Sälja hästgödsel?

Sv: Sälja hästgödsel?

Det är faktiskt inte tillåtet (EU...) att sälja icke värmebehandlad stallgödsel pga risken för smittspridning. Kan ju vara bra att veta innan man ger sig in för mycket i den svängen.

Jag gjorde så att folk fick hämta så mycket de orkade, det var främst privatpersoner jag kände och jag körde en del till jobbet också till nya rosplanteringar.

Vad innebär värmebehandlad?

Är det bara om man tar betalt för gödseln? Annars få vem som använda det som gödsel var som?

Jag annonserar om gratis gödsel ibland, (färdigpaketerat på säck), folk kommer gärna och hämtar :) .
De flesta har inte brytt sig om vilket strö jag använt, halm, spån, torv, inga problem (det har mest jag som varit nojjig och främst vill ha torvblandad gödsel..).

Orkar man sälja i säckar kanske det går att bli av med torvgödsel, men personligen tycker jag det är för mycket bök, och så hatar jag torv. Vet att folk längre söderut mockat i säckar och fått hämtat av trädgårdsälskande privatpersoner.

Men som sagt; då ska man nog ha lite kundunderlag, hyfsat lite gödsel och väldigt mycket tid.

Vad innebär värmebehandlad?

Är det bara om man tar betalt för gödseln? Annars få vem som använda det som gödsel var som?

Att den går igenom en värmeanläggning, typ som på jordupplag. Rent regelmässigt får inte gödseln lämna gården, så nej, vem som får inte använda det var som.

Men det är det rent regelmässiga, hur det sedan funkar i verkligheten vet vi ju alla och det är ännu en EU-grej som är lite tokig...

Men nu hänger jag inte med? Det är väl ok att låta en bonde hämta gödseln och sprida på dennes mark? Det var det jag trodde var kravet att ha kontrakt på om man har häst om man inte har egen spridningsareal? Är inte det ok heller?

Lovis: Jag älskar torv :love: Plus att den lilla ponnysen är ordinerad torvströ av vet. Därav att jag ens började fundera :)

Det är inte heller okej, enligt EU. Gödseln får inte lämna gården (och dess marker får man väl anta).

Men gud vad skumt. Varför vill den svenska lagstiftningen att man gör så då? Om jag fattat rätt vill säga :)

Det är som sagt smittorisken, men jag tycker det är väldigt motsägelsefullt. Dessutom knappt känt, skulle tro att nästan alla hästägare bryter mot detta.

Det är faktiskt inte tillåtet (EU...) att sälja icke värmebehandlad stallgödsel pga risken för smittspridning. Kan ju vara bra att veta innan man ger sig in för mycket i den svängen.

Jag gjorde så att folk fick hämta så mycket de orkade, det var främst privatpersoner jag kände och jag körde en del till jobbet också till nya rosplanteringar.

Var kan man läsa om detta ?

Mia

Jordbruksverket
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...ingsmedel.4.7caa00cc126738ac4e8800014876.html

Der finns mycket info där, men jag tror att detta kan vara nyckelinfo:

"Det är bara behandlad naturgödsel som får användas, säljas eller ges vidare för att användas till något annat än spridning på mark. Obehandlad naturgödsel får därför inte ingå som en råvara i jordprodukter eller säljas via butiker i påse eller säck."

Såvitt jag kan se är det alltså OK att sälja/ge bort okomposterad gödsel till grannens åkrar och trädgårdsälskarens varmbänk, så länge men inte har gårdsbutik!

Vad skönt - då gör "min" bonde inget fel när han flyttar gödseln 20 m över grusvägen från min mark till sin...

Om man nu hittar en bonde som vill ha ens gödsel.. Hur förvarar ni den då? Så att den lätt kan flyttas eller ni har kanske platta så att bonden tar det med skopa.
Funderar på att ha vårt på släp. Men det är kanske svårt att töma.. Mina föräldrar ska antagligen flytta från sin gård (med ridhus och allt:cry:) så jag får nog flytta hem mina. Har stall med två boxar. Men ingenstans att göra av gödslen..
Tänkte ha torv eller spån då det tar mindre plats. Men får ju diskutera med snälla bonden först :)

Finns faktiskt en och annan matjordslevrantör som gladligen tar betalt för att hämta gödseln, som de sen värmebehandlar och blandar med scaktmassor, som räknas som avfall (=deponiavgifter) trots att där inget fel är på den men ta betalt för att "ta hand om den gör de" sen säljer de matjorden som "naturgödslad" för en bra slant.

Har inget emot att de tjänar pengar på sitt jobb, men de kan gärna vara lite seriösa när de köper in råvarorna.

Helt klart läge för dv hästägare att gå ihop och ta betalt. Det finns dessutom andra aktörer som är villiga att betala upp till 80kr kubiken om där inte är för stor andel strö i götseln. Det var några år sen jag blev tillfrågad så jag har glömt vilka det var.

Vill minnas att det var kvävehalten i gödseln som satte priset, fast det myndigheterna vill är att fosforen återförs till odlingsmark.

Ptr

Om man nu hittar en bonde som vill ha ens gödsel.. Hur förvarar ni den då? Så att den lätt kan flyttas eller ni har kanske platta så att bonden tar det med skopa.
Funderar på att ha vårt på släp. Men det är kanske svårt att töma.. Mina föräldrar ska antagligen flytta från sin gård (med ridhus och allt:cry:) så jag får nog flytta hem mina. Har stall med två boxar. Men ingenstans att göra av gödslen..
Tänkte ha torv eller spån då det tar mindre plats. Men får ju diskutera med snälla bonden först :)

Jag får ett lastbilsflak av min snälla bonde. Flaket står hemma på gården, jag tömmer skottkärran där dagligen. När det börjar bli fullt ringer jag så hämtar snälla bonden och ställer dit ett annat lastbilsflak och så håller det på.
Snälla bonden frågade om han fick köpa, jag svarade att han fick gratis hur mycket han ville ha och vi enades alltså om lastbilsflak.
Jättebra lösning för mig, för min gödselplatta inom väggar och tak blev i stället en bra ligghall för mina nio pojkar.

Jag kör med byteshandel

Jag byter både brunnen och obrunnen gödsel, utan spån och annat (har lösdriftsflock och mockar hagen dagligen när det är snöfritt, före och efter sommarbetet) mot sådant jag behöver av grannarna.

Fallfrukt till hästarna, plant (till trädgården), älgkött, en ridväg etc.
Jag behöver bli av med det, och det är några grannar som verkligen vill ha gödseln. Jag paketerar den åt dem, för mina hästar är så sociala och alla skulle nog inte uppskatta sällskapet:laugh:

Sv: Jag kör med byteshandel

Vi har sålt brunnen ren gödsel i säckar 2år nu. Går som smör, vi tar 10kr säcken. Bara man hittar ett system när man mockar är det inget stort jobb.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 330
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 057
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama