sälja eller avliva?

Sv: sälja eller avliva?

Nu vet jag ingenting om Beseiged, bra dålig stam??
Har hon bra stam och som du säljv säger sprang 16 så är hon ju inte dålig själv. Varför avlar du inte på henne??
Då slipper hon tävlingslivet, har ett syfte och du slipper ta bort henne.

*Maria* skrev:
jag har alltid varit emot att avliva en häst bara för att man inte klarar av den eller inte kommer någonstans men nu när jag själv stå inför valet så vet jag itne hur jag ska göra. Jag har ett sto på 6 år, varmblod efter Beseiged. Hon har alltid varit lite av en problem häst och blev inte inkörd förrän hon var runt 3,5-4 då hon gick omkull på asfalt en gång och förstörde sin rygg (är nu återställd då vi varit hos en kiropraktor) allt gått jätte bra efter besöket och hon var kvalklar. Sedan började allt strula igen, hon vägrade att trava i kurvorna och var helt omöjlig. vi kollade upp henne, inget fel. bytte lite utrustning, det funkade en gång och hon gick en 16 tid hur lätt som helst. sen när kvalet skulle gå så blev hon diskad för hon vägrade springa...bara galopperade. Nu har jag gett upp, jag orkar inte längre... hon är en underbar häst som är lite speciell men hon har klarrt o tydligt visat att det inte funkar trots en enorm kapacitet.
Jag vill inte avliva henne men samtidigt känns de som om jag inte har något val. Hon är en knepig häst och jag vill inte att hon ska behöva tränas för tävling igen. Att sälja henne som ridhäst är nästan omöjligt då hon behöver en bra men mycket lätt ryttare. (pg av ryggen och sin lätta typ. (hon är endast 1,48 i mkh)

hjälp mig...:( :cry: älskar verkligen hästen men känner att jag inte har ork o mina andra hästar blir påverkade...

Inte så lätt!.. Speciellt travhästar, såna som är ganska unga..
Har du inte nån stor mark att ha henne i lösdrift?? Jag har ett travsto härhemma, som har haft ryggonda. Vet dock inte riktigt vad som hände, men jag tror att hon hade sprungit runt i hagen o halkat omkull. tog ut en massör o hon kände att en kota på ländryggen (är inte så himla bra på hästens anatomi, men iallafall...) som flyttade på sig när massören tryckte på den. Men hon blev ganska aggressiv då hon visade att hon verkligen hade ONT!..
Det var anledningen till att jag tog henne ur travet för gott. hon var ju 9 år gammal, och då tyckte man att det fick räcka. hon tränades BRA, men att låta henne försöka starta var nog ingen bra idé då massören sa att hon behövde nog fler behandlingar av en bra kotknackare vilket det stämde faktiskt!
Hon är fortfarande inte riktigt färdigbehandlad.
Men iallafall..Denna annars gudasnälla dam har vart lite knepig som "unghäst"...Har hört flera skräckhistorier om henne, men jag tyckte de flesta var löjliga...Sedan hade man fått höra från några proffstränare som tyckte hon var en DUM häst, som bara skenade.

Jag hade kämpat med henne ibörjan när jag tränade henne för trav, visst drog hon iväg innan man hann sätta sej i vagnen.
som sagt, stoet var knepigt, men hon var annars väldigt snäll o handskas med. Inga problem i stallet o sånt.
Fast jag hade haft problem med flera stallplatser, jag fick flytta på henne några ggr då dom andra upplevde henne som en något besvärlig häst, som inte riktigt kunde ta allt med ro, jag märkte då att hon inte riktigt trivdes att stå på stall.

Just nu har jag henne på lösdrift, och gissa om hon verkligen trivs som fisken i vatten. Jag har bestämt mig första dagen som jag köpte henne (har känt henne i 6 år, då hon var högdräktigt o då var hon rätt så rolig, bet folk om man stod bredvid boxen o i hagen vallade hon dom 3 andra travhästarna trots att hon var högdräktigt) att hon kommer ALLTID stanna hos mig oavsett om hon aldrig kunde gå till start eller något liknande.
Det var hennes personlighet som jag föll för...En speciell häst som man lätt tycker om, bara om man ger henne att tycka om en, visa sitt förtroende för en, osv..
Ganska liten är hon, oxå.
Har haft henne i 5 år nu och vi är som bästa vänner, helt enkelt! ;)
Har skaffat mig en shettis-valack, som oxå vart besvärlig i början och han går ihop med henne i lösdrift.
"Fille" som shettisen kallas är van vid lösdrift, och då tycker man att han får fortsätta o stoet är idag en väldigt harmonisk häst som man kan pyssla med, kela osv..
Hon är väldigt rolig o rida, men jag tar det riktigt försiktig me henne för equiterapeuten som behandlade henne sa att jag kunde börja rida henne lite försiktigt.
Ska ta hit en kotknackare och då ska han gå igenom henne en gång till, så att man vet om hon är hel igen.
annars fungerar hon bra som en körhäst o avelssto.

Lycka till oavsett vad du har bestämt dig för ditt sto ;)

*Maria* skrev:
har inte haft detta problem förut då jag bara avlivat två. den ena var gammal o hade max orkat 2 veckor till och den andra bröt benet o kunde inte räddas...vill verkligen inte att hon ska bli en vandringspokal..speciellt inte eftersom hon är så knepig. Jag har ju alltid kunnat handskas med henne eftersom jag haft henne sen hon var föl och vet att hon ÄR sån och inte "spelar" eller är elak... Men samtidigt tycker jag inte det är rätt mot hästen att avliva, hon är ju bara 6 år och en underbar häst. Är ju inga övriga fel heller. Men lämnat jag ifårn mig henne så har jag inget ansvar o då kan jag inte heller säga vad de ska göra eller inte göra.. Sen är det stor risk att hon skadar någon om de inte vet hur de ska handla. Man kan tex INTE höjja rösten eller slå till henne för då blir saken 10000gr värre. och det är precis sånna saker som folk säger till mig när hon "dummar" sig enligt andra men som jag vet att hon inte gör. Hon bara är sån... :(

tack för ditt stöd i alla fall

Förresten...Det där stoet låter som mitt ibörjan..Om man bara höjer rösten åt henne blev hon nervös...Och då blev hon inte så "rolig" att umgås med. Jag höjde aldrig rösten, jag använder mitt kroppsspråk och jag var lugn mot henne så att hon fick chansen att lära känna mig riktigt ordentligt..Dom som lånade henne till aveln tyckte jag borde köpa henne för dom tyckte vi passade så bra ihop, för det var ju mig som stoet tydde sig till.
Idag är hon en ganska tuff dam, som börjar visa lite tillit till människor som hon ser varje dag.. Hon gillar min mammas karl ;)

jag tycker väldigt synd om dje, och har själv varit med om en likande "avlivning", du har inte tänkt kontakta alla hästars vän? ring och prata me dom, du kan ge din häst som gåvo häst till dom, jag har gjort stort forsknings projekt om dom, det är hwlt oriligt det dom gör föra att hjälpa och rädda hästar :D ett litet tips bara! :smirk:

nu är jag inte särdeles intresserad av travsporten då jag inte tycker den är etiskt tilltalande för mig... men i alla fall innom ridsporten brukar man ta föl på en kapabel häst som har varit med om skador... dessutom ifrågasätter jag begreppet knepiga hästar, oftast har de ont och då de inte kan tala är det ofta svårt att hitta problemet

Jag/vi har tre gånger stått inför dessa två alternativ.

Häst nr 1: Travarvalack egen uppfödning, 5 år och totalt "obildbar", när inkörningen misslyckades började vi rida på honom, det gick bra MEN det var den märkligaste häst jag någonsin träffat för efter två år som kunde han fortfarande ingenting utom att hänga hästen framför i svansen. Försökte man rida honom själv var han som man aldrig suttit på honom.

Häst nr 2: Travarvalack egen uppfödning, 6 år. allmänt nervös, svårriden ochopålitlig. Så här i efterhand inser jag att vi gjorde rätt som tog bort honom för han hade troligtvis något fel på kroppen som vi inte hittat.

Häst nr 3: Travarto 6 år, medioker stam, sjujäkla humör och verkligen helmysig däremellan men man var verkligen tvungen att vara med hela tiden för att hon inte skulle ta kommandot för hon var stenhård. Redan vid inköp funderade vi på VAD gör vi om det inte funkar för vi har heller inte tid/ork för att ha obegränsat med haghästar. De kräver ju lika mycket omvårdnad som dem man jobbar med. I det här fallet slapp vi ta beslutet då det visade sig att hon var halt på alla 4 och blev utdömd.

Jag vill säga till alla som sagt till trådskaparen att börja fundera på att avla. Ett ostartart sto utan KANON-syskon går inte att sälja efter. Travhästköpare är ofta noga med mödrenet också. Och då står hon där med ytterligare en häst plus att samma dilemma dyker upp sen igen. Trådskaparen vet redan det här förmodar jag eftersom hon redan fött upp travare.

Jag vet inte om jag kan göra nåt annat än att känna sympati inför det tuffa beslutet men även om det är hemskt att skicka sina vänner så riskerar hon inte att hamna fel då.

Alternativet kunde kanske vara om du letar efter en fodervärd som bodde tillräckligt nära för att du skulle kunna hålla koll men det är ju inte säkert det funkar heller och tar kanske tid innan man hittar nån bra?

Jag hör väl till den skaran som inte anser att den död häst är en gladare häst, så innan jag tar beslutet att avliva en häst som är frisk så skulle jag ge det en ärlig chans att försöka hitta ett annat hem åt den. Funkar det inte så funkar det inte, men då vet du ju också med dig att du åtminstone har försökt.

Fjasut skrev:
Nu tycker jag att du tog i lite väl mycket. Som du själv skrev:

"Det är skillnad på vad man vill läsa och inte."

Trådskaparen skrev ju också att hon inte hade den tid/ork/ekonomi som stoet krävde.

Läs bättre och missförstå mindre. ;)

Just det! Precis det läste jag också. Därför tyckte jag att hon kunde låta någon annan försöka. Förstår inte det här forumet riktigt. Många tror att ingen annan kan fixa en häst bättre än en själv.
Läs själv lite bättre innan du hoppar på någon annan. Tack!:smirk:

Senast ändrad:

Du behöver ju inte sälja, du kan väl he ut henne på foder då?
Du väljer ju fodervärd med största omsorg så att denne förhoppningsvis vill ha henne kvar för alltid, och om det inte skulle bli så, så vet du ju att du får hem henne igen. Då blir hon ingen vandringspokal.

gejsa skrev:
Konstigt svar från dig då?
Du frågade vad vi andra tyckte och jag svarade. Man kan inte bli arg när man själv ställer en fråga.
Och sedan har jag själv 4 hästar så är det bara så att det handlar om din ekonomi så sälj hästen till någon som ORKAR kämpa då.
Bara för att jag inte stödjer dig så blir du arg. :smirk:
Orkar inte svara dig på det som du skrev tillbaka. Men min häst är också jättegosig. Vi står ofta och pussas tillsammans. Men han har temprament. Det är skillnad på vad man vill läsa och inte.

Vad`å? jag har väl aldrig sagt att han inte är gosig?:confused:
Bygga upp en häst har många tid till.
Du skriver att det finns många oseriösa och seriösa. Vad är du?
Snälla, bara sluta. Orkar inte med sånt här !!!!

Blir så himla trött, jag har inte blivit arg. Har ingen anledning. Men jag trodde du skulle föstå då du själv skriver att du har en häst som du inte kan sälja till någon anna för att den är bara trygg med dig. Hur vet du då att det inte är samma sak för mig o min häst? Då kan du ju inte sälja honom vidare eller hur? Ändå säger du att jag ska sälja min häst eller ge bort den.

Men nu 6 år senare är han jättefin att rida. Men han skulle aldrig trivas hos någon annan än mig.

Precis, kanske så är fallet med min egen?

Men nu 6 år senare är han jättefin att rida. Men han skulle aldrig trivas hos någon annan än mig.

hur vet du det då? det finns ju så många ryttare som har tid att ta hand om även din häst?

Jag vet inte men jag är nästan säker på att jag skrev i mitt första inlägg att hon är kollad och har inte ont någonstans. Hon hadde ju som sagt problem med ryggen men det är fixat. Jo, men då skulle min häst haft ont sedan födseln ;)

gejsa skrev:
Just det! Precis det läste jag också. Därför tyckte jag att hon kunde låta någon annan försöka. Förstår inte det här forumet riktigt. Läs själv lite bättre innan du hoppar på någon annan. Tack!:smirk:

Alltså jag föstår inte har du dubbel moral? Du säger att "Många tror att ingen annan kan fixa en häst bättre än en själv" men samtidigt säger du att " min häst skulle aldrig trivas hos någon annan än mig själv" om du nu har en sån häst så borde du väl fatta hur jag känner!..
Nu blir jag snart sur

*Maria* skrev:
Alltså jag föstår inte har du dubbel moral? Du säger att "Många tror att ingen annan kan fixa en häst bättre än en själv" men samtidigt säger du att " min häst skulle aldrig trivas hos någon annan än mig själv" om du nu har en sån häst så borde du väl fatta hur jag känner!..
Nu blir jag snart sur

För mig får du väl bli hur sur du vill. Men man får en annan kontakt när man rider in gamla hästar på något vis. Som jag skrev innan. Han ser upp till mig och som jag skrev förut att han krånglar när någon annan rider. Men om du lämnar bort hästen så blir det ju oftast till den andra som rider till hästen som det blir speciella band. Nu har jag inte lust att sitta här och berätta hela historien har gjort det för en del år sedan här. Men det har hänt lite med min häst som jag inte vill ta upp här. Därför så förstår jag att du inte förstår mig vad jag menar. Men nu var det ju inte min häst det gällde utan din.:smirk:
Jag har iaf råd att ha kvar min häst även om det strular till sig.

Jag har tagit mig an ett stökigt sto som påminner om din....
Har haft henne i fyra månader och det går framåt, sakta men säkert.
Vet precis hur det är att kämpa, att inte ge upp när allt känns hopplöst. Nu är det inte min häst, men hon har tagit upp en större del av mitt hjärta och jag gör allt för denna lilla bråkiga häst.
Tänk om du kunde hitta någon som är villig göra allt för din lilla häst...

gejsa skrev:
För mig får du väl bli hur sur du vill. Men man får en annan kontakt när man rider in gamla hästar på något vis. Som jag skrev innan. Han ser upp till mig och som jag skrev förut att han krånglar när någon annan rider. Men om du lämnar bort hästen så blir det ju oftast till den andra som rider till hästen som det blir speciella band. Nu har jag inte lust att sitta här och berätta hela historien har gjort det för en del år sedan här. Men det har hänt lite med min häst som jag inte vill ta upp här. Därför så förstår jag att du inte förstår mig vad jag menar. Men nu var det ju inte min häst det gällde utan din.:smirk:

Förlåt jag glömde att du kände mig och mina hästar.

Jag har iaf råd att ha kvar min häst även om det strular till sig.

Det sista tyckte jag var j*vligt onödigt. Hur gammal är du eller? som du sa så var det min häst vi diskuterade men nu kommer du ju med personliga påhopp. Hur många hästar har du då? en? du vet knappast hur många hästar jag har eller hur?

........................................................................

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
6 002
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar