sälja eller avliva?

Sv: sälja eller avliva?

Hon har gett hästen en ärlig chans och tar sitt ansvar som ägare som jag skrev senare..

mul skrev:
Hon har gett hästen en ärlig chans och tar sitt ansvar som ägare som jag skrev senare..

Nu orkar jag bara inte sitta här och tjafsa längre med er. Jag bara säger en sak till LÄS vad hon skrivit.
Hon orkar inte fortsätta. Men kan nog fortsätta som ridhäst men behöver då en lätt ryttare. Hon VILL inte att hästen ska fortsätta att tävlas. Då har man väl inte gjort allt eller hur?
Om man inte själv orkar och som hon även skrev inte hade råd att ha 5 hästar, så skulle jag faktist leta efter ett annat hem åt hästen. Se om någon annan orkar att fortsätta. Vilket det säkert finns. Det finns så mycket hästfolk överallt så det vore ju konstigt om det inte fanns det. :smirk:

Fasiken vad lustigt! Det är inte min avatar på bilden. Undrar vem som har min nu.

Nu börjar du gå över gränsen för vad som kallas löjlig! Du menar alltså att din häst måste lida fysiskt för att du ska ta bort den??

Hästen ifråga är knepig enligt ts och har haft problem med ryggen. Det är inga dödliga sjukdomar men kan vara ett tillstånd som kan göra ett lidande.. Dom sakerna kan lätt bli ett lidande om hästan kommer till någon som inte tänker sig för.. Man ska ju knappast skapa ett lidande för ett djur, det är straffbart och dom straffena borde vara värre än vad det är idag!!

I detta fall VET ägaren att hästen inte kan bära en större, tyngre ryttare, men det är ju inte säkert att isf nästa ägare eller andra bryr sig..??

Hur blir en knepig häst om den får flytta runt några gånger och bli missförstådd gång på gång..??

Det är det jag menar med att "innan den lider". Vad har du för argumentation för att isf skapa ett lidande istället för att förhindra ett??

Bara för att saker och ting inte är dödliga ska man hela tiden tänka ett steg längre. Ex min gammelponny togs bort 9/1-06. Han hade kroniska hov och kotledsinflammationer. Han hade kunnat leva ett halvår till.. Men jag önskar inte honom ett LIDANDE både fysiskt och psykiskt bara för att ha honom här ett halvår till.. Han är för mycket värd för att ha kvar och plåga för några ynka månader till. Vi fick 15 år tillsammans..

Så mycket framförhållning måste man ha som häst/djurägare, var gränsen är nådd!

gud va ska man säga , *mållös* det skulle va underbart om hon kunde komma till en målsäker trogen lätt ryttare , men de är ovanliga ..:(

kramar om och hoppas de kmr ordna sig !

Herregud! om hästen inte är sjuk? varför ta bort den? visst den e säkert jätte kneppig i sitt psyke osv, men ge dej en till chans då? sätt ut en annons o kolla av, eller varför inte igen säger jag det, SKÄNK BORT HÄSTEN SOM GÅVO HÄST TILL SVENSKA HÄSTARS VÄN!
gå in på deras hemsida och läs, :D

Panikie skrev:
Herregud! om hästen inte är sjuk? varför ta bort den? visst den e säkert jätte kneppig i sitt psyke osv, men ge dej en till chans då? sätt ut en annons o kolla av, eller varför inte igen säger jag det, SKÄNK BORT HÄSTEN SOM GÅVO HÄST TILL SVENSKA HÄSTARS VÄN!
gå in på deras hemsida och läs, :D

Jag läste nån tråd som berörde Svenska Hästars Värn för ett tag sedan där det avråddes bestämt att koppla in dem??? :confused:

Förmodligen är det jag som inte dattar eftersom jag aldrig behövt engagera mig i sånt men är inte SHV till för hästar som är vanvårdade? Om det skulle ta emot alla avdankade passlösa travare och hibbyavlade korsningar som inte ägarna vill/kan (ja båda orsakerna förekommer) skulle de förmodligen inte existera som organisation inom kort???

TS: Ursäkta mitt avvik från originalfrågan men det känns som om din häst får BRA omvårdnad medan den finns kvar.

Jag ställer mig lite frågande till dessa som hävdar att har man skaffat sig en häst med problem ska man ta mig sjutton ta hand om den tills den dör. Om man skaffar sig en häst som inte lever upp till förväntningarna men är fullt fungerande så kan man ju alltid sälja den vidare men om man ställer frågan om att ta bort/sälja en travare som inte passar som travhäst då blir det ramaskri???

Ändå är det bara ett fåtal som är intresserade av att ta sig an en sån och det finns så många att det är enklare att hitta en utan sådana problem som du beskriver. :crazy:

hästhandlarjävel skrev:

Nej, den har jag inte glömt. Men eftersom du byter namn stup i kvarten så vet man ju inte vem man "pratar" med. Men du har ju blivit avstängd flera ggr tydligen. Och dina namn gör ju att man förstår att du mest är ute för att vara elak mer eller mindre. Du har ju hetat Olinda, pitbull och nu hästhandlarjävel. Om du läser din egen tråd så ser du ju hur dum du var. Men det är ju klart att du inte vill erkänna det. Du skriver inte på ett bra tag varför du ska avliva. Utan bara att du inte har känslor för den eftersom det är en handelshäst. Hade varit skillnad om det hade varit din egna häst osv osv. Det var ju inte bara jag som blev upprörd. Konstigt att du överhuvudtaget får skriva här på forumet. Så mycket du har bråkat här. Men jag har iaf bestämt mig för att inte svara dig på några inlägg pga din attityd. Nu visste jag inte att det var du. Men nu vet jag. Vill överhuvudtaget inte sitta här och upprepa mig mera. Så dig vill jag inte ödsla mer tid med tyvärr.

ghost skrev:
Jag läste nån tråd som berörde Svenska Hästars Värn för ett tag sedan där det avråddes bestämt att koppla in dem??? :confused:

Förmodligen är det jag som inte dattar eftersom jag aldrig behövt engagera mig i sånt men är inte SHV till för hästar som är vanvårdade? Om det skulle ta emot alla avdankade passlösa travare och hibbyavlade korsningar som inte ägarna vill/kan (ja båda orsakerna förekommer) skulle de förmodligen inte existera som organisation inom kort???

TS: Ursäkta mitt avvik från originalfrågan men det känns som om din häst får BRA omvårdnad medan den finns kvar.

Jag ställer mig lite frågande till dessa som hävdar att har man skaffat sig en häst med problem ska man ta mig sjutton ta hand om den tills den dör. Om man skaffar sig en häst som inte lever upp till förväntningarna men är fullt fungerande så kan man ju alltid sälja den vidare men om man ställer frågan om att ta bort/sälja en travare som inte passar som travhäst då blir det ramaskri???

Ändå är det bara ett fåtal som är intresserade av att ta sig an en sån och det finns så många att det är enklare att hitta en utan sådana problem som du beskriver. :crazy:

Tror inte heller att SHV vill ta hand om en häst som ägaren inte har tid att rida in eller vänta ut så att den går att rida. Det är ju mest hästar som inte har fått mat och varit vanskött. Men man vet ju aldrig. För min häst som jag har fått av ägaren skulle ge den till SHV. Dom skulle ju ta den men jag hann före. Den var ju inte inriden som 15 åring så man vet ju aldrig. Man kan ju inte få mer än nej.

Svarar dig en sista gång. Orkar inte sitta här och tjafsa. Hon skrev själv att hästen inte hade ont. Varför ska man då slakta? Läs först och skriv sedan. Jag tycker inte att du eller någon här på buke är kapabla att tala om för henne om hon ska slakta eller inte. Du har inte sett hästen eller tjejen ifråga. Inte jag heller. Men jag tänker ofta på hur gammal är hon, vad kan hon. Är hon själv kapabel att kunna bestämma sånt. Så sitter folk här och säger slakta den du. Och då gör hon det bara för att bukefolket har skrivit det. Nu är det slutresonerat för min del. Kommer ingenstans genom att sitta här och älta i allt som jag känner att jag redan har skrivit förut.

gejsa skrev:
Svarar dig en sista gång. Orkar inte sitta här och tjafsa. Hon skrev själv att hästen inte hade ont. Varför ska man då slakta? Läs först och skriv sedan. Jag tycker inte att du eller någon här på buke är kapabla att tala om för henne om hon ska slakta eller inte. Du har inte sett hästen eller tjejen ifråga. Inte jag heller. Men jag tänker ofta på hur gammal är hon, vad kan hon. Är hon själv kapabel att kunna bestämma sånt. Så sitter folk här och säger slakta den du. Och då gör hon det bara för att bukefolket har skrivit det. Nu är det slutresonerat för min del. Kommer ingenstans genom att sitta här och älta i allt som jag känner att jag redan har skrivit förut.

Och varför skulle jag följa majoriteten? jag har inte bett någon bestämma åt mig, vill bara ha åsikter och hjälp. Vill veta vad folk tycker. Jag har inte skrivit " säg hur ni skulle göra så gör jag det oxå" Vet ju aldrig vilka som är seriösa eller bara ute efter att tjafsa. Jag tycker inte min ålder hör in här men om du tänker på att jag har fem hästar o tre uppfödningar så är jag väl knappas 13 år? Min pappa har hållt på med hästar väldigt länge och jag är nästan född på en häst rygg så mina kunskaper behöver inte ifrågasättas. Det var inte heller det som tråden handlade om. Ville ha ett rakt o enkelt svar vilekt jag oxå fått av vissa och det är jag tacksam för.

*Maria* skrev:
Och varför skulle jag följa majoriteten? jag har inte bett någon bestämma åt mig, vill bara ha åsikter och hjälp. Vill veta vad folk tycker. Jag har inte skrivit " säg hur ni skulle göra så gör jag det oxå" Vet ju aldrig vilka som är seriösa eller bara ute efter att tjafsa. Jag tycker inte min ålder hör in här men om du tänker på att jag har fem hästar o tre uppfödningar så är jag väl knappas 13 år? Min pappa har hållt på med hästar väldigt länge och jag är nästan född på en häst rygg så mina kunskaper behöver inte ifrågasättas. Det var inte heller det som tråden handlade om. Ville ha ett rakt o enkelt svar vilekt jag oxå fått av vissa och det är jag tacksam för.

Läs lite först innan du svarar tack. Det var helt allmänt jag menade. Det är ju ofta som folk sitter här och frågar sådana viktiga frågor.
Men jag tror nog att du mest ville ha svar att du skulle avliva i af. Eftersom du svarade alla som skrev avliva (tack för ditt stöd)men dom som tyckte att du skulle lämna bort hästen har du knappt svarat något på. Men jag bryr mig inte om vad du gör. Du frågade och jag svarade. Lite konstig attittyd att visa sin tacksamhet på tycker jag. Behöver inte sitta här och ta mer skit av dig eller någon annan. Går hellre till något där det är trevlig stämning.

Senast ändrad:

Som flera har sagt vid ett flertalet gånger.. Det finns hur många hästar utan dessa problem som har större behov av att bli hjälpta än att släppa iväg en med dåliga förutsättningar.. Fortfarande måste man tänka på hästens bästa och dess framtid..

gejsa skrev:
Nu orkar jag bara inte sitta här och tjafsa längre med er. Jag bara säger en sak till LÄS vad hon skrivit.
Hon orkar inte fortsätta. Men kan nog fortsätta som ridhäst men behöver då en lätt ryttare. Hon VILL inte att hästen ska fortsätta att tävlas. Då har man väl inte gjort allt eller hur?
Om man inte själv orkar och som hon även skrev inte hade råd att ha 5 hästar, så skulle jag faktist leta efter ett annat hem åt hästen. Se om någon annan orkar att fortsätta. Vilket det säkert finns. Det finns så mycket hästfolk överallt så det vore ju konstigt om det inte fanns det. :smirk:

Nu var ju inte bekymret, som jag tolkar det, att det inte går att sälja eller ge bort hästen. Bekymret är att hitta RÄTT människa med förutsättningar att ge hästen ett bra hem. Trådskaparen upplever det som att förutsättningarna för att hitta rätt köpare är ganska dåliga på grund av vissa kvaliteter hos hästen.

Jag tycker att man så gott som dagligen läser andra trådar som handlar om hur folk sålt eller lämat ut hästar på foder, och sedan har det inte gått som man tänkt med den nya ägaren/ryttaren. Istället för att man dag in och dag ut går och oroar sig för att en häst som betytt mycket inte har det bra, kan man som hästägare välja att eliminera risken för att hästen hamnar i fel händer.

Jag har full förståelse för att man inte vill sälja en "knepig" häst eftersom man då gett upp all kontroll och rätt till att lägga sig i hästens liv framöver. Man kan försöka hitta en fodervärd, vilket ger möjlighet att ta hem hästen igen om det skulle gå snett. Men då är man ju tillbaka till ruta ett igen - man står med en häst man inte har ork och förutsättningar att ta hand om. I värsta fall har men dessutom fullt i stallet hemma.

I den bästa av världar finns det en perfekt ägare till varje häst. Tyvärr är det inte alltid så, speciellt inte för gamla travhästar.

Jag sitter i en liknande situation som du,
jag vill egentligen sälja
men hur hittar man en seriös köpare ?
har annonserat under mkt lång tid och får bara
nya mailkompisar.
Hur många som läser annonssidorna är egentligen ute efter att köpa häst?

gejsa skrev:
Nej, den har jag inte glömt. Men eftersom du byter namn stup i kvarten så vet man ju inte vem man "pratar" med. Men du har ju blivit avstängd flera ggr tydligen. .
Ja jag har blivit avstängd några gånger vad nu det hade med saken att göra?

gejsa skrev:
Och dina namn gör ju att man förstår att du mest är ute för att vara elak mer eller mindre.

elak mot vem?

gejsa skrev:
Du har ju hetat Olinda, pitbull och nu hästhandlarjävel.
Rättelse, jag har EJ hetat Olinda, däremot, prince77,scan,pitbull och nu hästhandlarjävel

gejsa skrev:
Om du läser din egen tråd så ser du ju hur dum du var.
Tyvärr ser jag inte det, däremot ser DU hur dum DU var(är)?

gejsa skrev:
Du skriver inte på ett bra tag varför du ska avliva.

Är man tvungen till det eller?

gejsa skrev:
Konstigt att du överhuvudtaget får skriva här på forumet.

Jaså, varför är det så konstigt?

gejsa skrev:
Så mycket du har bråkat här.
Så fort det inte passar dig så är man bråkig

gejsa skrev:
Men jag har iaf bestämt mig för att inte svara dig på några inlägg pga din attityd.

Nu blir jag riktigt ledsen, har jag hört den förrut :D :cry:

gejsa skrev:
Så dig vill jag inte ödsla mer tid med tyvärr.
:cry:

Jag tycker nog, att har man kämpat och börjat om igen så bör man kämpa lite till. Det finns säkert en bra lösning till din häst, hon måste inte alls slaktas och det finns säkert en lätt ryttare som är rätt. problemet som jag känner i dina inlägg är att du negativ och inte vill kämpa för henne längre. Hon fungerar kanske tom bättre någon annastans, och då säger jag inte att hon inte trivs hos dig eller att du inte är duktig på häst, men ibland är det en kemi som blir bättre och sämre!
Var inte så negativ och så snarstuken som i några av dina svar så kan jag lova dig att du kommer fram till en bra lösning utan att hon slaktas. Slaktar du kan du ju aldrig veta om hon hade kunnat få ett toppenliv. Vill du inte "släppa" henne på foder, ett alternativ som du har kontroll över!

En fråga bara, får du ut någonting av att vara så här otrevlig eller du kan kanske inte hjälpa det? Som någon klok säger; Den sista idioten...Kan det vara så illa? Inte för att jag vill dimpa ner på samma nivå, men hallå, det är väl meningen att detta skall vara en hjälp och att man kan bolla ideer här, inte hitta så många dumma inlägg som möjligt? Hur är det möjligt att du vill hamna idetta gång efter annan? Du skall kanske försöka vara ärlig mot dig själv en stund!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
6 002
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar