Sälja eller slakta...? :(

Sv: Sälja eller slakta...? :(

Tycker du ska tänka på hästens bästa. Och om han varit vanvårdad tidigare och fått leva ett bra liv nu så är nog det bästa för hästen om du slaktar honom.

Jag skulle nog frösöka hitta en bra fodervärd till hästen.

När tänker folk sluta göra sylta av sina bästa vänner!?! AVLIVA, SLAKTA INTE.

Jag tycker det kan vara helt ok att slakta en häst ist för avlivning. Behöver inte alls vara värre! Det som är viktigt för mig är att hästen tas bort på ett bra och lugnt sätt, inte vad kroppen används till efteråt.

Jag SLAKTADE en av mina hästar för 1½ vecka sedan nu. Det gick jättebra på alla sätt: han gillade att åka transport och komma till nya ställen (gammal travhäst). Vi körde själva honom till slakteriet och fick lasta av på en helt annan del av området, ingen blodlukt, ingenting som kunde förknippas med slakt eller död. Hästen var lugn och dessutom lite nyfiken på omgivningen hela tiden, stod lugnt och avslappnat inför veterinärkontrollen och blev kliad i huvudet av slaktaren. Det kunde inte gått till på ett bättre vis!

Att avliva hemma hade bara varit värre, han brukade bli lite upprörd över att de andra hästarna var kvar i hagen och inte han. Dessutom hade vi fått ta bort honom inför de andra hästarna då vi inte har ngnstans som är undanskymd och lämplig, och inte heller stänger in våra hästar (lösdrift)

Jag är mkt nöjd med hur Happy fick sluta sina dagar...

Hoppas allt gick bra med ts häst också, den borde väl vara borta nu...

I ditt läge hade jag slaktat...

Du garanterar att hästen inte valsar runt bland en massa hem av olika kaliber... Den garantin innebär att han inte råkar ut för okunskap och vanvård...

Du tar bort en an alla dessa oönskade billiga travare från marknaden..
vilket de travare som finns kvar tjänar på i längden... Mindre tillgång så stiger priset. Högre pris sållar bort impulsköpare....

Plus att du löser situationen för dig själv....

Jag kan inte se något etiskt fel i att kroppen kommer till användning efter att livet lämnat den....
Jag ser inget etisk eller moraliskt fel i att äta häst...

Hur du väjler att göra är ju naturligtvis din ensak...

Jag tycker nog att han ska säljas/ ges bort som sällskapshäst, med rätt vård kan han nog få en fin ålderdom.

Har han ont? Isåfall är det nog bäst att slakta med tanke på hästens bästa...

Ett annat alternativ är ju foder. Kanske det finns nån som vill vara fodervärd samtidigt som hästen står kvar i samma stall? Då har du ju full koll på vad som händer. El kanske betalande medryttare/delfodervärd?

Hur många tror du är intresserade av att betala för denna häst?

Jag hade avlivat

Nirak

Jag har inte så stor omsättning på hästar hemma att det känns okej att någon halvfet amöba ska sitta och äta min älskade vän. Nej tack. Kremering it is.

Vad hade det där med mitt inlägg att göra, men tanke på att du svarade mig??

Nirak

Antagligen högg sista knappen (och inte "vet" att man då skriver knapplån) och inte svarade den som det var avsett till ;)

Till TS:
slaktat/avlivat/tagit bort (eller vad man vill kallat det) skulle jag gjort

slakta låter ju som det vettigaste alternativet, vem skulle köpa en sån häst?

håller faktiskt med..slakta borde vara de bästa, för ingen vill nog ha honom till sällskap eftersom att det ändå skulle bli mkt jobb med honom :crazy:

kl

Nu är min lille häst avlivad sedan en kort tid... Det gick bra och vi avlivade på stallbacken med huvudet i en havrehink... Tack alla som brytt sig!

Vad menar du med alla prickar???
Så det i en annan tråd oxå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 873
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 177
Senast: Zephira
·
Q
Hästmänniskan Hej:) Har läst lite trådar ang. slakt... Nu undrar jag (OBS. Säger inte att nått är rätt eller fel, undrar bara!!!): VARFÖR...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 493
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar