Sälja dräktigt sto o återta föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Undrar lite hur man skriver i ett kontrakt där man säljer ett dräktigt sto men vill återta fölet? Vad ska man skriva in i kontraktet o vad är onödigt? Vem ska betala vad o så?

Jag ska väl försäkra fölet när det fötts. Veterinärkostnader o annat hur brukar man göra med det? Jag som ägare till fölet antar att jag ska betala alla kostnader o det är ju inte mer än rätt.

Hur gör man med en sån fölunge? Det blir väl de som köper stoet som står som uppfödare o ägare i början o så får vi göra ett ägarbyte?

Usch många snurriga frågor:crazy:

Sv: Sälja dräktigt sto o återta föl

Undrar lite hur man skriver i ett kontrakt där man säljer ett dräktigt sto men vill återta fölet? Vad ska man skriva in i kontraktet o vad är onödigt? Vem ska betala vad o så?

Jag ska väl försäkra fölet när det fötts. Veterinärkostnader o annat hur brukar man göra med det? Jag som ägare till fölet antar att jag ska betala alla kostnader o det är ju inte mer än rätt.

Hur gör man med en sån fölunge? Det blir väl de som köper stoet som står som uppfödare o ägare i början o så får vi göra ett ägarbyte?

Usch många snurriga frågor:crazy:
Den enda liknande erfarenheten jag har som jag kan förmedla är att jag tidigare övertog ett svårklassto i hoppning, som var konstaterat dräktig med Cortez. Jag betalade inga pengar för stoet utan hade henne hemma under dräktighet och fölning och stod då för alla kostnader (ej vet.vård).

När fölet var fött så övergick stoet i min ägo så jag kunde betäcka om henne. Efter avskiljningen så gick fölet till sin rättmätige ägare.

Mina kostnader för stoet var alltså dem löpande kostnaderna istället för att jag betalade en summa för att köpa stoet.

Sv: Sälja dräktigt sto o återta föl

Ok, det var ju en variant... det måste väl finnas fler? Ser det ju ganska ofta i annonser att föl återtas... hur funkar det i praktiken? (mer än just bara ditt exempel...)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka