sälja föl!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ridkille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 704
Sv: sälja föl!!

Och en unghäst kanske inte är greninriktad, utan säljaren vill överlåta åt KÖPAREN att avgöra vad hästen är lämpad till..
Alla är ju inte extremt greninriktade heller...
Jag kan tala om att när jag sålde min hoppstammade guldklimp så hade jag en köpare som var ganska intresserad av honom till dressyr - men som hittade en häst på närmare håll som han köpte... Men bara att han ringde visar att han själv hade fattat att det är INDIVIDEN som säljs...

Delvis KL
Om man bara letar efter inriktning eller en viss hingst i annonserna kommer man att missa väldigt många bra stora seriösa uppfödare. De som har typ en samlingsannons som hänvisar till egen hemsida eller liknade. Stora uppfödare kan ju ha föl med olika inriktning och brukar inte heller ange härstamningen i annonsen.
Sedan tycker jag att det är ett plus med mobilnummer i annonsen. Då visar ju säljaren att man vill bli nådd på ett annat sätt en genom bara ett fast telefonnummer. Vilket nästan det aldrig finns någon som svarar på.

Visst kan det vara så. Jag framförde bara hur JAG vill se annonser för att de ska vara intressanta.

*KL*
Vilken gren hästen riktar sej till i överskriften (eller härstamning) så man snabbt kan hitta de annonser som är aktuella. Prisklass o VAR hästen finns! Ofta står det bara ett mobilnr, då lägger jag ner den hästen.

Precis.............
Mobil nummer är nog inte vad man skall sätta ut, utan jag håller nog med dig att ett normalt telefon nummer och en email adress tex.
Jag själv skulle aldrig få för mig att ringa på ett mobil nummer.

Precis.............
Mobil nummer är nog inte vad man skall sätta ut, utan jag håller nog med dig att ett normalt telefon nummer och en email adress tex.

Varför?
Man kan ju skriva vart hästen finns istället för ange telenr. med riktnr..

Varför?
Man kan ju skriva vart hästen finns istället för ange telenr. med riktnr..

Ja, givetvis är det en självklarhet att man skriver ut var hästen befinner sig i Sverige. Men med mobil nummer TROR jag att flertalet drar sig för att ringa....

Jag tycker att det är hekt OK om man skriver var hästen befinner sig + mobilnummer. Att inte skriva var hästen befinner sig och bara skriva mobilnummer tycker jag är korkat. Det tycker jag är lika korkat som att inte skriva stammen.

Lite OT såg jag härom dagen någon som hyrde ut en stuga som inte skrev vart stugan låg och bara skrev mobilnummer...

Precis.............

Vill bara säga att polisen gått ut med en varning att inte använda hemnummer i annonser pga. ökningen av häststölder. Har man hemnummret är det lätt att ta reda på adressen...Kan va därför det blir vanligare med bara mobil nummer.
Själv sätter jag bara ut mobilnummer eftersom jag inte har en fast telefon och dessutom sällan är hemma förutom de få timmarna när jag sover, och då vaknar jag inte av nån telefon som ringer i vilket fall:p

Tyvärr är det inte ovanligt att det inte står var hästen finns, och endast mobilnr. det är mycket irriterande. Likaså prisklass är givetvis önskvärt då det är svårt som köpare att bedöma det och för att det finns orimliga prissättningar...

När jag sålde föl skrev jag vart han stod eftersom han inte fanns där jag bor och dessutom stod han på en skärgårdsö. Däremot hade jag inte mitt hemnummer i en del annonser eftersom jag så sällan är hemma.

Inlägget var eg inte riktat till dej, glömde skriva KL
men så som du skrev i annonsen är väl bra, det är ju det som är intressant, inte var säljaren bor.

Tyvärr är det inte ovanligt att det inte står var hästen finns, och endast mobilnr. det är mycket irriterande. Likaså prisklass är givetvis önskvärt då det är svårt som köpare att bedöma det och för att det finns orimliga prissättningar...

Vi sätter alltid ut vår hemsida, telenr och pris i annonserna. Det är så irriterande när folk bara ringer för att ta reda på priset, så kanske hästen inte alls passar dersa prisklass.

*Knapplån*

Nu har jag bara sålt ett fåtal uppfödningar men det har gått mycket bra och jag har fått de priser jag begärt utan bekymmer. Dock såldes dem som ettåringar och inte som föl.

Jag har försökt att tänka på;

Lagom långa och koncisa annonser utan alltför mycket "oväsentlig" info med saker som jag anser som självklart. Att förkorta tex. snäll att leda, verka, hantera osv till "Välhanterad" och passa sig för att använda allt för mycket termer som är tolkningsfrågor - lämna det till köparen att avgöra om hästen är tex "hingstämne" när det handlar om föl - tycker jag.

Ta med lagom mycket av mödernets meriter, trycka på prestationer.

Bra bild/bilder och framförallt - välskrivna annonser! Inga stavfel, slarviga meningar, och för mycket talspråk - det får åtminstone mig att backa direkt.

Gå igenom annonsen ett flertal gånger innan den publiceras, ända lite formuleringar och ta bort överflödig information.

Sen har jag enbart haft med mobil + var hästarna stått och det har gått hur bra som helst. Jag föredrar enbart mobil framför hemnummer som ingen svarar på.

*KL*

Vill bara tillägga vikten av en riktigt bra hemsida med mycket information, massor av bra bilder och gärna videofilmer. Guld värt när man shoppar runt, tycker jag, och något jag själv är mycket noga med att hålla ständigt uppdaterad.

Carina på Silver Arabians

Du har en jättebra och uppdaterad hemsida! Något som många uppfödare missar.

När jag letade arabhäst senast var jag inne på en mängd hemsidor och många var väldigt dåligt uppdaterade på "till salu"-sidan eller dåligt uppdaterade öht. En del som jag hörde av mig till via mail kontaktade inte mig förrän ett halvår senare, eller mer. Då hade jag köpt häst för länge sedan av någon som var snabbare i vändningarna...

Kollar man inte mailen regelbundet och vill att folk hellre ringer ska man kanske skriva ut det på hemsidan/ i annonsen (gärna med lämpliga telefontider, hästfolk kan vara knepiga att få tag i ;)) eller låta bli att ha med en mailadress där alls.

Extra viktigt tror jag det är med en hemsida om man vill ha möjlighet att exportera. Jag letade själv häst i både Danmark och Storbritannien och gjorde det uteslutande via nätet.

Senast ändrad:

Tack! Jag är väl miljöskadad... :D

Carina på Silver Arabians *14 år som marknadskommunikatör på amerikanskt företag i IT-branschen*

Ja då hade det nästan varit lite pinsamt om du inte hade haft en bra hemsida. ;)

En annan sak som irriterar mig i föl/unghästannonser är uttrycket "bra stam" och sedan inga uppgifter om vilken stam det är det rör sig om. Bra enligt vem då? Det är ju personliga preferenser det där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 324
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Habina
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka