sälja eller avliva?

Sv: sälja eller avliva?

mul skrev:
Hästen ifråga är knepig enligt ts och har haft problem med ryggen. Det är inga dödliga sjukdomar men kan vara ett tillstånd som kan göra ett lidande.. Dom sakerna kan lätt bli ett lidande om hästan kommer till någon som inte tänker sig för..

...Det är det jag menar med att "innan den lider". Vad har du för argumentation för att isf skapa ett lidande istället för att förhindra ett??
Hur resonerar ni som tar ut händelserna i förväg utan att veta att det blir precis så? Varför är det bara "worst case scenario" som tas med i beräkningen?
Man kan väl iaf lägga ut lite annonser och se ifall den "rätta" personen trots allt dyker upp, eller hur?
Har man försökt omplacera hästen utan resultat, först DÅ tycker jag att man kan överväga slakt.

precis, bolla ideeer, jag gav mitt råd om vad jag tyckte hon skulle göra med hästen

man kan aldrig vara 100% säker på att hästen hamnar rätt, men genom att avliva kan man vara 110% säker på att hästen INTE far illa.
Kolla runt bland travarna, dom flesta hästar har faktist haft väldigt många ägare, och det beror ju säkerligen på att det är just travare.

Kanske kan du överväga att låna ut henne på "livstids" foder till någon i din närhet som behöver sällskapshäst? Då har man ju koll på att hästen inte far illa och så kan man skriva i kontraktet att om inte hästen mår bra eller trivs har ägaren rätt att ta hem hästen med omedelbar verkan. Så får man väl ta beslutet då på nytt om det skulle bli så. Antar att man inte kan avla på henne pga ryggen men annars hade ju det varit ett alternativ då hon trots allt visat att det finns kapacitet i henne.
Är inte detta några alternativ för dig så skulle jag också överväga att ta bort då VET man att hästälsklingen aldrig kommer utsättas för människors oförstående och pressa henne till något hon inte klarar....

*Maria* skrev:
Att sälja henne som ridhäst är nästan omöjligt då hon behöver en bra men mycket lätt ryttare. (pg av ryggen och sin lätta typ. (hon är endast 1,48 i mkh)

hjälp mig...:( :cry: älskar verkligen hästen men känner att jag inte har ork o mina andra hästar blir påverkade...

Det finns många duktiga vuxna ryttare, som inte väger bly...
Träna upp ryggen är väl självklart för en hästmänniska att göra innan hon sätts i gång som ridhäst..
Nog tror jag att du kan få henne såld till rätt person om du vill det.
Eller ännu bättre: lämna i väg henne till någon som kan träna upp henne och sälj henne sedan!

Om jag vora du skulle jag se om jag kunde kanske skicka ut hästen på foder till rätt ryttare eller kusk (om du hittar någon som vill köra för skojs skull), då skulle du fortfarande ha kontrollen om du inte tror att hästen har det bra. Dock är det svårt att hitta rätt person till hästen och jag skulle förstå dig om du ville avliva. Det är ditt val och jag ser inte att det är helt fel att komma till beslutet att ta bort en komplicerad häst...

Jag hade inte kunnat sagt det bättre!:bow:

"Caballus" Många vill ha en häst, gärna en som är billig.. Lämna ut den på foder skulle inte jag göra.. Hade jag inte gjort det hade min ponny levt idag.. Många är okunniga och även om man berättar och förklarar hästens egenheter och "brister" är det tydligen lätt att bortse från det ändå.. Är det inte ens egen så verkar det som om ansvaret inte blir så stort. Med det säger jag inte att det är omöjligt, men riskerna är större än vad jag skulle önska.. Det finns många som säkert är bra på att ta hand om "speciella" djur, jag har inte under mina 20-25 hästaktiva år hittat speciellt många.. Tyvärr..

Nej och jag tvingar dig inte heller. Man ska inte ta skit frå någon o det tänker inte jag heller göra.!

mul skrev:
Många vill ha en häst, gärna en som är billig.. Lämna ut den på foder skulle inte jag göra.. Hade jag inte gjort det hade min ponny levt idag.. Många är okunniga och även om man berättar och förklarar hästens egenheter och "brister" är det tydligen lätt att bortse från det ändå..
Det finns inte Bara rötägg därute, även om du tyvärr verkar ha blivit hårt drabbade av dylika. Kanske är världen precis lika hård som du framställer den, kanske är det jag som är optimist och vägrar ge upp i förtid?

Men, hade din ponny fortfarande levt idag om du avlivat den istället för att skicka ut den på foder?

hästhandlarjävel skrev:
man kan aldrig vara 100% säker på att hästen hamnar rätt, men genom att avliva kan man vara 110% säker på att hästen INTE far illa.
Är det inte att ta ut händelserna i förväg?

Jag har träffat väldigt många ridtravare som inte far illa, men också en och annan vandringspokal. Majoriteten hade det dock bra och njöt till fullo av den chans den fick. Det är Min erfarenhet.

Inte för att det kanske är till någon hjälp för dej men jag har själv en ridtravare som redan som 2½ åring gick ifrån banan efter ett års krångel med allt!!
Han flyttades från travstallet till det stall jag stod med min arab vid det tillfället i väntan på att han skulle slaktas.
Han var överbyggd,knotig,omöjlig att köra,omöjlig att sko omöjlig att leda,ont i ryggen osv...
Han stod där i sin box med rumpan ut mot mej vände på huvudet och sedan mot allt förnuft sa jag : Jag ska ha han det är bara så!
Detta var i nov 1998,idag tävlar vi distansritt på medelsvår nivå.
Han är bara så trevlig att rida och jag blir alltid glad av han!
Han har lärt mej massor genom att inte vara så lätt att hantera och han gör alltid sitt absolut bästa.
Många år med horsemanship och tålamod.
Hans enda nackdel är att han är lite stor (160 cm och 145 cm lång) för distansritt där man föredrar en lite lätt häst med vägvinnande steg.Kanske något för din häst om hon inte är skadad.
Människor som jobbar med horsemanship gillar ofta lite knepiga hästar eftersom knepiga hästar ofta oxå är väldigt smarta.
Ge inte upp se om du kan hitta någon som är rätt för henne;)

Han hade levt idag om jag INTE lämnat ut honom på foder utan min uppsikt..*lång historia*(Han stog kvar i stallet och jag hade flyttat min andra häst på bete på ett annat ställe, därför såg jag honom inte varje dag) Dom red skiten ur honom och jag fick tillbaka honom halt på alla fyra benen. Blev kroniska infl hov och kotleder, som sedan spred sig till knän och bog.. Båda fram.. och dom hävdar att det var helt onödigt att åka till vet..:eek: Inte för att dom ville betala vetkostnaderna heller!!

mul skrev:
Han hade levt idag om jag INTE lämnat ut honom på foder utan min uppsikt..*lång historia*(Han stog kvar i stallet och jag hade flyttat min andra häst på bete på ett annat ställe, därför såg jag honom inte varje dag)
Förstår att om man råkar ut för någonting sådant så sätter det sina spår, det som hände dig är bara att beklaga. :mad: De var inte aktsamma med den häst de fick till låns, men däremot tror jag inte att du hade varit lika oaktsam om du hade haft en häst på foder.

Denna tråd handlar om att Sälja eller Avliva en frisk häst, och det är det vi bör diskutera i fortsättningen, utan att gå in på personliga detaljer som kan leda till onödiga personangrepp. ;)

Tyvärr är det det som kan hända om man lämnar ut en häst som är lite "speciell" på foder, alt säljer. En häst som haft medicinska problem förut. Det är därför jag tog upp det..

Tyvärr finns det många okunniga "hästälskare" där ute. Som gärna tar hand om en häst, men som inte förstår/har kunskap om att en häst inte håller för vad som helst.. För min del kommer inte en enda häst att lämna min vårdnad som jag inte vet är/har varit(där det finns risk för återfall) helt frisk. (jag sålde faktiskt en av ponnyerna i somras) Antingen stannar dom kvar hos mig eller om dom förutsättningarna inte finns så tas dom bort i fortsättningen.

Även folk man känner kan vara mer okunniga än vad man tror, när det väl gäller..:crazy:

*knapplånet

Vill bara önska lycka till med hur är beslutet blev och också nämna att jag inte kan förstå hur gejsa kunde få så mycket kritik i sitt första inlägg. Frågorna var, enligt mig, intelligenta och vridna ur ett annat perspektiv. För visst sitter du (*Maria*) i ett trist läge, men frågorna var inte elaka utan bara mer analyserande. När man lägger in en sådan svår tråd så får man nog räkna med att få förklara en del så att vi som vill hjälpa till med tips och idéer kan få mer klarhet i det hela.
Det var väl vad jag ville säga och önskar dig *Maria* att det löser sig till det bättre för dig och din häst.

Måste bara berätta om alla dessa välmenande som finns.
Hade en travmärr som sällskap åt min gammel för hon mistade sitt föl pga att hon var för trång för att kunan föla.
Hon kunde alltså ej föla mer. Skulle säljas och blev såld till en hästhandlare som lovade att vidarebefodra detta. Hon såldes startade, betäcktes och vips ett föl till fick sågas sönder. Sen annonserades hon ut på sin fina stam???
Stackars häst, att jag inte köpte henne, skulle fått henne för femtusen men hennes historia med hjärtmuskleinflammationer och ej användbar för avel gjorde att jag backade, har redan räddat fler hästar än ekonomin tillåter....Undrar var hon är nu???

Reebok skrev:
*knapplånet

Vill bara önska lycka till med hur är beslutet blev och också nämna att jag inte kan förstå hur gejsa kunde få så mycket kritik i sitt första inlägg. Frågorna var, enligt mig, intelligenta och vridna ur ett annat perspektiv. För visst sitter du (*Maria*) i ett trist läge, men frågorna var inte elaka utan bara mer analyserande. När man lägger in en sådan svår tråd så får man nog räkna med att få förklara en del så att vi som vill hjälpa till med tips och idéer kan få mer klarhet i det hela.
Det var väl vad jag ville säga och önskar dig *Maria* att det löser sig till det bättre för dig och din häst.

*lånar knapp*
Kan berätta för alla att min pappa har lovat att ta hand om min häst o tänker till o med försöka få iordning på henne. Så tills vidare så kommer hon vara i liv...visserligen bara tillfälligt men nu är hon hos någon jag litar på iaf.

har inte läst alla svar men men... hoppar in endå! kan du inte skriva en annons att du vill hyra ut/sälja/fodervärd, där du beskriver henne. sen när det kommer ock provrider å bestämmer sej så kan du juh sajja ja säljer ej dena häst om du inte lovar att behålla henne. kan juh brevväxla. händer det att dem ente har råd mm så kan dem höra av sejj innan dem säljer henne. så har dem samma krav så hamnar hon nog ej i dåliga händer var en ide:idea:

har själv ett varmblodsto som har nästan samma bakgrund. hon gick ej att köra å hoppades en del. hon såldes å såldes är nog den typ 14 ägaren:cry: stakkars häst:crazy: men nu har hon det bra iaf:D

förra ägaren hade stora krav på mej å det blev bra tillslut. men hon var mager å misshandlad när vi fick henne pga av penga brist av dem vi köpte henne av.

hon är en problem häst att rida mm. mkt skador å villa mm.
men det gör inget. vill jobba me problem ponnyer när ja blir stor hihihiih är rätt litten!!
kan ta din häst:D :D hehhe har ente råd me fler hästar just nu!:cry: synd:confused:

men ha tåla mod kanske finns det ngn här ute som kan ha henne.:confused:
hoppas det:D

*Maria* skrev:
jag har alltid varit emot att avliva en häst bara för att man inte klarar av den eller inte kommer någonstans men nu när jag själv stå inför valet så vet jag itne hur jag ska göra. Jag har ett sto på 6 år, varmblod efter Beseiged. Hon har alltid varit lite av en problem häst och blev inte inkörd förrän hon var runt 3,5-4 då hon gick omkull på asfalt en gång och förstörde sin rygg (är nu återställd då vi varit hos en kiropraktor) allt gått jätte bra efter besöket och hon var kvalklar. Sedan började allt strula igen, hon vägrade att trava i kurvorna och var helt omöjlig. vi kollade upp henne, inget fel. bytte lite utrustning, det funkade en gång och hon gick en 16 tid hur lätt som helst. sen när kvalet skulle gå så blev hon diskad för hon vägrade springa...bara galopperade. Nu har jag gett upp, jag orkar inte längre... hon är en underbar häst som är lite speciell men hon har klarrt o tydligt visat att det inte funkar trots en enorm kapacitet.
Jag vill inte avliva henne men samtidigt känns de som om jag inte har något val. Hon är en knepig häst och jag vill inte att hon ska behöva tränas för tävling igen. Att sälja henne som ridhäst är nästan omöjligt då hon behöver en bra men mycket lätt ryttare. (pg av ryggen och sin lätta typ. (hon är endast 1,48 i mkh)

hjälp mig...:( :cry: älskar verkligen hästen men känner att jag inte har ork o mina andra hästar blir påverkade...

Jo jag förstår värkligen vad du menar..men samtidigt så tycker jag att du borde ge hästen en chans genom att försöka hitta ett bra hem istället för att bara ge upp..ibland finner man lyckan.
Som min syrras travare som skulle gått till slakt..hon fick honom gratis imot att hon aldrig skulle sälja honom..hon har haft honom i 1 år nu och allt har fungerat jättebra och hon har god kontakt med ägaren som är lycklig över att han fått d så bra..så nu omskolas han vid 11 års ålder till ridhäst istället. vilket går jättebra..min syster är grym på att rida. 18 år. 158 lång och liten rider ofta b-c ponnyer.

så hoppet finns..det finns små duktiga ryttare där ute leta på ge din prinsessa en chans till liv istället för död*

Det låter som en bra plan! Hoppas att det ger resultat också!!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
6 002
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar