Såld ponny som beteer sig mycket illa - vad gör man?

Sv: Såld ponny som beteer sig mycket illa - vad gör man?

Förmodligen detta:

" Jag hade mer än gärna köpt hästen i ett annat läge som sagt..

Det är en perfekt häst att lära sig rida dressyr på! Och dessutom väldigt säker och stabil ute i skog och mark och i trafiken. Dessutom hoppar den ju vad jag har förstått bra också! "

Det är väldigt likt en annons.

Bekanta till mig har varit med om en liknande historia. Köpet skulle gå tillbaka efter 3 veckor... Och dom gav sig inte.

Du kan ju erbjuda dig att sälja hästen för deras räkning. Om dom har rent mjöl i påsen så borde dom acceptera den lösningen.

Problemet ligger väl då i möjligheten att reklamera: man ska påtala felet när det först uppkommer (eller hur det nu är formulerat). Det ges ju ingen möjlighet att s a s ge hästen en chans! Jag är i den sitsen. Min häst fick problem första halvåret: bronkit och bekymmer med hovlederna. Jag tolkade hostan som infektion p g a flytten och hältan p g a ny ryttare och nytt underlag. Nu har jag haft hästen i 2 år, och det visar sig att hosta är något han har problem med lite då och då (COPD) samt återkommande hovledsinflammationer. Men eftersom jag valt att avvakta, har jag avråtts från att reklamera...

Vore intressant med synpunkter på detta. Hoppas att jag inte kapat tråden, men tycker att mina problem belyser situationen ur ett annat perspektiv!:idea:

Men gjordes ingen djupgående undersökning när problemen från början uppstod? Röntgen på hovarna och bakgrundshistoria? Koll med tidigare stall om COPD?

Personligen så har jag svårt att tro att du ska få dåligt rykte.Det fattar väl vem som helst som är liiite hästkunnig att det tar en tid innan en häst vänjer sej med ett nytt hem och en ny ryttare.Men som sagt man slutar aldrig att förvånas över folk,synd om ponnyn .hoppas att de löser sej för dej genom att de tar sitt förstånd till fånga och ger honom lite tid.

Personligen så har jag svårt att tro att du ska få dåligt rykte.Det fattar väl vem som helst som är liiite hästkunnig att det tar en tid innan en häst vänjer sej med ett nytt hem och en ny ryttare.Men som sagt man slutar aldrig att förvånas över folk,synd om ponnyn .hoppas att de löser sej för dej genom att de tar sitt förstånd till fånga och ger honom lite tid.

Ja, tyvärr så är nog häst-Sverige generellt på detta vis. Har en person tolkat en person på ett negativt sätt så kan det räcka att personen nämner det för en annan person och sen är hjulet igång! Dåligt rykte är det förvånansvärt många som går efter, även jag som person tolkar ju allt jag hör från andra. Spelar man med öppna kort hela vägen så kan man inte göra mycket mer. Du som person vet ju att du gjort rätt- tyvärr får man ibland dras med vad andra tror sig veta...

Jodå, klinikundersökning och behandling av hovlederna. Bra efter en behandling. Falangerna röntgades innan köpet ua, dock ej strålben. Vanlig vet bes f ö. Frågade även förra ägaren om tidigare skador/sjukdomar, men fick ett nekande svar. Då han köptes från ett förmedlingsstall fanns ingen möjlighet att kolla stallmiljön, om det var det du menade?

Hostan debuterade i okt, beh av gårdsvet initialt, men svarade inte. Togs då in till klinik för endoskopi och BAL som visade misstänkt allergisk genes. Men vet kunde inte uttala sig om detta var sekundärt till infektion eller om han fick infektionen p g a redan etablerade besvär. Höll sig bra hela nästa vinter, men till våren åter beh krävande hosta, denna gång utan f g infektion. Hovlederna ytterligare lite senare i vår, kändes knackig. Nu under behandling igen, inväntar effekt.

Det jag menar är att jag borde ha reklamerat redan tidigare enligt alla rekommendationer jag läst, men hur skulle jag vetat att besvären var av en kronisk art vid första insjuknandet? Jag VILL ju inte lämna tillbaka hästen om han är frisk, vilket han skulle vara enligt deras betygelser vid köp. Men med tanke på återkommande problem och med facit i hand s a s, är det mest troligt att i alla fall hovledsproblemen fanns redan vid köpet, då han var skodd med ringskor.Vilket jag inte blivit upplyst om.

Tråkig historia, men jag kan ju inte låta bli att undra vad köparna själva har gjort för något för att få hjälp med ponnyn, har de öht varit i kontakt med någon instruktör som kan hjälpa dem? :confused:

Tycker det verkar bli vanligare och vanligare att folk tror att det är bara att hoppa upp direkt man får hem den nya hästen/ponnyn och allt ska fungera super från första stund, istället för att ta det lite lugnt och lära känna varandra och låta den acklimatisera sig och vid problem ha en tränare som kan hjälpa till. Funkar det inte direkt så är det fel på "varan" och ska lämnas tillbaka, trots att det är köparen som är problemet! :(

Bronkit kan uppträda hastigt, det har jag fått erfara med nyinköpt häst. Det tog inte mer än en månad så var han snorig i nya miljön, långt tid med behandlingar och långa transporter till sjukhus. Svarade inte. Bytt stall men då var det redan COPD av det hela. Inget han hade vid övergången, helt säkert utvecklat i min ägo.

Vad gäller hovlederna - finns det någon röntgenförändring? Finns det några tecken (förutom tidigare skoning med ringsko) att f d ägaren vetat om problemet och dolt det?

Hästen var ju tydlingen UA vid riskens övergång, finns inga röntgenförändringar kan det svårligen bli dolt fel. Möjligen har säljaren undanhållit information om hästen haft hovledsinflammation tidigare.

Vi sålde en häst för ett tag sedan, en speciell dam med mkt personlighet. Dock genom snäll och okomplicerad att rida och hantera.
Vi själva köpte hästen när hon var föl och hade hon i ett antal år.

Så när hon blev såld och kom till den nya ägaren fick vi hör att hon hade blivit totalt annorlunda, rent av jävlig. Hon vägrade gå fram, stegrade sig och betedde sig.
Vi erbjöd den nya ägaren att vi kom väldigt gärna för att kolla läget och hjälpa henne om hon ville.
Jag tror det tog ca ett halvår innan hästen blev sitt gammla trevliga jag och hittat sin nya plats i livet. Numera stormtrivs hon på sitt nya ställe!
Att hästen blev så totalt annorlunda tror jag beror på den helt nya miljön, rädd och osäker (var ju bara van att bo hos oss) samt testade ryttaren lite.

Vi säljer häst väldigt, väldigt sällan (vi är väldigt fästa vid våra älsklingar). Men när vi väl gör det så vill jag ha en bra kontakt med köparen för att kunna följa hästen genom dens fortsatta liv. För att ha en bra kontakt med den nya ägaren så är det viktig med ren ärlighet. Men när en häst blir så helt förändrad så är det ju väldigt lätt att köparen misstror en och som seriös säljare är det jobbigt. Vi tyckte inte det var roligt att höra att hästen vi hade sålt hade blivit jobbig. Då man vet hur hästen igentligen är och man vill inte att den ska säljas vidare och bli ett vandringsobejekt, när det igentligen är en trevlig häst som tydligen behövde lite tid för att hitta sin plats på det nya stället. Och den nya ägaren gav inte upp utan lät hästen få sin tid. RIngde i bland till oss för att få lite råd.

Med min ponny så hade jag kontakt med de som ägde honom efter mig och de som sedan köpte honom av den nya ägaren (ett par år senare), jag blev även blev kontaktad om att han togs bort av de som ägde honom sist.
Så jag släpper ogärna greppet om våra hästar som vi sålt.

Fast som köpare måste man förstå att en häst kan bli helt annorlunda den första tiden man har den, och man måste låta den få ta sig tid att hitta sin plats. Visa behöver bara någon dag medan vissa kräver längre tid.
För att veta hur en häst igentligen beter sig som normalt så är det bra att komma och provrida många gånger och i olika miljöer. Som säljare uppskattar jag att en köpare provrider mer än en gång för då kan man som säljare lättare se om häst och ryttare passar ihop eller ej. Samt att köparen får känna hur hästen är i sin hemma miljö med hantering och ridning.

Det som händer hos köparen efter köp är inte ditt fel.
Jag tycker det låter som hästens bettende beror på hur de hanterat och ridit hästen efter köpet.
Vill du ta tillbaka hästen får du givetvis räkna på värdeminskningen och dra av den från ursprungspriset

Jag sålde förra sommaren ett vädigt trevligt welshcob sto. Nya ägaren provred både på bana och ute, hon provred två gånger.

Köpet gick igenom.

En vecka senare ringer nya ägaren och och är jättearg. Hästen är helt omöjlig och går inte att rida. Stegrar och drar iväg när de försöker sitta upp.
Den har dessutom kastat av hennes dotter så illa att hon fått åka på sjukhus.

Jag tror inte det är sant och ber att få komma och hälsa på dem.
Det går tyvärr inte för sig för de har skickat hästen till ett proffs som ska bedömma om jag sålt dem en farlig häst.

Proffsets dom låter således att jag sålt en livsfarlig häst som aldrig kommer att kunna ridas.

Hästen skall tillbaka till mig och jag ska betala alla kostnader de haft denna vecka + proffsets skyhöga räkning.

Jag vägrar godta detta så jag sålt en fullt ridbar (och väldigt trevlig) häst.

Senare kommer det fram vad som egentligen har hänt:
Nya ägaren har satt upp sin 10 åriga ej ridkunniga dotter på hästen. Med gympadojor och utan hjälm.
Sen har mamman tagit häst och dotter ut på vägen. Dottern har tappat balansen i trav, fastnat med ena gympadojan i stigbygeln och trillat av!
Mamman får stopp på hästen men dottern hänger nu med foten fast. Foten går inte att få löst och hästen blir orolig över uppståndelsen.
Mamman tar tyglarna över halsen på hästen för att få löst dottern och det hela slutar med att hästen sticker iväg - med dottern släpandes efter i stigbygeln och mamman släpandes efter i tygeln.

Efter att ha släpats med en bit så tappar mamman tygeln.
Som ett mirakel lossnar även skon efter en bit och båda klarar sig med mindre skador.

Hästen däremot vart helt klart väldigt chockad och så fort hon får vikt i stigbygeln så kommer minnena tillbaka och hon får panik.

Inte mitt fel, inte hästens fel.

Det tar sekunder att förstöra en häst.
De sålde sedan hästen som avelsto för en 10:e del av vad de köpte henne för.

Senast ändrad:

Han är trång i trakterna och framhovarna är olika stora, varit så ända sedan han kom. Det finns förstås inga klara "bevis" för att han hade problem redan innan, men det mesta tyder på det. Sådan är väl ofta verkligheten, det är väl därför jurister behövs...:D

Men detta syntes väl redan vid köpet (besiktningen)? Då kan det inte vara ett dolt fel, att bevisa att köparen förtigit sanningen/ljugit lär inte vara lätt...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 823
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 383
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023