Sälja eller slakta...? :(

K

Körfrälst

Jag vet inte vad jag skall göra, och skulle vilja he lite tips från er...

Jag har för många hästar, och måste göra mig av med EN av dem. Tiden och pengarna räcker inte till! :(

Valet har för mig varit ganska enkelt vilka jag vill behålla, och hästen jag ska göra mig av med är följande: (OBS, moderatorn, detta är INGEN ANNONS!)

Varmblodig travare, 9 år. Valack. Ca 150 hög. Han är världens snällaste i precis all hantering,men lite blyg och osäker. Snäll mot andra hästar, snäll att rida med totalt outbildad, har aldrig ens galopperat med ryttare, kan inte böja sig och kan inte sidförande....

Han har problem med sina hovar: röta och hålväggar pga tidigare vanvård och vinterns blöta underlag, samt kroniska gallor i senskidorna fram. Ingen aning om han håller till ridning i längden (antagligen inte...). Dessutom är han INTE viktbärande för 5öre. Skall han ridas regelbundet tror jag på max 65kg, helst mindre... "Går" ej att köra (otroligt het och lyssnar inte)... Måste ha fri tillgång på grovfoder ute för annars äter han sand och får svår kolik.

Vad gör man med en sådan häst? Vågar man verkligen sälja? Fel ras och fel förusättningar liksom. Vore det bättre och humanare att slakta...? =( Det vore jättehemskt om han skulle behöva dö, men ännu värre om han skulle behöva må dåligt (igen!)! Och ärligt talat så fixar jag inte att ha tre hästar, varken tidsmässigt eller ekonomiskt! Egentligen synd och korkat av mig att jag tog på mig honom från början, men nu har han åtminstone haft ett bra liv dessa året...

Åh gud, jag vet inte vad jag ska göra... :cry:

Vill verkligen inte sälja ngn av de andra två. Eller rättare sagt: det är uteslutet...

Vad tycker ni att jag skall göra...?

Sv: Sälja eller slakta...? :(

Det hade gått att sälja honom billigt/ge bort honom. Han är som sagt en riktigt genomsnäll, extremt lätthanterlig häst. Alla kan hantera/sköta/rida honom. Och han är jättesöt, brukar vara folks första kommentar när de ser mina hästar.... Och idagsläget är han helt frisk, det är bara min känsla som säger att han inte håller.

Frågan är inte OM han GÅR att sälja, jag har inte brottom så sett. Frågan är om det är snällt mot honom. Risken för att han ska må dåligt är väl ganska stor... :(

Det finns alldeles för många "avdankade travare" redan som inte sköts ordentligt. Som jag ser det finns det väl två möjliga köpare till din häst och det är
1. Nån som vill ha honom som ENDAST sällskap till sin andra häst. Då kan han få det bra, men vad händer om den personen i sin tur säljer?
2. Nån liten tjej som tjatat på sina föräldar i åratal om att hon vill ha en häst och nu när det fanns en så billig och snäll häst så köper dom den. Kan inget och eftersom han är i så dåligt skick så vet dom förmodligen inte hur dom ska ta hand om honom.

En häst som är i det skicket och dessutom är travare har inte en så ljus framtid för sig... Tragiskt men sant. Jag önskar av hela mitt hjärta att det var annorlunda, men verkligheten är sån. Slakta. Det skulle jag gjort iaf...:(

Jo du har väl rätt... :cry: I dagsläget mår han ju väldigt bra, det som är med hovarna behandlas givetvis men det tar lite tid att reda ut flera år med vanvård! Det är det som känns så hemskt, att slakta en glad pigg och välmående liten häst, bara för att man själv är egoist!

Jag känner mig verkligen jätteegoistisk: Jag kunde ju sälja ngn av mina andra två hästar, men det vill jag inte: de är friska, unga individer med goda förutsättningar, är av raser, storlekar mm som jag föredrar, mm... Plus att jag haft dem länge och älskar dem väldigt högt.

Jag skulle även kunna ha kvar travaren, men då skulle jag få låta bli att träna för instruktör, låta bli att betäcka den ena, låta bli att skaffa en bättre vargn så jag kunde köra mer seriöst etc. Alltså skulle jag inte kunna göra det jag vill med mina andra två, utan bara rida ut/köra ut i skogen med min befintliga utrustning. Och då skulle jag ändå inte ha råd att hålla travaren försäkrad... :crazy:

Hur får jag bort känslan av att jag är världens största egoist?!

en sådan häst hade jag inte sålt utan avlivat - bättre för hästen än riskera åka runt bland en massa olika puckon

Du är inte egoist om du låter slakta honom, du gör honom indirekt en tjänst. Du har tre val och det är att slakta, ha kvar men avstå från en massa saker eller sälja honom till någon där han kommer gå en oviss framtid till mötes. Jag förstår att det måste kännas skitjobbigt just nu, men jag tror verkligen att det bästa och snällaste du kan göra för honom är att låta honom slippa den här världen. Det finns redan så många oönskade hästar som är sjuka och far illa, så låt honom inte hamna där igen...

Du kan ju förstås låna ut honom som sällskap till någon. Då har du fortfarande kontrollen, men slipper alla utgifter och allt jobb...

avliva el låna ut hästen på livstidskontrakt då har du möjlighet att ha koll på om hästen mår bra, att sälja en häst som ev inte kommer hålla är inte rätt...

2. Nån liten tjej som tjatat på sina föräldar i åratal om att hon vill ha en häst och nu när det fanns en så billig och snäll häst så köper dom den. Kan inget och eftersom han är i så dåligt skick så vet dom förmodligen inte hur dom ska ta hand om honom.

Just en sån historia har vi haft nyligen i mitt stall- finns en tråd om hela storyn under hästhantering.... så mitt råd blir också att ta bort hästen! Lycka till med vad ditt beslut än blir!

Kan du inte lämna ut honom på foder, till någon du kan ha kontakt med ofta och komma och hälsa på?

Jag hade min på foder under första året och hade regelbunden kontakt med ägaren, hon kom även ut och tränade mig en gång i veckan.

Bara en tanke, så då står han ändå på dig, men någon annan har honom.

Har inet läst hela tråden, så jag ber om ursäkt om detta redan har tagits upp.

om jag var du så skulle jag nog hellre låta hästen somna in.
enda möjligheten vore väl att skänka hästen till en nära vän som du vet säkert skulle ta bra hand om den så länge som den lever.

Säger som övriga. Om du inte kan hitta ett sådant hem där du VET ALLDELES SÄKERT att han får stanna för alltid, och bara gå runt och lulla som sällskapshäst eller något, så hade jag avlivat honom.

Sådana hem är svåra att hitta, och nästan omöjligt ibland.

Du behöver inte känna dig hemsk för att du avslutar hans dagar, hade han kunnat välja hade han säkert valt det själv ändå.
Vem vill kuskas runt och bli illa behandlad?

Jag förstår hur du känner, häst har jag aldrig avlivat, men andra djur, och man känner sig som världens ondaste, mest själviska människa, men det är egentligen det du inte är. Du har tagit ditt ansvar som djurägare och värnat om djuret.

Jag tycker inte alls att du är dum som tagit hand om honom, visar att du är medkännande och en god människa, han har säkert haft det bra hos dig denna tiden, och det hade han kanske inte haft någon annanstans.

Jag skulle avliva honom för hans egen skull, och för din samvetsro också.

jag skulle skänkt honom som sällskapshäst!

Se över möjligheten att lämna honom på livstidsfoder hos någon som vill ha en mysig sällskapshäst, om du tror att det är ett liv som skulle passa honom. Då har du ju fortfarande god kontroll över läget och killen får strosa runt och ha det gott. :)

Jag skulle inte ha sålt en sådan häst som ridhäst, med tanke på hans historia.

Jag skulle avlivat, helt utan dåligt samvete. Snarare tvärt om då jag vet var hästen hamnat och att den har det "bra".

Ett annat alternativ är ju foder. Kanske det finns nån som vill vara fodervärd samtidigt som hästen står kvar i samma stall? Då har du ju full koll på vad som händer. El kanske betalande medryttare/delfodervärd?

Jag har kikat runt lite efter ett hem som sällskapshäst, men folk vill inte ha en såpass stor häst som äter såpass mkt, och är så krävande skötselmässigt. I dagsläget kräver han relativt avancerad och omfattande hovvård var 4:e vecka för att få bukt med hans i såpass många år misskötta hovar. Det blir dyrt... Han måste hållas på fri tillgång för att inte äta sand, och de flesta ägare vill inte ha fri tillgång... Dessutom måste han ha täcke vid dåligt väder pga känslig rygg osv. Det är för mkt jobb för en sällskapshäst, har jag fått höra! (En sällskapshäst skall äta max 5kg hö/dag och inget annat, samt behöva verkas var 12:e vecka eller så av vilken outbildad sate som helst...)

Att ha medryttare på en häst som tveksamt håller att ridas kan man glömma, och särskilt med betalning! Här omkring betalar ingen för att rida, känns det som...

Nej tyvärr, det här går inte att lösa på ngt annat sätt tror jag. Har beställt tid för avlivning nästa vecka, om ingen kompis eller liknande skulle få för sig, hastigt och lustigt, att de vill ha honom som sällskapshäst!

Denna häst gör du en tjänst genom att avliva... Du tar ditt ansvar som hästägare, helt enkelt. Tänk på att hästen inte vet hur gammal han blir. Hellre ett kort och lyckligt liv, än ett långt olyckligt liv.
Om du får för dig att låna ut honom på livstid osv, som endel skriver, måste du alltid vara beredd på att du får ta hem honom rätt som det är. Inte för att dra alla fodervärdar över en kam, men många har en tendens att tröttna vid skador, motgångar osv.
Nä, låna ut honom känns som ett sätt att slippa ta ett avlivningsbeslut och om du lånar ut eller säljer kommer du antagligen alltid undra hur han har det.

Ett jättejobbigt beslut.

Har själv varit i situationen för flera år sedan.
Det var en hemsk känsla att "leka Gud" och avgöra en annan individs livsöde..det dåliga samvetet följde med ett bra tag.

Men sedan när jag förstod att det var det mest humana att göra..med tanke på hur vissa av de här pållarna har det..så tar vi alltid bort hästar som inte är riktigt 100 just för att dom inte ska vandra vidare för att till slut hamna på en lastbil till Italien..

Så jag tycker, från hela mitt hjärta, att du tar ett rätt beslut!

*kramar om*

Jag har lånat ett varmblod som sällskap åt min häst. Han skulle gå till slakt och jag ser det som om han fått lite extra tid här i livet så länge han går här. Dock hade jag ingen aning om hur mycket en sådan behöver äta, jag har alltid haft lättfödda hästar. Han behöver mycket mer kraftfoder än mina tidigare hästar - bara med att gå i hagen. Detta trots att han äter hö som är så pass bra att mitt halvblod inte får något kraftfoder och ändå är rund. Sällskapshästen är ganska dyr i drift....
Lånar du ut har du alltid möjlighet att ta tillbaka den om skötel eller annat inte är till belåtenhet. Slakta hellre än att ge bort.

Tyvärr är det ju så att det finns ungefär hur många fd varmblodstravare som helst som behöver nya hem, så chansen att du ska hitta något perfekt hem till din lite knepigare kille är ju inte så stor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 873
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 177
Senast: Zephira
·
Q
Hästmänniskan Hej:) Har läst lite trådar ang. slakt... Nu undrar jag (OBS. Säger inte att nått är rätt eller fel, undrar bara!!!): VARFÖR...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 493
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar