Jag var nära att hamna hos kronofogden en gång.. Eller rättare sagt gjorde jag det (fick brev därifrån), men fick som tur var ingen anmärkning.
Det var för en eftersändning som jag inte betalt eftersom flyttplanerna blev ändrade. Sa till om det (att både adressändring och eftersändning inte skulle gälla) och fick en bekräftelse på att det var mottaget och att jag inte behövde betala.
Tyvärr blev det något fel och det gick inte igenom utan den obetalda räkningen gick till inkasso. Som (enligt vad de sa i efterhand) skickade ut tre påminnelser till adressen jag
skulle ha flyttat till (den jag skulle haft eftersändningen till). En adress där jag alltså aldrig bott! Breven kom alltså aldrig fram till mig (och inte tillbaka till inkassoföretaget heller, enligt dem) så jag visste ingenting förrän jag fick ett brev från kronofogden
Blev helt paff.. Överklagade och det ordnade sig till slut efter många telefonsamtal. Behövde inte betala och fick ingen anmärkning eftersom det hade blivit fel
Men blev lite rädd där ett tag.. Tror felet berodde på att jag flyttade ganska kort efter det och att de då drog tillbaka den adressändringen/eftersändningen istället, hade problem med att jag inte fick min post som jag skulle ett tag efter flytten.
Jag har inga som helst problem med ekonomin och betalar alltid mina räkningar som jag ska, så kan faktiskt vara olyckliga omständigheter som ligger bakom också. Är inte helt hundra på hur det fungerar, men om jag hade betalat in beloppet till kronofogden istället för att överklaga så hade jag väl fått en betalninganmärkning?
Edit: Eller det kanske är så att om jag
inte hade betalat (och inte överklagat) så hade jag fått en anmärkning?