Såld ponny som fått lösa benbitar

aida

Trådstartare
Skulle behöva lite råd angående en ponny som har röntgenförändringar på båda frambenen.

Lite bakgrundsinfo:
Syrran sålde den här ponnyn sommaren 2009 till en tjej som då hade haft ponnyn på foder sedan dec 2008.
Ponnyn flyttade alltså härifrån för över ett år sedan.

Jag red in ponnyn hösten 2007 då hon var 3,5 år och red henne fram tills hon flyttade. Hon visades på kvalitetsbedömning hösten 2008.
Det var en lätt häst att rida in/rida, totalt okompliserad och jättesnäll. Dock lite ranghög och själständig/självsäker och behövde raka bestämda direktiv.
Visade aldrig någon hälta eller obehag vid något tillfälle!

I början på december fick syrran ett mail där nya ägaren berättade att ponnyn var halt på båda bak och gick på medicin och vilade. Nu har hon hört av sig igen och berättat att de har hittat lösa benbitar i båda frambenen (knälederna.. men jag är inte hundra säker på att det stämmer, kan vara kotorna)

Nu vet de inte hur de ska göra med ev. operation (går på försäkringen) Enligt veterinären så är detta medfött, alternativt har funnits länge...

Vad jag funderar mest på är hur det kommer sig att vi aldrig har märkt några symptom på detta?
Ponnyn genomgick även veterinärbesiktning ua innan försäljningen. (dock ej böjprov)

Är operation alltid det bästa alternativet?

Jag kan även berätta att ponnyn var rätt ordentligt "oriden" när vi var där och hälsade på under fodervärdstiden och jag satte upp och red... hård i munnen, drog iväg och bockade och allmänt stressad... Det tog ungefär 30-45 minuters skrittjobb innan jag började känna igen ponnyn jag hade ridit innan. Slutet av passet gick "som vanligt".
Efter detta bytte de sadel (på inrådan från oss) och enligt uppgift gick allt bättre sedan. Jag har inte ridit fler gånger efter det.

Sv: Såld ponny som fått lösa benbitar

Att ni inte märkt av nått kan ju både bero på annan (bättre) ridning jämfört med vad som ponnyn ridits på sistone och på att det kanske kan ta en viss tid innan problemen visar sig. Är ju svårt att säga. Man hör ju ofta vad stor skillnad en annan ryttare kan göra (både positivt och negativt) oavsett om hästen har lösa benbitar eller andra röntgenförändringar. Det står en häst i stallet som har ganska kraftiga förändringar i fram, rids den rätt (på bakdelen) så blir han kärnfrisk, rids han på framdelen blir han halt på båda fram.
Så, röntgen säger inte allt.

Däremot blir jag nyfiken på vem som blir skyldig vad i det här läget..

Varför gjordes inte böjprov ens? Jag tänker att det låter som att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt här, och då borde detta väl helt vara deras problem.

Tack för ditt svar!
Jag funderade också på om det kunde ha med ridningen att göra.
Och min tanke gick till att, tänk om det inte beror på de lösa benbitarna utan beror på att hon är felriden? Om de då opererar och problemen inte upphör så är det ju en operation i onödan... (?) (jag tycker att hela proceduren med att söva en häst är lite läskig)

Jag menar; om man letar efter ett fel, så kan man väl hitta det på de flesta hästar om man bara rotar tillräkligt djupt?

Vem som är "skyldig" har jag ingen aning om, men jag har heller inte uppfattat det som om de nya ägarna har anklagat oss för att ha sålt en "trasig" ponny. Utan de ringde mer för att få råd om hur de skulle göra.

Angående böjprovet så var det veterinären som avrådde från böjprov pga att de redan hade haft ponnyn under så pass lång tid och det fungerade bra och veterinären ansåg även att en frisk häst ibland markerade på böjprov "utan anledning". Ponnyn visades för hand i skritt och trav på rakt spår, samt longerades. Om hon hade visat något då så skulle vi ha gått vidare och gjort böjprov. Men det gjorde hon inte och alla var nöjda.

När min syster köpte henne som 2åring så böjdes hon ua.

Det är en ung häst och det tar ibland tid innan benbitarna skadat leden och problemet visar sig. Det behöver inte heller visa sig på böjprov. Vår 3-åring var inne för besiktning inför försäljning och vet hittade ingenting vid böjprov, men vid röntgen såg hon tre benbitar. Vid närmre undersökning ansåg hon att en av dem satt illa till och kan bli problem inom en snar framtid när hästen börjar ridas mer. De andra två ville hon inte röra då hon menade att de inte har någon betydelse. Däremot kunde det bli problem om man tog bort dem. Hon förklarade varför men jag kan inte riktigt redogöra för det. Men hon menade på att operera i en led alltid är riskabelt och om det inte är absolut nödvändigt ska man låta bli.

Så i det här fallet kan jag inte tänka mig att du (syrran) har något ansvar. Ge dem rådet att anlita en duktig veterinär och lita på vad denna säger.

Vad jag funderar mest på är hur det kommer sig att vi aldrig har märkt några symptom på detta?
Ponnyn genomgick även veterinärbesiktning ua innan försäljningen. (dock ej böjprov)

Är operation alltid det bästa alternativet?.

Kan bara svara ang min erfarenhet.

Häst 1 hade en stor skelettdefekt i hasleden. Som ingen visste om. Den kom vid senast 1½ års ålder. Jag ägde hästen från han var 4 år, men stod i samma stall dessförinnan.

Hästen var böjd UA och rörde sig u.a. vid arbetsprov vid flera kontroller mellan 4 och 8 års ålder. Brukade få 'extraberöm' för fint hasarbete. Vid 8 års ålder fick han besvär, och defekten upptäcktes. I hans fall var det helt enkelt att arbetet förändrats, mer dressyrinriktat och mindre allround gjorde att det blev mer jobb på böjda spår. Inte a la 7 dagar i veckan, men 2 - 3 dagar/vecka. Det räckte.

Häst 2 var egen uppfödning. Vid en röntgen som tvååring (ev var hon 1½, sak samma) upptäcktes som bifynd en POF/birkelandsfraktur, dvs löst benfragment, i kotleden ena bak. Bedömdes av tre olika vet varav en expert att aldrig orsaka minsta besvär och det ansågs vara större nackdel att operar (risker etc) än att låta vara.

Som treåring reds hon i alla tre gångarter ca 30 minuter 3 ggr/v och kändes super. Reds rakt fram ute. Hon var in på en rutinkontroll/hälsokontroll. U.A på böjprov, u.a. på arbetsprov. Då vet följt oss och vi kämpat länge med en annan skada var nog vet bara nyfiken på att se hästen riden, och jag råkade ha sadeln i bilen. Så jag visade henne uppsuttet med, på böjt spår (Ridbana). Hon var aldrig riden på bana innan, och det fanns en ganska tydlig varvskillnad i trav. Det 'sämsta' varvet var 'normalt unghästvingligt osv' medan det andra varvet var väldigt bra. Vet nämnde lite kring att det var konstigt det var sån skillnad, hade BÅDA varven sett ut som det sämsta hade vet inte höjt ögonbrynen. En grön treåring första gången på ridbana helt enkelt. Men vet nämnde skillnaden, och jag påminde vet om att det sämsta varvet ju faktiskt var det varv som skulle påverkas av benbiten OM den påverkade. Så, när vi ändå var där bedövade vi bakkotan, bara för att bekräfta att det INTE var den.

Sen konstaterade vet att 'oj..jag trodde inte ens man kunde få sådan skillnad, ens om man misstänkt problem'. Hästen var plötsligt lika kalasbra i båda varven även i trav under ryttare. Så, helt klart hade benbiten börjat störa, men än så låggradigt att ENDA läge den syntes var på böjt spår i trav och under ryttare. Böjprov samt longering även på liten volt i trav och galopp och det märktes inte. Så vi hade - av en slump dessutom - upptäckt det väldigt tidigt. Hon bokades in till operation ett par veckor senare.

Så, ang er häst så kan det helt enkelt vara tiden, eller det kan vara en så enkel sak som ett ryttarbyte. Behöver inte vara att nya ryttaren rider sämre på något vis, utan bara lite annorlunda. Eller att man ökat kraven ett litet snäpp till och då går över gränsen. Sen kan det givetvis vara felridning etc med - absolut. Men det behöver inte vara det utan kan bero på andra mer 'naturliga' förklaringar att hästen inte visat besvär tidigare.

Det är just det där att de kan visa besvär i ett läge fast de varit obesvärade innan, de kan visa besvär av en 'liten' bit men vara besvärslösa av en 'stor' bit etc som gör det så otroligt svårt att utefter en röntgenbild på en lös benbit sia om huruvida den i framtiden kommer ge besvär.

En kompis hade ett sto där man konstaterade lös benbit, bedömdes som den aldrig skulle störa, och opererade ej. Hästen hade heller inga besvär. Förrän nästan 10 år senare då den blev halt - och hältan kom från rejäl artros kring den lös benbiten. Dvs där inte bara störde biten fast expertisen inte trodde det, utan hästen 'visade' heller ingenting förrän det var stora skador i leden. Och så har vi motsatsfallen, de där man när de efter 20 aktiva, fräscha år röntgas för något helt annat upptäcker en stor, ful lös benbit med artrosbildning och hästen har aldrig varit och är inte besvärad.

JAG anser, och iaf de vet jag anlitar, att ge en bit dokumenterade besvär ska den tas bort, och bitar som man bedömmer är stor risk de kommer ge besvär ska också tas bort. Övriga ska låtas vara tills den dag de ev ger problem. Samtidigt ÄR det jättesvårt, och det där är en av 'gråzonerna' kring om man ska röntga en häst inför köp eller ej (rent personligt alltså), för rtg kan visa fynd, som får försäkringsmässiga följder - men där man eg inte blir klokare ang framtida hållbarhet hos hästen, kommer den få problem eller ej?

Jag vet inte om det är sant, men en av de vet som bedömde mitt stos POF där när den bedömdes aldrig påverkas, gav en rad ex på hästar med samma sorts, men värre, lös benbit som fungerade fint, däribland Flippan. Som sagt ingen aning om det är sant eller ej att Flippan har det, men är det sant visar det än en gång hur himla svårt det är att bedöma om det kommer ge besvär och när.

Först; tack för ett intressant svar!

Kan bara svara ang min erfarenhet.

Häst 1 hade en stor skelettdefekt i hasleden. Som ingen visste om. Den kom vid senast 1½ års ålder. Jag ägde hästen från han var 4 år, men stod i samma stall dessförinnan.

Hästen var böjd UA och rörde sig u.a. vid arbetsprov vid flera kontroller mellan 4 och 8 års ålder. Brukade få 'extraberöm' för fint hasarbete. Vid 8 års ålder fick han besvär, och defekten upptäcktes. I hans fall var det helt enkelt att arbetet förändrats, mer dressyrinriktat och mindre allround gjorde att det blev mer jobb på böjda spår. Inte a la 7 dagar i veckan, men 2 - 3 dagar/vecka. Det räckte.

Ja sitter förändringarna i hasen så låter det ju mer logiskt att symptomen framträder då hästen börjar jobba mer, då den är tvungen att vinkla hasen mer och bära upp mer vikt bak.
Vad hände med den här hästen? operation? blev han bra?

Häst 2 var egen uppfödning. Vid en röntgen som tvååring (ev var hon 1½, sak samma) upptäcktes som bifynd en POF/birkelandsfraktur, dvs löst benfragment, i kotleden ena bak. Bedömdes av tre olika vet varav en expert att aldrig orsaka minsta besvär och det ansågs vara större nackdel att operar (risker etc) än att låta vara.

Som treåring reds hon i alla tre gångarter ca 30 minuter 3 ggr/v och kändes super. Reds rakt fram ute. Hon var in på en rutinkontroll/hälsokontroll. U.A på böjprov, u.a. på arbetsprov. Då vet följt oss och vi kämpat länge med en annan skada var nog vet bara nyfiken på att se hästen riden, och jag råkade ha sadeln i bilen. Så jag visade henne uppsuttet med, på böjt spår (Ridbana). Hon var aldrig riden på bana innan, och det fanns en ganska tydlig varvskillnad i trav. Det 'sämsta' varvet var 'normalt unghästvingligt osv' medan det andra varvet var väldigt bra. Vet nämnde lite kring att det var konstigt det var sån skillnad, hade BÅDA varven sett ut som det sämsta hade vet inte höjt ögonbrynen. En grön treåring första gången på ridbana helt enkelt. Men vet nämnde skillnaden, och jag påminde vet om att det sämsta varvet ju faktiskt var det varv som skulle påverkas av benbiten OM den påverkade. Så, när vi ändå var där bedövade vi bakkotan, bara för att bekräfta att det INTE var den.

Sen konstaterade vet att 'oj..jag trodde inte ens man kunde få sådan skillnad, ens om man misstänkt problem'. Hästen var plötsligt lika kalasbra i båda varven även i trav under ryttare. Så, helt klart hade benbiten börjat störa, men än så låggradigt att ENDA läge den syntes var på böjt spår i trav och under ryttare. Böjprov samt longering även på liten volt i trav och galopp och det märktes inte. Så vi hade - av en slump dessutom - upptäckt det väldigt tidigt. Hon bokades in till operation ett par veckor senare.

Mycket intressant! Att det kan vara så stor skillnad... :confused: Blev den hästen bra efter operation, hur lång konvalescens blev det?
Den här ponnyn har jag dock ridit både dressyr och hoppat lite med inne i ridhus. Har ej visat något på böjt spår under ryttare innan.

Så, ang er häst så kan det helt enkelt vara tiden, eller det kan vara en så enkel sak som ett ryttarbyte. Behöver inte vara att nya ryttaren rider sämre på något vis, utan bara lite annorlunda. Eller att man ökat kraven ett litet snäpp till och då går över gränsen. Sen kan det givetvis vara felridning etc med - absolut. Men det behöver inte vara det utan kan bero på andra mer 'naturliga' förklaringar att hästen inte visat besvär tidigare.

Ja tjejen rider helt okey för sin ålder, men visst rider hon annorlunda mot för hur jag har ridit ponnyn. Och det kan ju även vara att träningen har intensifierats.

Det är just det där att de kan visa besvär i ett läge fast de varit obesvärade innan, de kan visa besvär av en 'liten' bit men vara besvärslösa av en 'stor' bit etc som gör det så otroligt svårt att utefter en röntgenbild på en lös benbit sia om huruvida den i framtiden kommer ge besvär.

En kompis hade ett sto där man konstaterade lös benbit, bedömdes som den aldrig skulle störa, och opererade ej. Hästen hade heller inga besvär. Förrän nästan 10 år senare då den blev halt - och hältan kom från rejäl artros kring den lös benbiten. Dvs där inte bara störde biten fast expertisen inte trodde det, utan hästen 'visade' heller ingenting förrän det var stora skador i leden. Och så har vi motsatsfallen, de där man när de efter 20 aktiva, fräscha år röntgas för något helt annat upptäcker en stor, ful lös benbit med artrosbildning och hästen har aldrig varit och är inte besvärad.

JAG anser, och iaf de vet jag anlitar, att ge en bit dokumenterade besvär ska den tas bort, och bitar som man bedömmer är stor risk de kommer ge besvär ska också tas bort. Övriga ska låtas vara tills den dag de ev ger problem. Samtidigt ÄR det jättesvårt, och det där är en av 'gråzonerna' kring om man ska röntga en häst inför köp eller ej (rent personligt alltså), för rtg kan visa fynd, som får försäkringsmässiga följder - men där man eg inte blir klokare ang framtida hållbarhet hos hästen, kommer den få problem eller ej?

Jag vet inte om det är sant, men en av de vet som bedömde mitt stos POF där när den bedömdes aldrig påverkas, gav en rad ex på hästar med samma sorts, men värre, lös benbit som fungerade fint, däribland Flippan. Som sagt ingen aning om det är sant eller ej att Flippan har det, men är det sant visar det än en gång hur himla svårt det är att bedöma om det kommer ge besvär och när.

Ja, jag har också hört om hästar som har sett hemska ut på röntgen men aldrig varit halta, medan andra som inte har några förändringar på röntgen har återkommande problem.
Jag är också kluven till röntgen inför köp...

Jag ska ta och ringa till veterinären som har tittat på ponnyn och höra vad han säger.
Det här är deras första ponny som de äger och föräldrarna är inte hästvana sedan innan. Så vi vill hjälpa dem så mycket som möjligt.

Tack för svaret, jag ska själv ta och ringa till deras veterinär och höra vad han säger. Det är deras första häst, så det är nog inte så lätt att förstå vad som hänt och hur de ska gå vidare.

En annan fundering...
Hur vanligt är det att hästen reagerar med att bocka och rusa iväg pga att den har ont i frambenen?

Det var nämligen det som de först reagerade på. Inte att hon var halt.
Det visade sig att sadeln som de hade hittat (efter att vi hade sagt åt dem att de måste ha en annan sadel) "var under all kritik". Och de började på nytt leta sadel och hade sadelprovare ute som hjälp (det var nu i somras).

Sedan fick de även hjälp av någon med att träna på ledarskapet som de misstänkte kunde ha att göra med problemet. Och det kändes som om de var på rätt väg. Men då upptäckte de att hon var halt bak.
Efter det fick hon vila, sedan metacam och mer vila.
En kiropraktor gick igenom henne i den här vevan och rådde dem till röntgen pga att "det inte var ok när hon böjde bakbenen". (vet inte vad för reaktion hon fick).

Och röntgen visade då på lösa benbitar. Troligtvis så har hon avlastat sina framben och hältan visade sig bak.

Kan sadelproblem tillsammans med annorlunda ridning utlösa symptomen kanske? (spånar hejvilt..)

Jag kan inte förstå att just den här ponnyn ska ha det här problemet... Hon har alltid växt väldigt jämnt och långsamt. Hon har mycket fina ben och benställningen är super. Min hovslagare berömde hennes fina ben och hovar varje gång han kom och behövde bara verka henne typ varannan gång. (hon gick barfota utan några problem. Och han tittade på henne varje gång, men konstaterade att han inte behövde göra något ungefär varannan)
Men det kanske inte har något med saken att göra...

Tycker så synd om båda ponnyn och de nya ägarna :cry:

Ja sitter förändringarna i hasen så låter det ju mer logiskt att symptomen framträder då hästen börjar jobba mer, då den är tvungen att vinkla hasen mer och bära upp mer vikt bak.
Vad hände med den här hästen? operation? blev han bra?

I hans fall påverkade defekten i icke viktbärande fas, däremot ju mer lyft och ju mer vinkling dessto värre. Varför han reagerade när han gjorde var nog en kombination av tid/ålder och att de böjda spåren retade ledinflammationen, den låggradiga som nog 'alltid' funnits där pga defekten. De gick in med kamera i leden, inte för att laga utan för att se HUR illa det var. Fanns ju ingen bit i hans fall, men en stor defekt, som en urgröpning (har rtgbild om du vill se). Det var en OCD (lösa benbitar) i botten men bitarna var long gone.

Han triangelmärktes då vi inte lyckades häva inflammationen, han hade fortsatt en engradig böjreaktion och en rörelsestörning på böjt spår. Han fick fyra glada år som aktiv förtidspensionär med uteritter och lite hoppning men inga krav och inga böjda spår. Togs bort pga spatt 13 år gammal. Men han blev aldrig bra från sin defekt, även om det inte rent direkt var den som tog livet av honom, men han var ju T-märkt pga den och höll inte för ens LC-arbete.

Mycket intressant! Att det kan vara så stor skillnad... :confused: Blev den hästen bra efter operation, hur lång konvalescens blev det?
Den här ponnyn har jag dock ridit både dressyr och hoppat lite med inne i ridhus. Har ej visat något på böjt spår under ryttare innan.

Väldigt fascinerande ja. Hon opererades, operationen gick utmärkt och hon blev fullt återställd iaf. Tyvärr finns hon inte i livet längre, så kan inte ge någon långsiktsrapport. (Det var inte ngt relaterat till den benbiten som gjorde hon togs bort utan sviterna efter en vurpa i hagen som ung).

Konv är 8 veckor box/boxhage med succesivt ökade promenader vid hand. Sen slussas ut i större hage och sättas igång. Lika för båda. Stoet gick inte ha på boxvila dock (boxvandrade), och lackade ur på boxhagen efter 2 v (började vandra), stod sen i liten sjukhage i en knapp vecka innan hon helt sonika hoppade ur den och släppte ut sig själv till kompisarna. I samråd med vet fick hon gå kvar där då hon var lugn i hagen, och vandrandet bedömdes värre.

*suck* Nya råd behövs...

De nya ägarna har nu hört av sig igen, och det var inte alls som vi trodde att de ville ha hjälp och råd om hur de skulle gå vidare...

De vill nu ha någon form av kompensation för detta, då de inte tycker att ponnyn var värd så "mycket" pengar då den har lösa benbitar. Och menar även på att de har lagt ut mycket pengar på; två sadelköp, sadelutprovare, kiropraktor och nån som de hade tagit hjälp av med "ledarskapsövningar" (nån NH-människa antar jag).
(Kan ju nämna att priset på ponnyn var lägre än vad vi egentligen hade tänkt sälja henne för och det var Billigt (!) för en 5årig ponny som var helt i fas utbildningsmässigt för sin ålder).

De vill gärna att vi kommer överens om något, annars vill de gå vidare med detta. Tjejen vill ha kvar ponnyn, men de nämnde även alternativet att köpet skulle gå tillbaks...

Vi skulle behöva ha lite mer kött på benen... Varken jag eller syrran är några vana "säljare" och har inte varit i någon liknande situation förut.

Det känns väldigt trist att de väljer att göra så här :cry:

(jag har tyvärr inte hunnit ringa och prata med veterinären än.. ska försöka göra det imorgon, så dumma telefontider..)

Det bästa du kan göra är att höra med en advokat som kan det här med hästaffärer, flera annonserar i ridsport. Du får mkt bättre råd där än vi kan ge. Några frågor dock, har hästen varit halt i lederna där benbitarna sitter, eller har de upptäckts som bifynd? Dvs har benbitarna gett problem?

Rusa/bocka/etc gjorde den det redan när de hade den på foder?

Ja, vi får nog ta och göra det, har hittat några på nätet med.
Kostar det något att rådfråga advokat eller är det först om/när det blir ett riktigt ärende?

Hon bockade och rusade redan när de hade henne på foder (vilket hon aldrig gjort innan hon lämnades iväg) Det var då de fick byta sadel första gången och enligt uppgift blev det då bättre. Men nu har det ju framkommit i efterhand att den sadeln de köpte då var "under all kritik" och alltså inte heller passade. :cool:

Problemet började med att hon blev halt bak och hon fick vila och när det inte hjälpte så fick hon även metacam. De tog ut en kiropraktor som gick igenom henne och hon sa att det var något galet då hon böjde bakbenen och rådde dem till att röntga alla ben. Då hittades benbitarna i framknäna.
Jag kan inte svara på om benbitarna har orsakat problemet eller inte. Det skulle ju kunna vara så att hon har avlastat fram och fått problem bak. Eller så har de inget alls att göra med problemen.
Jag hoppas att jag får lite mer klarhet i det när jag har pratat med veterinären.

Kan ju tillägga att ca 2 mån innan vi lämnade iväg henne så visades hon på kvalitetsbedömning, dommare Bo Jenå, med 7,6,7 på gångarterna, Och positiva kommentarer och exemplariskt uppförande (som vanligt...).

Som sagt, en advokat som kan detta kan ge dig bättre svar..

Men spontant skulle jag säga att de brustit i sin undersökningsplikt när de inte gjorde en mer noggrann besiktning vid köpet, särskilt när hästen innan köpet visade "onormala" beteenden som att bocka och rusa.
De har dessutom haft väldigt omfattande prövotid iom att de hade hästen på foder, så det känns knepigt om de skulle kunna kräva er på något.

Frågan är ju hur det gjordes med besiktning angående foderavtalet?

När jag lämnade min valack på foder och ev senare köp så gjordes en grundlig besiktning vid överlämnandet. Han var ua och OM han skulle lämnas tillbaka, så skulle han vara ua vid återlämnandet. Detta skrev vi i avtalet, så OM något skulle uppkomma under fodertiden så skulle de vara skyldiga att fixa det.

Du får inga svar från behandlande veterinär om inte nuvarande ägare ger sin tillåtelse till detta.

(För övrigt har jag bara bra erfarenhet från att ta bort lösa benbitar. Men det beror ju på var de sitter...)

Jag TROR du har en ganska god sits, iom att de haft varan (hästen) i sin besittning länge, den HAR visat symptom som kan vara grundade i smärta, men inte undersökt den varken då eller i samband med köp. Men ibland slår lagen obegripligt, så en advokat som sagt.

JAG skulle sålänge - innan jag gått igenom dte med advokat - inte tillmötesgå några 'krav', sänka pris eller liknande iom att hästen redan var billig.

De brukar ha gratis rådgivning men ska man gå på djupet får man betala, men väl investerade pengar i det här läget anser jag.

Ja det verkar som om att det är det vi får luta oss mot nu, undersökningsplikten, och att lösa benbitar inte är något dålt fel eftersom de kan upptäckas vid röntgen.
Det gjordes inte något besiktning när hon lämnades iväg på foder, vilket så här i efterhand känns dumt förståss. Men jag vet inte om det skulle ha ändrat läget speciellt mycket nu ändå, hon har ju besiktats efter det ua.

Nuvarande ägare vet att vi ska kontakta veterinären, vi fick namn och klinik av dem.
Dock vet jag inte om det räcker med att jag säger det till vet. när jag ringer..?
Ringde idag, men veterinären fanns ej på plats.

Jag hoppas att du har rätt, det hela känns bara mer och mer olustigt...

Helst av allt så skulle jag bara vilja ta hem henne igen! Men vi har ingen möjlighet till det som det ser ut nu.

Vi kommer inte att ha mer kontakt med dem innan vi pratat med advokat. Vi drar i alla trådar nu.

Håller tummarna för er, SÅ jobbig sits ni hamnat i! :(

Pratade just med maken om det och konstaterade att vi nog inte kan sälja någon av våra hästar, de skulle bara komma tillbaka med vändande post tillsammans med kravbrev.. :cool:

Nä, jag fasar inför dagen jag ska sälja det väntande fölet... efter att nu ha läst massor av befintliga fall som tagits upp i rätten, så kommer jag nog att skriva ihop ett låååångt köpeavtal med diverse friskrivnings klausuler ;).
Man är ganska utsatt som säljare känns det som, 2års "garanti". Dock så är det upp till köparen att bevisa att felet har funnits där vid köpet.

Hua, att det ska vara så komplicerat!

Och inte hjälper det att de har haft hästen på "prov" i över ett halv år. Och att hästen har besiktats... vad mer kan man göra som säljare?

Vet inte om jag ska vara arg eller ledsen, men bra mår jag inte.

Om det är fler som har erfarenheter runt detta så blir jag glad om ni delar med er! Vi vill ha så mycket kött på benen som möjligt och försöker att se på hela historien från alla synvinklar, men det är svårt...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 679
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama