Sälja eller avliva svårsåld häst?

Sv: Sälja eller avliva svårsåld häst?

Vill bara poängtera att ett "bra" kontrakt inte alltid hjälper. Många tror att dom är på den säkra sidan genom att skriva i kontraktet att dom ska ha återköpsrätt vid e.v försäljning. Detta är tyvärr inte juridiskt hållbart och köparen kan mkt väl sälja vidare hästen direkt.

Givetvis är inte kontraktet så pass utformat så att det kan ge säljaren alla de rättigheter som man skulle vilja kräva. Har läst några sådana berättelser, både från köpare och säljare.
Men det ger mer möjligheter än att inte skriva kontrakt.
Och jag anser inte att det skälet är nog för att avliva en häst.

Jag tror inte heller att avlivning är det bästa i just detta fallet (utan att känna hästen ifråga). Men det finns defenitivt fall med stackars krakar som hade gått ett lindrigare öde tillmötes om man valt att ta bort dom. Tänker då närmast på dom hästar som av en eller annan anledning inte låter sig ridas på. Dom kan ranta runt på åtskilliga ställen och bli utsatta för diverse "metoder".

Vi har samma problem med en shettis, hon är 14 år, inte så gamlat, men hon har haft fång, så kan inte direkt bli värsta tävlingsponnyn, men om man vill tävla på klubben så går det bra, men om man vill tävla längre så hoppar hon inte ett språng. och hon är INGEN BARNponny, för hon har stått på ridskola där barnen slog henne, så hon tycker inte om barn. och kan ju inte heller bli bara promenadponny eller sällskap, pga fången. ingen vill köpa henne heller..:/

OBS detta är ingen annons!
Vi har en ponny som vi försökt sälja i några år pga ryttarens ålder, hon är nu 19 år. Ponnyn är ingen nybörjarhäst och vi har sagt det till ev. köpare. Ponnyn är ganska lättstressad och spänner sig och får ont vilket vi har lärt oss och masserar och joggar hästen och så. Men vem vill köpa en sådan häst? Har nu börjat fundera på om det är bättre att avliva honom, för det känns väldigt svårt att hitta någon som kan och vill ta hand om honom, som vi gjort. Har även funderat på att ta honom till en hästhandlare, men det känns inte rätt mot ponnyn, eller mot ev. köpare. Hur skulle ni gjort?

Jag skulle ha sålt ponnyn billigt/gett bort den som sällskaps häst , dvs oridbar.
Då vet du att ingen felrider ponnyn o den får gå o ha det bara gott ist .

Vi har samma problem med en shettis, hon är 14 år, inte så gamlat, men hon har haft fång, så kan inte direkt bli värsta tävlingsponnyn, men om man vill tävla på klubben så går det bra, men om man vill tävla längre så hoppar hon inte ett språng. och hon är INGEN BARNponny, för hon har stått på ridskola där barnen slog henne, så hon tycker inte om barn. och kan ju inte heller bli bara promenadponny eller sällskap, pga fången. ingen vill köpa henne heller..:/

Om ingen vill köpa ponnyn så är den antagligen för dyr.

Gå ner i pris = ännu fler som ser en billig ponny till barnen! Nej självklart så är han inte dyr och vi sa i fjol till de intresserade att priset var prutbart. Ponnyn fungerar bäst när han rids mycket, varje dag. Han blir ganska odräglig annars. För ca tre år sedan, innan dottern hade pojkvän, festade, jobbade dvs levde för ponnyn var han jättefin och dom hade nog kunnat tävla och det skulle ha gått bra om inte dottern hade blivit sparkad på knät av en annan häst. Att ha honom kvar och att dottern flyttar för studier på annan ort är inget alternativ, eftersom han som sagt inte är en häst som bara kan gå hemma och slöa.

Gå ner i pris = ännu fler som ser en billig ponny till barnen! Nej självklart så är han inte dyr och vi sa i fjol till de intresserade att priset var prutbart. Ponnyn fungerar bäst när han rids mycket, varje dag. Han blir ganska odräglig annars. För ca tre år sedan, innan dottern hade pojkvän, festade, jobbade dvs levde för ponnyn var han jättefin och dom hade nog kunnat tävla och det skulle ha gått bra om inte dottern hade blivit sparkad på knät av en annan häst. Att ha honom kvar och att dottern flyttar för studier på annan ort är inget alternativ, eftersom han som sagt inte är en häst som bara kan gå hemma och slöa.

Det är ju inte säkert , men får ju pruta bort dom brister en häst har tyvärr .
Och även bra ryttare kan ha tämligen liten plånbok.
Hästhandlare kan vara ett bra alternativ , många letar sina tävlingshästar där .
Det finns ju ett större utbud på samma ställe så man kan fårstå det .
Jag har bara goda erfarenheter av hästhandlare .
Där rids hästen igång o testas av olika ryttare så man vet vilken ryttare just den hästen passar med ju .

Det är klart att det finns köpare på ponnyn. Jag har sålt många svåra ponnier i mina dagar och alla har kommit till mycket bra hem där de bryr sig om sina hästar. Vad har eran ponny gjort? Det är givetvis inte lika enkelt att sälja en ponny som inte tävlat, då de flesta vill ha en tävlingsponny.

Dock vet jag en 14-årig tjej som letar efter en andra ponny nu. Hon har redan en c-ponny och letar efter en c- eller d-ponny. PM:a mig lite om eran ponny så ska jag se om jag kan hjälpa till.

Ja, har också hört en del hemska historier om hästsäljningshistorier. Har varit med om en väninna som sålde sin häst till ett väldigt förmånligt pris, det slutade tyvärr i tragedi.

Det bästa som jag anser man kan göra, är att ge det tid i den mån man kan (givetvis ställer ju praktiska förhållanden till att vi alla inte kan ge den tiden). Samt att man ser möjligheterna med den häst man säljer. Som någon sade tidigare, sällskapshäst t ex. Dessutom finns det människor som arbetar just med hästar som vi anser ha problem. Vi har ju trots allt ett ansvar för ett levande liv och jag tycker att det varit många i min omgivning som tagit avlivning som ett mycket lättvindigt beslut. Det används många gånger som en "enkel lösning" just för att slippa omständigheterna runt omkring. Det är inte acceptabelt.

Kanske det finns möjligheter att ev.köpare kan prova ponnyn under en tid hos er?

Nu är det ju snart sommarlov och om det inte finns någon lokal förmåga som vill prova varje dag kanske man kan lösa det med att ngn seriös köpare får komma och hälsa på nån vecka hos er om tidigare provridning funkat bra?
Kanske lite okonventionellt, men då kan ju du se själv och ryttaren verkligen känna sej för och lära känna ponnyn under din uppsikt:laugh:

Hittade jag rätt köpare skulle jag inte tveka att sälja riktigt billigt/ge bort.

Ja precis. En flicka som bodde ca 7 mil bort kom 3-4 gånger och provred, vi sa att hon fick komma hur många gånger som helst, hon var dock för lång...
Så din ide att någon kommer och bor under en tid hos oss låter jättebra!

Om man bryr sig om ponnyn så tar man väl knappast den till en hästhandlare? Tur att ni inte fullföljde den tanken i a f.

Det är svårt att sälja ponny, särskilt om den inte är helt okomplicerad. Det finns väldigt många övermodiga men illa ridande ungar i det här landet. Och föräldrar med pengar...

Önskeköparen vore väl en duktig ryttare i 12-13 års åldern med kunniga föräldrar - då kan det vara värt att gå ner i pris också.

Tycker det låter lite egoistiskt att avliva en 12-årig häst. Det finns så många hästar till salu så man måste ha lite tålamod.Jag tror inte ponnyn får ett sämre hem om man går ner lite i pris. Det är svårt när man inte sett anonsen men det gäller att inte ha ett överpris

Jobbigt dilemma! Dumpa priset eller ge bort hästen är ngt jag aldrig skulle göra, för är ngt billigt eller gratis, då är det en 100% "muppmagnet", dvs då kommer de spekulanter som skiter i att de är olämpliga bara för att det är gratis.
Då är det bättre att ta bort hästen tycker jag.

Kunde du inte prova att ställa hästen för försäljning hos ngn kunnig, alltså en sådan som förmedlar hästar/ponnyer. De har ju ofta en stor kundkrets, många fler spekulanter hör ju av sig till sådana än till en privatperson med en enda häst till salu.

Lycka till med vad du än beslutar i allafall!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka