Sv: Såld ponny som beteer sig mycket illa - vad gör man?
Jodå, klinikundersökning och behandling av hovlederna. Bra efter en behandling. Falangerna röntgades innan köpet ua, dock ej strålben. Vanlig vet bes f ö. Frågade även förra ägaren om tidigare skador/sjukdomar, men fick ett nekande svar. Då han köptes från ett förmedlingsstall fanns ingen möjlighet att kolla stallmiljön, om det var det du menade?
Hostan debuterade i okt, beh av gårdsvet initialt, men svarade inte. Togs då in till klinik för endoskopi och BAL som visade misstänkt allergisk genes. Men vet kunde inte uttala sig om detta var sekundärt till infektion eller om han fick infektionen p g a redan etablerade besvär. Höll sig bra hela nästa vinter, men till våren åter beh krävande hosta, denna gång utan f g infektion. Hovlederna ytterligare lite senare i vår, kändes knackig. Nu under behandling igen, inväntar effekt.
Det jag menar är att jag borde ha reklamerat redan tidigare enligt alla rekommendationer jag läst, men hur skulle jag vetat att besvären var av en kronisk art vid första insjuknandet? Jag VILL ju inte lämna tillbaka hästen om han är frisk, vilket han skulle vara enligt deras betygelser vid köp. Men med tanke på återkommande problem och med facit i hand s a s, är det mest troligt att i alla fall hovledsproblemen fanns redan vid köpet, då han var skodd med ringskor.Vilket jag inte blivit upplyst om.