Sv: Sälja eller avliva svårsåld häst?
Precis min åsikt också! Jag har så fruktansvärt svårt att förstå hur man med gott samvete kan slå ihjäl en frisk och levnadsglad häst bara för att omständigheterna för hästägaren har förändrats. Vem ger oss människor rätten att döma över liv och död, vem som ska dö och vem som ska leva? Ja, jag vet att en död häst inte lider men skulle hästen själv få välja, så är jag säker på att den skulle välja livet framför en osäker framtid. Överlevnad är ju en urstark drivkraft.
Förklara gärna hur ni tänker och resonerar, ni som väljer avlivning.
/K
Ja, har också hört en del hemska historier om hästsäljningshistorier. Har varit med om en väninna som sålde sin häst till ett väldigt förmånligt pris, det slutade tyvärr i tragedi.
Det bästa som jag anser man kan göra, är att ge det tid i den mån man kan (givetvis ställer ju praktiska förhållanden till att vi alla inte kan ge den tiden). Samt att man ser möjligheterna med den häst man säljer. Som någon sade tidigare, sällskapshäst t ex. Dessutom finns det människor som arbetar just med hästar som vi anser ha problem. Vi har ju trots allt ett ansvar för ett levande liv och jag tycker att det varit många i min omgivning som tagit avlivning som ett mycket lättvindigt beslut. Det används många gånger som en "enkel lösning" just för att slippa omständigheterna runt omkring. Det är inte acceptabelt.
Precis min åsikt också! Jag har så fruktansvärt svårt att förstå hur man med gott samvete kan slå ihjäl en frisk och levnadsglad häst bara för att omständigheterna för hästägaren har förändrats. Vem ger oss människor rätten att döma över liv och död, vem som ska dö och vem som ska leva? Ja, jag vet att en död häst inte lider men skulle hästen själv få välja, så är jag säker på att den skulle välja livet framför en osäker framtid. Överlevnad är ju en urstark drivkraft.
Förklara gärna hur ni tänker och resonerar, ni som väljer avlivning.
/K