Sälja eller avliva svårsåld häst?

Sv: Sälja eller avliva svårsåld häst?

Ja, har också hört en del hemska historier om hästsäljningshistorier. Har varit med om en väninna som sålde sin häst till ett väldigt förmånligt pris, det slutade tyvärr i tragedi.

Det bästa som jag anser man kan göra, är att ge det tid i den mån man kan (givetvis ställer ju praktiska förhållanden till att vi alla inte kan ge den tiden). Samt att man ser möjligheterna med den häst man säljer. Som någon sade tidigare, sällskapshäst t ex. Dessutom finns det människor som arbetar just med hästar som vi anser ha problem. Vi har ju trots allt ett ansvar för ett levande liv och jag tycker att det varit många i min omgivning som tagit avlivning som ett mycket lättvindigt beslut. Det används många gånger som en "enkel lösning" just för att slippa omständigheterna runt omkring. Det är inte acceptabelt.

:bow:
Precis min åsikt också! Jag har så fruktansvärt svårt att förstå hur man med gott samvete kan slå ihjäl en frisk och levnadsglad häst bara för att omständigheterna för hästägaren har förändrats. Vem ger oss människor rätten att döma över liv och död, vem som ska dö och vem som ska leva? Ja, jag vet att en död häst inte lider men skulle hästen själv få välja, så är jag säker på att den skulle välja livet framför en osäker framtid. Överlevnad är ju en urstark drivkraft.
Förklara gärna hur ni tänker och resonerar, ni som väljer avlivning.

/K

Om ingen vill köpa ponnyn så är den antagligen för dyr.

vi har inte lagt ut nån annons, men vi kollar på köpes annonser, men vi säljer henne för 6000 och då får an rockard, sele, sadel, träns, täcken och skydd..:/

Jag har ju inga problem med plats, jag skulle inte klara av att ta bort en frisk ponny bara för att den inte blir såld. Så länge inte ponnyn mår dåligt eller liknande skulle jag absolut försöka vänta in rätt köpare om det inte är akut platsbrist. Gör vad som känns bäst för dig, det är ingenting någon annan kan bestämma över men PM:a mig gärna med information och storlek på ponnyn om den finns kvar så kan jag försöka göra vad jag kan för att hitta en bra köpare

Ja, tyvärr så antar jag att ponnyn är för stor för min dotter. Jag har en quarter och är van med stressade hästar eftersom min var det och det tog ca tre år att få henne på fötter så att säga. Har precis fått lov att sälja dotterns shettis som blivit på tok för liten då hon bara var 88 cm. Men tösen är 6 år i höst. Hoppas ni hittar någon med tålamod och mjula goa händer. Jag håller tummarna!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar