Sälja gård - Köpa gård

Ela

Trådstartare
Ja nu är det så att vi funderar på att flytta...... Idag bor vi på en liten gård med ett stall med sex boxar sadelkammare och foderkammare. Samt ett stall med tre boxar och fyra spiltor. Vi har nästan ingen mark utan arrenderar.
Jag har startat upp en verksamhet och föder upp hästar samt tar emot lite in och tillridningshästar. Nu begränsas jag av våran lilla gård, jag har så mycket ideer och vill verkligen satsa på detta, men vågar man???
Min sambo har ett stadigt jobb med bra betalt men skulle vilja starta upp en gård med köttdjur. Han har tidigare jobbat på en gård och drömmen är att starta upp det själv.
För att förverkliga detta måsta vi sälja och flytta, vågar man???
Lätt att bli feg när man lever bra idag, men samtidigt så måste man ju våga för att vinna.....
Vill inte sitta härnär jag är 50 år och ångra att jag aldrig försökte, samtidigt har jag barn att ta hand om och deras välbefinnande går alltid först.
Någon som gjort något liknande??? Några tips??
Hur gör man när man har hus och ska köpa nytt?? Kan ju inte stå med två hus och inte kan man sälja det man har innan man hittat ett nytt.......

Sv: Sälja gård - Köpa gård

Ja - oj - det är en stor grej du har tankar på. Vi har just gjort detta, köpte en (stor) gård med ENORMA underhållsbrister både ute och inne och med 5 eftersatta uthus. Vi blev dessutom tvungna att bygga en maskinhall för att kunna härbärgera mycket grejer under tak. Du har ju visserligen gård sedan innan, så du vet ju allt sånt, men mycket kanske blir annorlunda, tex strömförsörjning, snöröjning. Vi har skaffat dieseldrivet elverk så man kan trygga vattnet vid nästa storm, och har 2 traktorer för att jobba i skogen med + snöröjning. Ja, det är mycket "handla" de första åren, och det är jobbigt. Alla inkomster går oavkortat till gården. Vi håller på att renovera en gammal lagård till stall men det tar tid. Har börjat med lite köttdjur - 11 st - och det går bra, skulle vilja ha flera, men vi får känna oss för hur många djur vi har mat till på vintern.

Gårdar blir tyvärr inte till salu när det passar en själv (åtminstone inte oss) så helt plötsligt stod vi med 2 villor och en gård, och det är ju alldeles för mycket. Det fick bli omlott även om det är kämpigt på många vis. Man måste ju ändå bo någonstans, en lägenhet är inte billig heller att hyra. Så timingen är svår att rå på. Köper du en gård som är inflyttningsklar (vilket vi inte gjorde) kan du kanske förhandla med säljaren om att få flytta dit det mesta i möbelväg och bo i en minimal lägenhet så länge? Det konstiga är att när man väl dragit igång nåt sånt här så på nåt vis går det, även om det är skitjobbigt. Vi hade ju tack och lov inga djur att ta hand om uppe i denna flytt, men en 1-åring + mina cancerbehandlingar, en företagsavveckling och 25 mil emellan husen räckte gott...:crazy:
Jag önskar lycka till med era planer!
Om jag kan tipsa om något, fråga gärna mera!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 845
Senast: Habina
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama