrivna kontrakt som jag skrev under, postade tillbaka och förde över pengar. Sen kom ponnyn på lastbil tillsammans med passet.

Skitsmidigt :D

Flyttade över försäkringen på mig när pengarna anlänt. Ponnyn stod kvar hos uppfödarna några månader tills jag fixat bra stallplats men det "ingick" i priset.

Senast ändrad:

Samma ämne
Om man har en spekulant från England, hur vet man att han är seriös ? Vad ska man kolla upp ?

jag köpte min första unghäst (oinriden) osedd från ett försäljningsstall.
jag reserverade hästen en fredag, transporten från dom upp till mig (låångt) gick på tisdagen så vi höll kontakt under helgen.hästen vet. besiktades på måndagen, då vi hade ett avstånd på ca 200mil så fick jag "närvara" på besiktningen via telefon, jag fick alltså prata med veterinären på plats efter att besiktningen var klar.

tisdag morgon/fm förde jag över pengarna för hästen, hästen gick på transporten samma kväll.
han lämnade pass, kvitto och besiktningspapper, ja allt via transportören som sedan gav det till mig när hästen kom..

hur smidigt som helst och allt gick som planerat.
jag gjorde även samma sak nu när jag fick hem min nya stjärna, och även den osedd. allt gick som smort.
visst vi hade våra bråk första dagarna, hon hade superkul och testade mig med allt jag gjorde.:devil: men idag är vi bästa kompisar :)

det ska visst finnas en bluffmakare som påstår sig bo i england och vill köpa hästar. han luras!
nu vet jag ju inte om det är samma. men lägg märke till stavningen!
i england är dom riktigt hårda med stavning och rättskrivning. skriver dom t.ex i was, eller I was ( stort eller litet i )

jag fick även ett när jag skulle sälja en häst. den damp rakt ner i skräpposten. vågar inte riskera.

hittade två mail.

Hello
Am james i realy love to buy what you have for sale at your advert.. send me more photos of it if you have it. am from the UK and i love sewdish horse. i would love to come and view the advert you have for sale and buy it let me know more about the advert and what price are willing sale it for me? last price.? and every order thing i need to know about the advert
get back to me asap
Kings Regards
James.....
you can email me at
Jamespp121@yahoo.com or phone me
+447024034162

Thank you so so much for you email and reply. well i will love to come and see you ,but am very busy at the moment with bussines. have to take a trip to japan this week my shedule is so tight. for me. the home ponny and houses are going to is far more thatn the money.or the price... i am willing to pay the money for zara, jut give me your own price and i will go for it as i am ok with his health and condition. i will have my client send out the payment to you asap.also get back to me with your i;E
Full name...
Full address..
mobie and land phone
as i will have my client send out a cheque to you asap.it will be calculated in euro
God bless you
+447024034162
James

han bluffar iaf!
han skickar över pengar, men för mycket. så du ska föra över överskottet tillbaka till honom.
då ringer han banken och säger att checken är ogiltig så alla pengar dras från ditt konto igen

Det säger väl sig själv? Då är det bara för köparen att skriva på sina sen äger h-n hästen. Då kan h-n i stort sett skita i resten, åka och hämta hästen som tillhör h-n. Åt andra hållet är det ju ingen fara, säljaren vill ju få sin häst såld och ha in pengar på kontot. Eller hur menar du att säljaren skulle kunna utnyttja underskriften?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025