Såld ponny som beteer sig mycket illa - vad gör man?

J

JForsberg

Hade mellan Januari-Juni en ponny hemma på träning, som under den perioden var till salu och även blev såld. 30/6 skrev köparna på kontraktet och i kontraktet skrevs bla. in att det ej fanns någon ångerrätt på köpet. Ponnyn flyttades till dom samma dag.

Idag ringde dom och berättade att ponnyn är mycket hingstig, svår att hantera och fullständigt tokig att rida. Således vill dom låta köpet gå tillbaka - något som fd. ägarna inte har möjlighet att gå med på. Ponnyn är såld som ridponny och dom anser att han är oridbar, dock så beror det nog på att han hos dom är understimulerad och även just flyttat (långt) till en ny miljö. Detta har jag tydligt försökt förklara för köparna men dom är inte intresserade av att försöka lösa problemen och ge honom tid att vänja sig med miljön.

Ponnyn har fram tills att köparna tog hem honom alltid uppfört sig exemplariskt och varit lättriden. Dock så är både jag och fd. ägaren mycket mer rutinerade än nuvarande ryttarinnan vilket självklart kan ha haft sin betydelse. Dom provred dock före köpet och ansåg då att ponnyn var lättriden och passade ryttarinnan bra.

Så hur ska man egentligen gå vidare nu, för att på bästa sätt lösa det för alla parter? Av vad jag förstått kan dom juridiskt sätt inte kräva att köpet går tillbaka?

Alla förslag/tankar/idéer är välkomna.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Såld ponny som beteer sig mycket illa - vad gör man?

Erbjud dej mot betalning att komma och hjälpa dem?!

Kanske har de bara ångrat sig och inte har lust att sälja den vidare utan försöker få köpet att gå tillbaka istället?

De har ju haft den en mycket kort tid så jag hade nog först gett dem rådet att låta hästen acklimatisera sig.

På så kort tid hade jag inte krävt något av hästen, kanske har de för höga krav?

Eller så är det helt fel häst för dem (kräver mer ledarskap än vad de kan ge) och nu när hästen inte har någon som den litar på så kommer konstiga beteénden fram?

Erbjud dej mot betalning att komma och hjälpa dem?!

Kanske har de bara ångrat sig och inte har lust att sälja den vidare utan försöker få köpet att gå tillbaka istället?

De har ju haft den en mycket kort tid så jag hade nog först gett dem rådet att låta hästen acklimatisera sig.

På så kort tid hade jag inte krävt något av hästen, kanske har de för höga krav?

Eller så är det helt fel häst för dem (kräver mer ledarskap än vad de kan ge) och nu när hästen inte har någon som den litar på så kommer konstiga beteénden fram?

Avståndet gör att jag helt enkelt inte har tid att åka och hjälpa dom med ponnyn. Jag har erbjudit mig att ta hem ponnyn på "tillridning" och ha ponnyn till försäljning ytterliggare en gång. Detta lät dock som det absolut sista alternativet då dom hävdar på att köpet SKA gå tillbaka. Känns som att mitt rykte kan få sig en smäll (trots att jag inte på något sätt varit oärlig om ponnyn) om vi inte kan lösa det hela på ett bra sätt, tyvärr.

Var är ponnyn någonstans? Vilken del av landet?

Avståndet gör att jag helt enkelt inte har tid att åka och hjälpa dom med ponnyn. Jag har erbjudit mig att ta hem ponnyn på "tillridning" och ha ponnyn till försäljning ytterliggare en gång. Detta lät dock som det absolut sista alternativet då dom hävdar på att köpet SKA gå tillbaka. Känns som att mitt rykte kan få sig en smäll (trots att jag inte på något sätt varit oärlig om ponnyn) om vi inte kan lösa det hela på ett bra sätt, tyvärr.

Men de måste ju ändå förstå att det som står i kontraktet gäller!
Jag tycker att du har gjort vad du har kunnat om du har erbjudit dig både att ta hem den och dessutom sälja den åt dem, tråkigt med människor som tänker efter före:(

Men vad säger förra ägaren? Vad vill de?

Jag hade gärna köpt den om situationen varit en annan för mig! Det är en skitfin ponny! :love: Jag utbildade ju den under en period förra sommaren och jag tycker att den är helt underbar! Ridbar, bra takt, trevligt psyke, stabil på alla sätt och vis. Det enda problemet i hanteringen var när han släpptes i en flock med ston. Då slog det slint. Men trots hingstigheten var han ju ändå fullt ridbar. Han gnäggade bara lite mer än vanligt :angel: Men nåt otyg ställde han ju inte till med bara man aktiverade honom lite i ridningen.
Bara den inte går i en hage med ston bör den ju vara klockren att hantera och rida! Den ponnyn hade jag lätt släppt upp ett litet barn på! Den är grymt trafiksäker och snäll att rida!

Problemet är väl att de nya ägarna inte klarar av den, och det är ju inte ditt problem faktiskt.
Dock synd om ponnyn :(

Nirak

Ja, vi vet ju båda vilken klippa han är! Just därför blir det så fel när han misssköter sig så, självklart förstår man att dom funderar vad dom egentligen fått hem - men sanningen är ju att det är en perfekt nybörjarhäst EGENTLIGEN. Hela situationen känns hyfsat pinsam! :o Han har ju alltid varit så snäll och stabil att rida och hantera. Ja, gnägga, det är ju inte direkt ett problem.

TinyWiny: Fd. ägarna har ingen möjlighet ekonomiskt att ta tillbaka honom, tyvärr. Dom beklagar självklart att han inte sköter sig, men kan inget göra åt saken. Dvs dom anser att det är upp till köparna om dom vill behålla honom eller sälja honom vidare. Det viktigaste för dom är att köpet inte kan gå tillbaka. Självklart bryr dom sig om att ponnyn har det bra dock!

Det gör mig alltid förvånad och upprörd att många inte förstår att en häst behöver tid att anpassa sig till ett nytt liv, en ny miljö och nya människor. ...Och att nya ägare kan behöva lägga pengar på stöd och hjälp i början. Hästar är ju inga maskiner! Köpt 30/6! Ponnyn har ju inte fått en rimlig chans att anpassa sig... Jag anser att man bör räkna med minst två månader innan hästen är tillbaka i "sin rätta natur" igen, efter en flytt till nya människor.

Jag anser att man bör räkna med minst två månader innan hästen är tillbaka i "sin rätta natur" igen, efter en flytt till nya människor.

Håller helt med! :bow:
För vår ena valck tog det nästan ett år från det att vi köpte honom till han anpassat sig till miljön och till oss i familjen!
Det var ett testande utan dess like, men det är ju bara att vänta ut! Nu är han den mest underbara ponny vi kan tänka oss! :love:

Det är alltid jättetråkigt när hästaffären inte blir som parterna tänkt sig. I just det här fallet är det ju en del av vad man får räkna med som hästägare. Det behöver inte vara ägarbyte, ibland räcker det med att byta stall för att få en "ny" häst.

Och här kommer det där in med att vara mogen för hästägandet. Är man tillräckligt kunnig för att äga häst, då vet man att det kan hända en hel del när man byter ryttare och stall. Det kan komma ledproblem (annat underlag, annan ryttare, annan träning), det kan komma beteendestörningar (vävning, krubbitning, vandrande och andra nervösa beteenden) om stallmiljön inte passar hästen. Det kan vara trams vid träning (olydnad, istadighet, vägran etc) där nya ryttaren sätts på prov.

Och allt detta tycker jag ligger inom ramen för vad som är normalt. Har man erfarenhet vet man dels att detta kan uppstå, dels hur man löser det. Och innan man har svaret och kunskapen anser jag inte att man ska äga häst. Så trist och tråkig är jag.

När inte kunskapen finns får både häst, köpare och säljare problem.

I det här fallet tycker jag inte säljaren har några skydligheter att lösa köparens problem. Varken genom att hjälpa ryttaren eller ta tillbaka hästen. Det är jättetråkigt att köparen ansett sig ha kunskaper de inte besitter, men inget som säljaren kan skyllas för.

Det har skrivits spaltmeter i hästtidningarna om just detta, problem med nya hästen hos nya ägaren. Inget ovanligt (tyvärr), men heller inget som kan lastas på säljaren - när det ser ut som i detta fallet.

Egentligen är det ju inte du som äger problemet om det inte är du som är säljaren, det är väl inte du som skrivit under köpekontraktet och fått pengarna för hästen?

Vad är det hästen gör hos nya ägaren som den inte gjorde hos dig?

Verkar helt enkelt som flickan har blivit rädd för hästens beteende och kanske inte vågar hantera den om den för tillfället är lite "skrikig", än mindre rida den då kanske. Det finns ju otroligt många människor som skaffar häst/har häst som blir totalt förskräckta så fort hästen beter sig lite "galet". Herregud, ge hästen tid på sig! Många valackar kan bli dominanta när de kommer in i en ny flock och leva lite rövare. Hoppas det löser sig, knivig situation det där då det är ditt rykte som står på spel. Men du har gjort vad du har kunnat och har aldrig varit oärlig om hästen.

Egentligen är det ju inte du som äger problemet om det inte är du som är säljaren, det är väl inte du som skrivit under köpekontraktet och fått pengarna för hästen?

Vad är det hästen gör hos nya ägaren som den inte gjorde hos dig?

Nej, det är inte mitt problem mer än att jag inte vill få dåligt rykte, då jag självklart lagt goda ord för ponnyn och haft den mesta av kontakten med köparna. Ponnyn är bråkig som jag beskrev i första inlägget, vilket den inte varit förut. Jag har alltid upplevt det som en mycket okomplicerad och snäll ponny. Absolut inte svårhanterad eller svårriden.

Vilken tråkig situation! Dock instämmer jag med övriga, att du Konstantine inte kan lastas för vad som har hänt. Istället undrar jag hur erfarna ponnyköparna var, som inte inser att en häst behöver få vänja sig vid en ny miljö :crazy:

Hoppas det ordnar sig till det bästa.

Jag förstår hur dom (nya ägarna) känner sig det tog vårat sto nästan 1år att anpassa sig och vilken grinkärring vi hade då, efter mycket slit från dotterns sida så har hon nu en häst som följer henne som en hund.

Så det gäller som köpare att ha tid och tålamod med sin familjemedlem.

Hoppas att det löser sig.

Nej jag förstår att de inte kan låta köpet gå tillbaka då, det var väl därför de garderade sig med att skriva kontraktet som de gjorde!?

Det är ju väldigt tråkigt när det blir så här för alla parter och mest för hästen:( den måste ju verkligen känna sig orolig nu.

Jag förstår ju att du är rädd om ditt rykte och jag hoppas att de flesta hästköpare förstår att en häst förändras när den byter hem, vi människor ändrar ju oss beroende på vilken situation vi är i och då borde man förstå att det gäller hästar med.

Hoppas att de kan ge hästen lite mer tid eller att den kommer tillbaka till dej för försäljning på nytt, det kanske vore det allra bästa.

Hoppas verkligen att det ordnar sig.

Äsch, efter den här fina annonseringen så ska väl ponnyn bli såld fortare än snabbt.
Alltid synd när djur hamnar fel.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 823
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 383
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur