Sälja föl, vilken ålder?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
C

chrysler

Vilken ålder bör ett föl ha när man säljer det tillsammans med stoet?Räcker det med att vara så hanterad att den kan transporteras?
Ursäkta korkade frågor men nu är frågan aktuell för mej.

Sv: Sälja föl, vilken ålder?

Det beror på hur akut det är att sälja, skulle jag vilja säja.

I nödfall räcker det med att fölet går att transportera, men ur antikroppssynpunkt är det nog en fördel om fölet hunnit bli lite större så att det slipper bli alltför sjukt i sitt nya hem - en viss flora av smittor finns överallt, specifik för varje ställe.

Tack för svaret!:bow:

Inget är så akut så jag riskerar en hästs hälsa, det jag mest undrade över är om man behöver vänta tills 6 mån då fölet ändå avvänjs för det mesta.
Har satt ut en annons iaf, man kan alltid ha framförhållning, & om det måste vänta några månader så får det göra det helt enkelt, men hade varit trevligt att ha lite mindre hästar tills vintern sådär(nov/dec).

Om man ska sälja det tillsammans med stoet så är det ju inte konstigare än att man tar stoet och fölet till bete, semistation eller hingst.
Lagen säger att de inte får transporteras innan de är tio dagar. Men efter det finns det inget som hindrar det rent lagligt. De flesta som ska betäcka om sitt sto åker ju iväg med stoet till hingst/station när fölet är 30 dagar.

Tack! du lättar mitt samvete väldigt mkt.

Reggade mej på en annonssida men såg på villkoren att man inte ens fick annonsera ut föl under 6 månader, det förstår jag, men detta gäller med stoet.
Kände mej nästan hemsk ett tag men detta är ngt som måste göras, bara hästarna inte far illa.

Du ska ju inte egentligen sälja ett föl utan ett sto med föl.;)
Viss skillnad.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 028
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 002
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 683
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX