Sälja häst!!!!

L

Linabebis

Vet ej om denna tråd ligger rätt, men jag provar...
Har satt ut mitt fullblodssto på säljesannons och har krävt att jag endast säljer till vuxna,rutinerad ryttare, då jag vet om jag säljer henne till yngre så kommer det bli problem efter ett tag och köpet kommer att försökas hävas....suck!! Ja, ja det hör inte till saken men vad händer....JO En st 15 och två st 17 år hör av sig, vill ta henne på FODER 1 år eller 2 eller t om längre...sen EV köpa....nu hör till saken att Lina är 14, ska jag då låna ut henne i 2 år och få tillbaka henne när hon är minst 16, då det blir ännu svårare att sälja! Det är alltså TRE människor som har mailat mig och velat samma sak....

Skulle jag vilja låna ut henne så skulle jag väll skriva henne under fodervärd, eller??? Hur är folk? Är det nån mer som har varit med om liknande?

jag säger bara SUCK!!!!

Sv: Sälja häst!!!!

Har varit med om samma sak; att dom vill ha hästen på foder för ev. köp senare.. Man får nog skriva i annonsen att man ej lånar ut o dyl. för annars tror folk kanske att det är fritt fram. :smirk:

Jo, det är nog risk för att man får göra det!!! Men hur löser man problemet med alla småungar....Jag skrev att jag vill sälja till en vuxen...men men...
Jag va så otrevlig när jag skrev till´baka i deras mail ..... :angel: Men de ställer så dumma frågor...vad heter Hon?...har du en grimma jag kan få med....? TOKIG BLIR JAG!!!!

Tja, det är nog bara att vänja sig... Det är så det ser ut på köp- och säljmarknaden för häst.

ja dessvärre är det så det ofta ser ut på marknaden.... det man kan göra är att tydliggöra i annonsen så man sedan "har befog" att hänvisa till denna text och vara otrevlig....:)

typ: ENDAST vuxna ombedes ringa, ENDAST seriösa spekulanter, svarar ej via mail - seriösa ombedes ringa.... etc... då har du somsagt lite att hänvisa till när sedan konstigt folk hör av sig....

lycka till...!

Jag har alltid varit med om det när jag satt ut annonser, men de som ringer mej komer bara få en tillrättavisning om de läst rätt, det stod faktiskt säljes :mad:
Jag skulle inte låna ut saluhästar på foder, för det första är din häst i en sådan ålder där den sjunker i värde.Sedan kan den bli skadad å kanske inte går att få frisk å då har du gått miste om de pengar du skulle fått vid försäljning.
Men det är ditt val :smirk:

Jag verkar hittills vara lyckligt lottad. Jag har bara fått seriösa svar på min säljesannons.

När det ringer yngre och frågar om din häst kan du inte bara säga snällt och vänligt att du vill prata med deras föräldrar först. Fast det är klart...ringer det flera om dagen med korkade frågor så skulle jag nog också bli :devil: . Jag skrev endast mail-svar i min annons sen får de intresserade som hör av sig mitt mobilnr. Detta för att jag skall slippa stjärnskott som ringer vid 23:30 och vill prata häst....

Ja, det är ju det jag menar...hon blir ju inte yngre, därför vill jag sälja nu för att få ut lite pengar....Du har rätt i om hon blir skadad,då är det ju ja som får stå för det...

Tack!!!

Jag får skriva en ny annons och skriva ut det om seriösa vuxna och EJ på foder...Jag hade skrivit endast vuxna,rutinerade ryttare ombedjes

Men man blir så trött, har jag satt ut henne på säljes vill jag inte låna ut henne på foder!!!
Det borde ju folk fatta!!!

Måste bara säga att dinte inte BARA är barn/ungdomar som kan bete sig dumt... hade en annons inne på min häst. en prickig korsning på 168 i mank. Det ringde en vuxen man vill o ville köpa den söta shettisen till sin dotter i julklapp......
Jag blev så ställd först att jag inte visste vad jag skulle svara.....
Och nej, "den söta shettisen" blev ingen julklapp!!

Jag tycker det är lite konstigt att folk skriver att dom bara vill sälja hästen till vuxna människor... Jag vet många vuxna som ÄR duktiga på att rida och hantera hästar och nästan lika många som nästan inte borde ha någonting med hästar att göra....

Det finns även många duktiga och ambitösa ryttare som är 15-17 år gammla, många ryttare som jag anser bättre på rida än många vuxna ryttare... men det finns förståss motsatsen också...

Att du vill ha en ruttinerad ryttare till din häst är helt förståligt men vad säger att en ryttare på 25 är mer ruttinerad än en ryttare som är 16år?
Skulle bara vilja höra hur du tänker...

Att sälja häst är bland det svåraste som finns. När jag skulle sälja mitt förra arabsto ringde flera personer, både tonåringar och vuxna, och ville köpa henne. De hade ingen erfarenhet av rasen alls, fler av dem ville ha henne som första häst, med bara ridskolehästar som tidigare erfarenhet. När jag frågade varför de vill ha en arab sa flera av dem "För att de är så snygga förstås!" De visste inget mer om rasen alls.... En tjjej sa till och med "Araber är så läckra och om jag har en sån så skulle de andra i stallet bli sotis"

Ska man skratta eller gråta?

//Celia

jamen...faller man inte för en ras för att man gillar dess utseende??jag skulle kunna köpa en arab för den skull( inte för att jag "gillar" araber direkt, men OM...)

men man kan både skratta o gråta f.ö när det gäller att sälja hästar...

Vuxna kan ta ansvar utan att vara beroende av andra, de brukar ha körkort tex å får skriva gällande avtal osv.
Det ser man bara på vissa skötare, de lovar att komma till stallet men sedan strejkar föräldrarna å vägrar köra å förstår inte alls att "jaha, här står hästen utan mat".
De bestämmer ju dessutom över tonåringen å kan ha helt andra åsikter om skötsel fast de inte kan ett skvatt.Där står tonåringen å har ingen skjuts till stallet å hästen står oskött.Såna föräldrar stöter jag på ofta. :eek:

martha skrev:
jamen...faller man inte för en ras för att man gillar dess utseende??jag skulle kunna köpa en arab för den skull( inte för att jag "gillar" araber direkt, men OM...)

men man kan både skratta o gråta f.ö när det gäller att sälja hästar...

Det tycker jag är rätt korttänkt i så fall. Eller extremt ytligt...

Jag håller mig till araber för att jag älskar rasens egenskaper och för att den passar mina syften och ambitioner. Utseendet är bara en bonus.

Detsamma gäller mina hundar. Dessvärre träffar jag många människor som skaffat sig en viss ras av helt fel anledning - utan att ha någon som helst kunskap om rasen. Dumt.

//C

samma som jag gillar travare...men jag skulle inte köpa mig en häst som jag inte gillar uteendet på..men om jag tyckte att araber har ett fördelaktigt yttre så skulle jag kunna tänka mig det...vad har man för ambitioner med en arab som man inte kan ha med en annan häst?? Araben är ju ganska extrem i sin exteriör och utseende gentemot andra raser...så varför faller man för dom om man inte är intresserad av just det?? galopp?? distans?? utställning?? dressyr eller hoppning...... ??

Jag håller med dig ! Jag vet en tjej som var 13 när hon köpte en stor häst - först ville säljaren inte ens visa hästen för tjejen, men tillslut fick hon komma dit och hon var som handen i handsken på hästen. Men det är SJÄLVKLART för mig att om en som är under 18 ringer så vill ja prata med föräldrarna, även om de inte de är hästvana så vill jag kolla med dem.

Fast jag måste säga att jag som potentiell köpare blir lite avskräckt av alla dessa, INTE och INTE och SERIÖSA och inte mail m.m m.m.

För det första tar jag gärna första kontakten via mail, då kan jag i lugn och ro ställa de frågor jag vill och få ett kortfattat svar som jag själv kan värdera. Är jag sedan fortfarande intresserad tar jag självklart telefonkontakt. Men detta kan ha att göra med att jag är lättomkullpratad.
Sen allt det här med seriös m.m. då känner jag att hmmm jag kanske inte är tillräckligt seriös, hur vet man om man är det? Menar säljaren att man är seriöst intresserad? Det vet jag ju inte förrän jag fått veta mer...

Men varför folk frågar om foder när det står säljes, det förstår jag inte.

Får jag ett e-post från någon som är 16-17 år svarar jag likadant
som jag skulle gjort om personen i fråga var 18 eller 38 år.
Anser att runt 16 kan man räknas som vuxen i den meningen, det
finns många i den åldern som absolut klarar av "hästägander"
utomordentligt.

Däremot att e-posta/ringa och fråga om man får ta hästen på foder
när det är en till salu annons det är frågan om, anser jag bara vara
oförskämt! Ville man låna ut hästen, så hade man skrivit det!

En prövotid på 1-2 månader däremot skulle jag kunna gå med på i
värsta fall, men helst inte alls.

Jo jag förstår precis... tycker som du, att visst borde det räcka, du har ju varit tydlig... men tydligen räcker det inte.... skriv somsagt så att du sen utan dåligt samvete kan hänvisa till det du skrivit och vara hur otrevlig du vill :devil: Lycka till - förstår att det väl inte är så roligt kanske att sälja hästen till att börja med, utan att dessutom behöva ha oseriöst folk som inte läst annonsen eller tar vad det står i den på tillräckligt allvar.... :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka