Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*Maria* skrev:jag har alltid varit emot att avliva en häst bara för att man inte klarar av den eller inte kommer någonstans men nu när jag själv stå inför valet så vet jag itne hur jag ska göra. Jag har ett sto på 6 år, varmblod efter Beseiged. Hon har alltid varit lite av en problem häst och blev inte inkörd förrän hon var runt 3,5-4 då hon gick omkull på asfalt en gång och förstörde sin rygg (är nu återställd då vi varit hos en kiropraktor) allt gått jätte bra efter besöket och hon var kvalklar. Sedan började allt strula igen, hon vägrade att trava i kurvorna och var helt omöjlig. vi kollade upp henne, inget fel. bytte lite utrustning, det funkade en gång och hon gick en 16 tid hur lätt som helst. sen när kvalet skulle gå så blev hon diskad för hon vägrade springa...bara galopperade. Nu har jag gett upp, jag orkar inte längre... hon är en underbar häst som är lite speciell men hon har klarrt o tydligt visat att det inte funkar trots en enorm kapacitet.
Jag vill inte avliva henne men samtidigt känns de som om jag inte har något val. Hon är en knepig häst och jag vill inte att hon ska behöva tränas för tävling igen. Att sälja henne som ridhäst är nästan omöjligt då hon behöver en bra men mycket lätt ryttare. (pg av ryggen och sin lätta typ. (hon är endast 1,48 i mkh)
hjälp mig... älskar verkligen hästen men känner att jag inte har ork o mina andra hästar blir påverkade...
*Maria* skrev:har inte haft detta problem förut då jag bara avlivat två. den ena var gammal o hade max orkat 2 veckor till och den andra bröt benet o kunde inte räddas...vill verkligen inte att hon ska bli en vandringspokal..speciellt inte eftersom hon är så knepig. Jag har ju alltid kunnat handskas med henne eftersom jag haft henne sen hon var föl och vet att hon ÄR sån och inte "spelar" eller är elak... Men samtidigt tycker jag inte det är rätt mot hästen att avliva, hon är ju bara 6 år och en underbar häst. Är ju inga övriga fel heller. Men lämnat jag ifårn mig henne så har jag inget ansvar o då kan jag inte heller säga vad de ska göra eller inte göra.. Sen är det stor risk att hon skadar någon om de inte vet hur de ska handla. Man kan tex INTE höjja rösten eller slå till henne för då blir saken 10000gr värre. och det är precis sånna saker som folk säger till mig när hon "dummar" sig enligt andra men som jag vet att hon inte gör. Hon bara är sån...
tack för ditt stöd i alla fall
Fjasut skrev:Nu tycker jag att du tog i lite väl mycket. Som du själv skrev:
"Det är skillnad på vad man vill läsa och inte."
Trådskaparen skrev ju också att hon inte hade den tid/ork/ekonomi som stoet krävde.
Läs bättre och missförstå mindre.
gejsa skrev:Konstigt svar från dig då?
Du frågade vad vi andra tyckte och jag svarade. Man kan inte bli arg när man själv ställer en fråga.
Och sedan har jag själv 4 hästar så är det bara så att det handlar om din ekonomi så sälj hästen till någon som ORKAR kämpa då.
Bara för att jag inte stödjer dig så blir du arg. :smirk:
Orkar inte svara dig på det som du skrev tillbaka. Men min häst är också jättegosig. Vi står ofta och pussas tillsammans. Men han har temprament. Det är skillnad på vad man vill läsa och inte.
Vad`å? jag har väl aldrig sagt att han inte är gosig?
Bygga upp en häst har många tid till.
Du skriver att det finns många oseriösa och seriösa. Vad är du?
Snälla, bara sluta. Orkar inte med sånt här !!!!
gejsa skrev:Just det! Precis det läste jag också. Därför tyckte jag att hon kunde låta någon annan försöka. Förstår inte det här forumet riktigt. Läs själv lite bättre innan du hoppar på någon annan. Tack!:smirk:
*Maria* skrev:Alltså jag föstår inte har du dubbel moral? Du säger att "Många tror att ingen annan kan fixa en häst bättre än en själv" men samtidigt säger du att " min häst skulle aldrig trivas hos någon annan än mig själv" om du nu har en sån häst så borde du väl fatta hur jag känner!..
Nu blir jag snart sur
gejsa skrev:För mig får du väl bli hur sur du vill. Men man får en annan kontakt när man rider in gamla hästar på något vis. Som jag skrev innan. Han ser upp till mig och som jag skrev förut att han krånglar när någon annan rider. Men om du lämnar bort hästen så blir det ju oftast till den andra som rider till hästen som det blir speciella band. Nu har jag inte lust att sitta här och berätta hela historien har gjort det för en del år sedan här. Men det har hänt lite med min häst som jag inte vill ta upp här. Därför så förstår jag att du inte förstår mig vad jag menar. Men nu var det ju inte min häst det gällde utan din.:smirk:
Förlåt jag glömde att du kände mig och mina hästar.
Jag har iaf råd att ha kvar min häst även om det strular till sig.
Det sista tyckte jag var j*vligt onödigt. Hur gammal är du eller? som du sa så var det min häst vi diskuterade men nu kommer du ju med personliga påhopp. Hur många hästar har du då? en? du vet knappast hur många hästar jag har eller hur?