Sälja eller avliva svårsåld häst?

ponnymother

Trådstartare
OBS detta är ingen annons!
Vi har en ponny som vi försökt sälja i några år pga ryttarens ålder, hon är nu 19 år. Ponnyn är ingen nybörjarhäst och vi har sagt det till ev. köpare. Ponnyn är ganska lättstressad och spänner sig och får ont vilket vi har lärt oss och masserar och joggar hästen och så. Men vem vill köpa en sådan häst? Har nu börjat fundera på om det är bättre att avliva honom, för det känns väldigt svårt att hitta någon som kan och vill ta hand om honom, som vi gjort. Har även funderat på att ta honom till en hästhandlare, men det känns inte rätt mot ponnyn, eller mot ev. köpare. Hur skulle ni gjort?

Sv: Sälja eller avliva svårsåld häst?

OBS detta är ingen annons!
Vi har en ponny som vi försökt sälja i några år pga ryttarens ålder, hon är nu 19 år. Ponnyn är ingen nybörjarhäst och vi har sagt det till ev. köpare. Ponnyn är ganska lättstressad och spänner sig och får ont vilket vi har lärt oss och masserar och joggar hästen och så. Men vem vill köpa en sådan häst? Har nu börjat fundera på om det är bättre att avliva honom, för det känns väldigt svårt att hitta någon som kan och vill ta hand om honom, som vi gjort. Har även funderat på att ta honom till en hästhandlare, men det känns inte rätt mot ponnyn, eller mot ev. köpare. Hur skulle ni gjort?

Klokt tänkt att ta bort hästen om du inte själv kan ha kvar den.

Hälsning Maja

Ja, ponnyn lider ju inte av att bli borttagen, bättre det än att den hamnar hos någon som inte vet/orkar sköta den som det behövs.
Om ni nu hållit på länge utan att hitta någon som är villig att ta den så, tja, det är ju trist såklart. Men man ska tänka på att hästen ska ha en chans att må bra hos nya ägaren också.

Ja, det är jättesvårt att hitta "den rätte" köparen! Hästen är smart och skulle passa hos någon som tränar den mycket, typ western. Men alla barn söker en tävlingsponny, och alla mindre vuxna som skulle kunna passa, söker en läromästare...

jag skulle inte kunna avliva den om det var jag som skulle sälja. det är bara att vänta, rätt som det är kommer rätt köpare. Vi har sålt många svåra hästar o alla har fått jättebra hem!! Om du är osäker på om det är rätt köpare så låt dom ha hästen på prov några veckor, om det passar eller inte visar sig ju ganska snart då. :) sälj inte hästen om det inte känns bra till 110%!

Finns det inte möjlighet att låta hästen gå kvar hos er?
Antigen då en fodervärd eller att ni säljer på det vilkoret?

Vi vill nog inte lämna ut honom på prov/foder eftersom han var svårskodd, svårlastad mm när vi fick honom och allt fungerar bra nu. Vill inte lämna bort en häst som blir "förstörd" till någon som sen bara kan lämna till baks honom i sämre skick!

Min syster sålde precis sin ponny på 22 år, oxå en häst som var jättesvår! En riktig rosettplockare, då han hoppade allt i sin väg, men det gick oxå i 700 knyck! Rätt svårriden. Stark och het.
Han har haft problem med ryggen, och är dammalergiker och haft spatt för kanske 8-10 år sen, inget som märks av sens dess. Lite stel att sätta igång! Men en häst som älskar livet!

Ren tur dök det upp en tjej som fastnade direkt för honom, och brydde sig inte om åldern. Och hon klarade av att rida honom utan några problem! Han skulle få leva sina sista dagar hos tjejen som en riktig skogsmulle häst!

Vi vill nog inte lämna ut honom på prov/foder eftersom han var svårskodd, svårlastad mm när vi fick honom och allt fungerar bra nu. Vill inte lämna bort en häst som blir "förstörd" till någon som sen bara kan lämna till baks honom i sämre skick!

Se det såhär. Om ni säljer till personen som annars skulle fått foder/prov, och det blir som du befarar. Då säljs ju ponnyn vidare istället. Känns/är det bättre?

Alltså, jag menar inte att ni ska gå med på foder/prov, eller att ni absolut inte ska det. Mer att det där är en aspekt som ofta glöms bort. Om ni är väldigt måna om var ponnyn hamnar och är oroliga över att den inte får rätt hem, och funderar på att avliva den, så kan ju kanske prov vara en bra ide ändå? Då vet ni iaf att den inte börjar vandra OM det inte blir bra. Och visst kommer den hem i sämre skick om det blir så, men då kan ni ju ta hem den och låta den somna som ju ändå är alternativet om ni inte hittar det där perfekta hemmet (iaf på pappret).

Eftersom det är en ganska gammal häst och inte så lätt antar jag att det är en s.k lågprishäst, och dessa riskerar tyvärr alltid att säljas vidare till nångon som bara vill tjäna pengar och vem vet vilket öde som drabbar den då? Som jag ser det så har du bara två möjligheter, antingen ta bort den så den slipper bli en vandringspokal, eller låna ut den på foder e.v livslångt sådant. Det är enda sättet att garantera att den inte säljs vidare. Om man är öppen med förutsättningarna i anonnsen så borde det inte vara omöjligt att finna ngn till din häst.

Det jag menar menade att inte lämna ut den på foder är att vid försäljning så tror jag köparna tänker sig för lite mer, och kanske försöker "lite mer" och inte ger upp på en gång. Vi har varit ärliga och sagt hur han är, spekulanter har även kommit flera gånger och provridit. En tjej som nästan köpte honom var 14 år och redan lite för lång. Obs ponnyn är 12 år, dottern 19 år

Jo, fast på gott och ont tycker jag. Jag förstår precis hur du menar. Samtidigt så kan ju 'försöken' tyvärr vára just sådana som får hästen att försämras/fara illa.

Jag har dock inga råd att ge, det är en skitsvår fråga och det finns fördelar och nackdelar med ALLA alternativ.

Om du avlivar hästen kan du se dig själv i spegeln och känna självaktning ,i stället för att maktlös stå och se på ett misslyckande

Vad skulle du ha gjort/valt?

Det du svarar är det rätta i detta fall. Vad andra skulle ha gjort spelar i slutändan ingen roll för dig. Så mitt tips är du känner efter själv vad som känns rätt, även om det är en jäkligt jobbig situation...

Det finns inget som är rätt eller fel i denna svåra fråga, det är min åsikt...man måste göra som man själv känner att det blir bäst för just sin häst. Jag tror att det är viktigt för ägaren att känna att hur man än gör hade man inte kunnat göra det bättre för hästen...:confused:

Om du frågar mig efter min personliga åsikt skulle jag svara så här: Att sälja till någon som inte orkar med att sköta hästens behov kommer förmodligen att kännas fel för all framtid efteråt... och att avliva hästen skulle kunna vara ett sätt att ge den ett värdigt slut.

Men som föregående har sagt så är det bara du som kan avgöra vad som är det rätta... även om det som sagt är en väldigt jobbig situation...

har du ingen möjlighet att ha kvar hästen? annars lämna på foder och vara med vid lastning och berätta hur du känner och hur hästen är. var helt ärlig i en annons! det tjänar du mest på!
annars hade jag nog övervägt avlivning.. då vet du att hästen inte blir förstörd, eller har ont..

Jag missuppfattade och trodde att det var ponnyn som var 19 år.

Det skulle ju vara synd att avliva en häst som bara är 12 år. Jag fick också intrycket från börjat att hästen är 19 år.
Nu vet jag inte vad det är för storlek på ponnyn, men nog borde det finnas rutinerade ryttare om det nu inte är en A eller B-ponny som ofta kan vara en första häst till barn. Då kan det kanske vara lite svårare att hitta rutinerade ryttare.
Jag tror att med lite tid och tålamod, så dyker den rätta ägaren upp till hästen.

Jag själv skulle ha stora problem att ta bort en frisk och livsglad häst. Det är alltid ett svårt beslut att sälja sin häst. Det tar många gånger tid att finna en bra köpare, framförallt till en lite speciellare häst. Dock tycker jag att det faller på ens ansvar att se till att sin häst får ett fortsatt bra liv. Vi är ju inte dem enda som är dem "rätta" för våra hästar. Många klarar med stor sannolikhet av dem ännu bättre.

Jag förstår mycket väl poängen att man med rädsla har känslan att hästen kan hamna fel. Just därför får man eliminera dessa punkter med bra kontrakt, rätt pris och gärna en prövotid eller varför inte som foderhäst en tid innan köp (särskilt då hästen är speciell) - till den köparen man känner kan passa mycket bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar