Sälja häst m ledproblem? Triangelmärkning?

T

tretjak

Efter alltför många turer till veterinärer, viloperioder, igångsättningar m m så funderar jag nu på följande lösningar; sälja hästen till nedsatt pris med skriftlig info ang hans problem alt triangelmärka hästen först och sedan sälja till nedsatt pris.
Placera ut på foder som promenadhäst under något år för att sedan se om problemen löser sig på lång sikt. Sista alternativet, som känns svårt, är avlivning. Hästen är så ung så det tar emot men samtidigt varken vill eller orkar jag fortsätta med honom då jag vill kunna träna dressyr och rida ordentligt.

Hästen är A1 försäkrad men ligger fortfarande kvar på fölpriset då jag aldrig kunnat höja upp honom p g a av återkommande hältor och inte vill ha reservationer. Enl försäkringsbolaget så tar de 10.000 kr vid triangelmärkning. Är det vanligt att de tar så stor del? Ska man inte få ut hela beloppet om vet bedömer honom obrukbar som ridhäst? Kan man gardera sig som säljare genom att informera köparen om tidigare behandlingar och skador eller kan köparen ändå kräva att köpet återgår?

Det är inte lätt att ta ställning till vad som är bäst för hästen eller att erkänna att man ledsnat på alla problem så jag vill gärna ha tips och erfarenheter från andra som varit i liknande situationer.

Sv: Sälja häst m ledproblem? Triangelmärkning?

Angående försäkringen så är det så det fungerar, väljer man att triangelmärka hästen så får man ut livbeloppet utöver en viss summa, 10 000 i ditt fall. I och med att du kan ha hästen kvar är ju inte hela hästens värde förbrukat. Detta innebär att du kan erbjudas en ny försäkring, med ett maximalt livbelopp på 10 000 (och veterinärvårdsförsäkring också, såklart), dock med reservation för den skada som hästen triangelmärkts för.

I ett försäljningsavtal kan du gardera dig för specifika problem, men aldrig från en köpare som ställer till bråk och ej heller från dåligt samvete om hästen inte får det bra :crazy:. Inget försäkringsbolag betalaar ut hela försäkringssumman vid trangelmärkning, det ligger lite i sakens natur att en trangelmärkt häst har ett restvärde annars skulle det inte vara någon poäng med märkningen.

Jag valde att avliva min häst trots att det fanns spekulanter på henne triangelmärkt. Jag ville inte tappa kontrollen över hennes framtid, prognosen var inget vidare, risken var dessutom att hon så småningom slutat som avelssto trots ärftliga deffekter eller hos folk som inte förstod sig på henne eller klarade av henne. Nu var hon knappast någon unghäst, men åldern spelade mindre roll i mitt beslut.

Angående att lämna ut hästen på foder så har man kvar stora delar av ansvaret, vad som än stått i kontraktet så hade jag aldrig låtit stumpan stanna kvar där hon inte haft det bra eller inte längre varit önskvärd. Är man beredd på det och hittar en lämplig kandidat (hur man nu gör det om man är ärlig och kan erbjuda en häst som har stora problem) är det ju helt okej.

Det borde gå att sälja hästen utan triangelmärkning om du upplyser om precis alla behandlingar och skador han har/haft, och dessutom noga skriver in det i kontraktet. Det du inte kan gardera dig mot då är att de som köper hästen inte är så nogräknade och sedan rider hästen hårdare än du tänkt dig. Det är iofs ingen garanti för det även om du triangelmärker hästen men då får den åtminstone inte tävla.

Låna ut som promenadhäst fungerar nog bra om hästen är "promenadhästsmaterial", dvs jättelugn och snäll och fungerar att rida oregelbundet, gärna inte jättestor heller. Plus att man kanske måste ha resurser att ta hem hästen med kort varsel om man märker att det inte fungerar eller fodervärden inte vill ha honom längre.

Jag är lite i samma sits som du, men jag har haft annons ute på min häst som enbart sällskap med ev. lite ridning och har fått 0 svar hittills...

Om jag skulle sälja hästen skulle jag triangelmärka hästen först samt informera köparen både muntligen och skriftligen om anledningen till märkningen. Genom triangelmärkningen skyddar du åtminstone hästen från tävling, men du kan aldrig vara helt säker på att köparen inte kör för hårt med hästen eller säljer den vidare till ett mindre bra hem.

Om hästen passade som promenadhäst skulle jag i första hand försöka lämna ut den på foder och hoppas att fodervärden fäster sig vid hästen och vill köpa loss den senare. Då vet köparen precis vad h*n köper, pris vid köp etc kan ni reglera i fodervärdsavtalet också. Detta förutsätter naturligtvis att du kan få tag på en bra fodervärd och att du har möjlighet att ta tillbaka hästen om det inte fungerar hos fodervärden eller h*n plötsligt vill lämna tillbaka hästen. Förmodligen skulle jag triangelmärka hästen även i detta fall.

Ett tredje alternativ är att du behåller hästen hos dig om du kan och hittar en medryttaren som vill ha hästen på heltid. Då har du full koll på hur hästen rids m m och om problemen blir mindre besvärande för hästen på sikt. Om det vill sig väl vill medryttaren senare köpa hästen. Jag hade tur och kunde sälja min häst som promenadhäst efter ett par år till den redan "inarbetade" medryttaren när hästen fick spatt.

Det är upp till försäkringsbolagen att sätta gränsen för hur mycket de "behåller". Men jag tror att 10000 kr är ett vanligt belopp, åtminstone har Agria det.

Om jag skulle sälja skulle jag triangelmärka. Då riskerar inte hästen att säljas vidare som "frisk".

Tack för alla svar jag fått! Det är en hel del att fundera över så att man inte gör något förhastat. Triangelmärkningen skyddar ju som ni säger från tävling och om jag säljer så blir det med all säkerhet märkning. Sen är det ju inte så att jag säljer hästen till vem som helst och för en skitsumma, men som sagt man har ju inte längre kontroll på vad som händer med honom.

Det lutar åt medryttare alt fodervärd om han inte repar sig efter denna senaste behandlingen förstås. Man har ju så svårt att sluta hoppas in i det längsta... Jag har bestämt mig för att låna häst för träning, för att hålla i gång min ridning någorlunda i a f, under våren och ev sommaren. Så långt den redan hårt prövade ekonomin klarar. Under tiden får matte fundera och ögonstenen skritta ut i naturen eller sitta o lukta på korkeken.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 543
Senast: Tibben
·
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 717
Hästmänniskan Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall. Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett...
2
Svar
38
· Visningar
5 785
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar