Sälja häst!

Tycker inte att du ska sälja under 10 000 kr. Finns tyvärr många hästar som under det priset går raka vägen till Italien. Kolla upp köparen ordentligt, och förhasta dig inte för fort, det ska kännas rätt.

Min första tanke när jag läser era problem är att du har en häst som "efter att ha fått lillfingret tagit hela näven". Fjordstoet jag sköter om är så extremt smart, så ger man efter en cm varje dag så skulle hon garanterat bli odräglig. Smarta så in i Norden är många, på gott och ont.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ge för råd. Förstår att du vill byta häst när det har blivit på det viset, och det respekterar jag. Skulle du dock ändra dig och vill ge det ett sista försök så se till att få kunnig hjälp från början.

Lycka till, hur du än bestämmer dig att göra :)

Hur länge har du haft honom?

Kan du kontakta tidigare ägare och be om råd/hjälp?
Kanske de vill köpa tillbaka honom?

Ta hjälp av någon rutinerad som får "rida till" honom. Fjordhästar brukar snabbt lista ut vem som bestämmer, och känner du att du inte mäktar med detta så sälj.
Han är inte första fjordisen som tar över kommandot.

Hur är han att köra? Kan han säljas som körhäst till någon rutinerad kusk?

Vad priser anbelangar så har jag ingen aning om prisbild på fjordingar, men tycker att 10 nog är lagom. Då sållas de bort som vill ha så billigt som möjligt.

Om jag skulle sälja min häst, speciellt om han var lite "knepig" att hantera och rida så skulle jag låna ut honom på foder ca ett halvår innan köp, skulle kännas tryggast!

Måste få fråga :confused:
Heter din häst Pluto????
Det du skriver om honom stämmer precis in på en häst min kompis hade på foder, han slängde av oss alla innan han fick flytta hem till ägaren, där han va´Såååååå snäll :confused:

* Jenny *

Måste få fråga :confused:
Heter din häst Pluto????
Det du skriver om honom stämmer precis in på en häst min kompis hade på foder, han slängde av oss alla innan han fick flytta hem till ägaren, där han va´Såååååå snäll :confused:

* Jenny *

Nej han heter Fjodor..

Har du någon du tror att du kan be om hjälp?

Jag la ut en annons för någon vecka sedan här på buke, nu har jag fått svar! det är en tjej som bor här i närheten som skulle vilja hjälpa mig med de kunskaper hon har. Jag tänker låta Fjodor (hästen) få en chans till (han har fått många men har sumpat de :()
Jag hoppas detta kommer att hjälpa så at jag slipper sälja honom..

Tänkte jag skulle kunna fortsätta och fråga er andra som har mer kunskap och erfarenhet på denna länken. När man har en ponny som uppvisar ett sådant beteende som att börja bocka när man kräver mer än de vill göra eller inte vill vara själv i ridhus eller ridbana utan försöker bocka av ryttaren för att smita därifrån, hur lång tid tar det att jobba bort det? Räcker ett par veckor eller tar det månader? :confused: Om man finner en duktig ryttare som sitter kvar och får ponnyn att jobba. Som inte tillåter att den smiter ifrån, finns det då förutsättningar för den gamla ryttaren att fortsätta rida eller är det ändå idé att sälja? Detta är fågor som man kanske hamnar i och det är alltid svårt att fatta beslut det vet jag. Men jag tror att inte alltid personkemin stämmer mellan ryttare och häst och att det i de lägena kanske är bäst att sälja.

Tänkte jag skulle kunna fortsätta och fråga er andra som har mer kunskap och erfarenhet på denna länken. När man har en ponny som uppvisar ett sådant beteende som att börja bocka när man kräver mer än de vill göra eller inte vill vara själv i ridhus eller ridbana utan försöker bocka av ryttaren för att smita därifrån, hur lång tid tar det att jobba bort det? Räcker ett par veckor eller tar det månader? :confused: Om man finner en duktig ryttare som sitter kvar och får ponnyn att jobba. Som inte tillåter att den smiter ifrån, finns det då förutsättningar för den gamla ryttaren att fortsätta rida eller är det ändå idé att sälja? Detta är fågor som man kanske hamnar i och det är alltid svårt att fatta beslut det vet jag. Men jag tror att inte alltid personkemin stämmer mellan ryttare och häst och att det i de lägena kanske är bäst att sälja.

ja det skulle jag också vilja veta.. om en ny ryttare får hästen att lyda kan då den som äger hästen få det?? eller känner hästen att den får göra som den vill med ägaren??

det beror ju helt och hållet på ägaren/ryttaren.
När det väl funkar får man helt enkelt ta vara på det och köra på med de bestämda sättet och aldrig låta hästen få övertaget igen.

Mm så är det nog man måste göra!..

Men om man ahr flera spekulanter på hästen. och alla är lika duktiga kan man då börja med någon slags budgivning? den som betalar bäst få köpa hästen eller hur ska mna göra?

tycker du att alla spekulanter lämpar sig lika bra till att få köpa din häst så kan du låta dom lägga bud och att hans säljes till högstbjudande.
Men skriv då in ett fast pris i annonsen. tex 15.000 eller säljes till högstbjudande.(hbj)

Hej!
Jag hade också en liknande häst jag skulle sälja för att vi inte passade ihop, han var bråkig ville inte gå utan bara backade och bocka. Men i annonsen skrev jag hur han var och det var ganska många som svarade så jag lät alla som ville provrida göra det och sen valde jag det hemmet som verkade bäst även fast dom inte betalade mest!
Lycka till! :)

"Enligt vad jag har förstått så gäller bara förköps rätten i ett kontrakt om man lägger in en vites klasul, tex "säljaren har förköpsrätt av hästen då denne skall säljas, om köparen inte erbjuder säljare förköp skall köpare betala 100 000:- i böter" eller något liknande annars blir hela förköpsrätten meningslös eftersom det inte händer något om köparen inte följer den".

Det stämmer.

säljes till högstbjudande.(hbj)

Så skriver man bara om man verkligen är beredd att sälja till högstbjudande och i princip oberoende av vilken summa högsta budet stannar på ... Kan väl vara OK på hus och bilar, men jag tror det är många som vill ha kvar möjliheten att tacka nej till ett bud på en häst!

Ni verkar ha kommit på kant med varandra. Här är det kommunikationsproblem. Om du verkligen inte vill ha besväret med att ordna till det med din kompis så får du väl sälja honom. MEN...se till att du har allt klart för den presumtive köparen. Att han kastar av osv.
Jag har köpt, hanterat och sålt sådana här hästar i snart 10 år. Mina kontrakt innehåller en garanti, med vitesklausul, att slakt endast kommer att ske inom Sveriges gränser. Se till att du får med en sådan.
Vad gäller priset....Jag betalar i stort sett aldrig mer än 5000:- för en sådan här häst. Oftast betydligt mindre. Det innebär ju en betydlig risk med en sådan här häst och, som andra har sagt, den kan vara skadad på något sätt och då får jag inte tillbaka pengarna.
Lycka till med din hästförsäljning, men om du kan , så ta hjälp av någon mer erfaren inom detta område.

Lycka till med din hästförsäljning, men om du kan , så ta hjälp av någon mer erfaren inom detta område.

ja det ska jag göra. Just nu så ska jag få hjälp av en tjej med hästen min så jag kanske inte behöver sälja honom

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar