Sälja hästgödsel?

fjordtokan

Trådstartare
Jag har sett att några gör det men det var väldigt gamla trådar.

Jag har gödsel blandat med halm från 3 hästar i vinter och tänkte att man kanske skulle kunna sälja det. Går det över huvudtaget och vad ska man i så fall ta för priser?

Någon som själv säljer?

Sv: Sälja hästgödsel?

Obrunnen hästgödsel med halm brukar vara rätt dyrt att bli av med. Mycket halm och lite gödsel och tar ett tag innan man kan använda.

Jag gjorde det förra året. Men jag var jätte billig och hade kanonfin brunnen gödsel med torv. Jag tippsade lokala trädgårdsföreningen och de fick komma och hämta och ösa själva. De här människorna värdesatte den fina gödseln istället för att hämta obrunnet gratis på någon av de större stallarna. För mig blev det några kronor in samt att jag blev av med stacken istället för att ha ett stort problem med hur jag skulle bli av med den.

Just torvgödsel brukar man kunna få bra betalt för, beroende på var man bor. Här hade det nog gått att sälja för hyfsade summor.

Inte så attraktivt med halmblandad gödsel tyvärr. Det har för lång brinntid, blir för koncentrerat gödsel och behöver därför blandas upp med ex. torv.. Så jag tror att det kan bli svårt att sälja det.

Prova går ju alltid, men det ska ju i så fall ligga till sig innan det går att använda, det är inte alla som är sugna på det pysslet.

*delvis kl*

Jag spinner vidare och frågar vad som gäller med bestämmelser för gödseln. Måste man ha kontrakt på att någon tar hand om gödseln om man planerar att sälja den?

Låt säga att man har gödseln i en (köpt) container/annan tät lagring som inte är en megastor platta som räcker för kraven på lagringskapacitet för antalet hästar/år (eller vad det nu är, ett tag sedan jag läste på :o). Godkäns det då att man planerar sälja gödseln och om inte tillräckligt blir sålt ordnar man med mer tät lagring (typ köper en till container eller hur man nu löst det först)?

En annan fråga, om man har en megastor platta och har 2 hästar så att lagringskapaciteten typ täcker 10 år framåt, måste man ändå ha kontrakt på vem som tar hand om gödseln?

Vi snackar ren torvbädd och gödsel.

Nu blir jag nyfiken, har du alltså hittat någon som vill KÖPA gödsel? Vi fick betala för att bli av med den, det är ju lite bök med att tömma en container.

Jag tror du ska kontakta berörd myndighet för att få säkra besked, i ditt området är det absolut att föredra.

Jag lyckades hitta ett ställe som gärna tog gödseln om vi körde dit den (ca 3 km) så det var ju perfa.

Jag har annonserat ut gratis mot avhämtning - helt spånfri (från skogshagarna så det är ju en del jord, löv, barr och annat i), färdigbrunnen gödsel. Jättefin matjord helt enkelt. Inte en enda har hört av sig...

Som sagt, eftersom vi delar område är jag mäkta förvånad att/om det går att sälja (undantag torvgödsel)

Jag säljer inte, men "min" snälla bonde hämtar det gratis och sprider det på sina åkrar i samband med plöjning. Det är gödsel blandad med halm. Åkrarna ligger i anslutning till vår gård, så det är ingen transport att tala om.

Och jag bor, om än inte i samma område, så i samma landskap. "Alla" jag känner får betala en rejäl slant för att bli av med sin halmgödsel.
Vi har torv till våra hästar, och vår gode vän ekobonden tar tacksamt emot gödselstacken varje vår. Vi tar inget betalt, men det kostar oss heller inget.

Nej, det tycker jag är så bra deal man kan göra. Kostar inget, får inget betalt. När det kommer till gödsel i Skåne. Och torvgödsel är ju lättare att bli av med!

Det är faktiskt inte tillåtet (EU...) att sälja icke värmebehandlad stallgödsel pga risken för smittspridning. Kan ju vara bra att veta innan man ger sig in för mycket i den svängen.

Jag gjorde så att folk fick hämta så mycket de orkade, det var främst privatpersoner jag kände och jag körde en del till jobbet också till nya rosplanteringar.

Just torvgödsel brukar man kunna få bra betalt för, beroende på var man bor. Här hade det nog gått att sälja för hyfsade summor.

Nu blir jag nyfiken, har du alltså hittat någon som vill KÖPA gödsel? Vi fick betala för att bli av med den, det är ju lite bök med att tömma en container.

Jag tror du ska kontakta berörd myndighet för att få säkra besked, i ditt området är det absolut att föredra.

Verkligen inte, vi har ingen bajsande häst här nere än heller :D Men ditt inlägg fick mig att fundera på vad som gällde OM man kunde sälja (det man inte själv använder).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 330
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 057
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama