Sv: Sälja/köpa häst...
*KL*
Jag måste verkligen haft tur när jag köpte häst i början av sommaren.
Hade en tight budget då jag inte alls hade planerat att köpa men blev av med min foderhäst som jag haft i två års tid ganska hastigt.
Ringde på en ganska oansenlig annons av den enda anledningen att hästen var stor >170cm och relativt ung och outbildad, vilket passade min plånbok.
När jag ringde så frågade jag försiktigt lite om hästens bakgrund och vad den kunde innan jag utförligt berättade min historia och vad jag var ute efter för sorts häst. Efter ett givande men kort samtal bestämde vi preliminärt att jag skulle komma och titta om fyra dagar. Det var ca 30 mil enkel resa så jag skulle återkomma dagen efter när jag kollat alla detaljer och möjlighet att åka. Ringer upp dagen efter och säljaren säger att hon ärligt talat inte visste om hästen skulle kunna leva upp till mina förväntningar. "Han kanske är för klumpig" sa hon helt enkelt. Jag svarade att jag ändå ville komma och titta. Det slutade med ett mycket trevligt möte mellan häst, säljare och mig. Jag bestämde mig nästan på direkten men åkte hem och lovade att ringa inom max två dagar. Jag ringde samma kväll för jag kunde inte hålla mig längre än så.
Det absolut bästa med denna säljare var ärligheten och att de tyckte så mycket om sin häst och därför var mycket noga med var han hamnade. Hästen hade varit ute på annons i två månader och flera personer hade varit där för att provrida men ALLA hade varit mer eller mindre oseriösa. Bland annat hade en kille ringt och velat köpa hästen i "present" till sin flickvän
När vi var överrens så veterinärbesiktades hästen på klinik och sedan körde säljaren själva hästen de 30 milen hem till mig för att vara säkra på att han skulle hamna på ett bra ställe.
Sedan dess hörs vi av med jämna mellanrum och de undrar hur han mår osv.
Jag kan förstå om man som uppfödare/handlare inte har tid och möjlighet att vara så noga som "mina" säljare var. Men som köpare känns det verkligen tryggt att veta att säljaren sätter hästen först och ekonomiska smådetaljer sedan. Jag tror att man som säljare tjänar på att vara noga med att berätta så mycket som möjligt och att inte "krångla" med priser utan vara rak och ärlig från början utan överpriser. Duktiga köpare kommer ändå aldrig betala för mycket och de som är villiga att betala överpriser kanske inte är de bästa hästmänniskorna...
lite tankar från mig bara...