Sälja begagnad sadel...

C

chockad

Jag ska sälja min sadel. Jag är privatperson och den som ska köpa sadeln driver ett företag. Jag har fått en adress dit jag ska skicka en faktura...

Men, för det första så kan jag ju inte skicka en faktura som privatperson? Så det blir väl i så fall ett papper där jag skriver vart de ska betala in köpeskillingen? Sadeln har de redan då de provat den på sina hästar.

Sedan ville de att jag skulle specifiera momsen, men återigen, jag som privatperson kan ju inte lägga på någon moms på varan, eller hur?

Hur ska jag skriva?

Sv: Sälja begagnad sadel...

Du kan skriva en faktura som privatperson, men du kan inte ange moms eftersom varan är "momsdödad" i och med att du som privatperson har köpt den.
Är köparen medveten om att du är privatperson? Annars kanske de inte vill ha sadeln till det priset eftersom dom tror att dom kan dra av momsen..

Skriv bara som en vanlig faktura, typ en sån som du få hem från andra företag fast du specar ingen moms. Eller det kanske räcker med ett vanligt inbetalningskort? De vill säkert ha faktura/inbetalningskort för att använda i bokföringen, men då räcker det ju med ett vanligt kvitto egentligen mot att de betalar kontant.

Ja köparen vet att jag är privatperson. Har talat om vad sadeln kostade ny och vad jag vill ha för den.

Vill inte skicka ett kvitto då sadeln ju inte är deras förräns de betalat för den, men jag kan alltså skriva en faktura?

Så får de kvittot när pengarna kommit in på mitt konto!

Jag menade att de kunde betala kontant och få ett kvitto - att det skulle räcka för bokföringen. Vissa lever i den tron att det är bara fakturor som gäller för bokföringen.

Vill de inte betala kontant så fakturera istället, det går bra även som privatperson.

Senast ändrad:

Ja, då förstår jag!

Ja, det får bli en faktura då det är ett antal mil mellan oss och jag inte har några andra ärenden åt det hållet.

Tack för hjälpen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Köpte en begagnad Bates Caprilli av en privatperson i maj i år. Valde att köpa en Bates för att kunna byta koppjärn eftersom det är en...
Svar
10
· Visningar
1 837
Juridik & Ekonomi Ber om ursäkt om tråden hamnar fel, detta är min första! Hej! Hamnat i en jobbigt situation. Och jag ville från början skriva avtal...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 551
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 039
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur