Saknar framåtbjudning....

Ridtjejen

Trådstartare
har en 4 åring som kan skrittas och travas lite om hon har en annan häst framför sig...men det går segt trots att jag smackar och ibland petar till med spöet,.... hon kan tvärnita utan anledning, och skänklar jag så reagerar hon inte,skänklar jag för mkt så börjar hon backa istället.
Har ridit in 2 hästar tidigare,men aldrig varit med om detta...framåtbjudningen brukar ju komma av sig själv när man i början har hjälp av en annan häst...
Tips och idéer?
Går ej att longera på lina,då den tidigare varit van vid att springa i corall. Men även denna biten jobbar jag med just för att underlätta inridningen....vore ju smidigt att trava och galoppera när ngn håller linan.
 
Sv: Saknar framåtbjudning....

Det låter ju som om det är läge att gå tillbaka till ruta ett, eller i alla fall så långt som behövs för att fylla i de steg som hästen missat.

Det vill säga, lära sig framåtdrivande hjälp när du leder och longerar. Sedan tömkörning, så att hon lär sig att gå först utan någon annan häst som draghjälp.

Det är inte mycket mening att försöka rida innan de bitarna funkar.
 
Sv: Saknar framåtbjudning....

Jag har själv sökt hjälp för samma problem. Det finns säkert många lösningar och jag har fått lite olika tips och råd. Det som fungerat för oss är hantering från marken på lös tygel. Hästen ska gå fram på smackningar från sadelläge o.s.v. Uppsutten ska hästen belönas så fort den går fram på signal, dvs all drivning upphör så fort den går framåt, bara att avslappnat följa hästens rörelser. Jag kommer också under en period att bortse från allt annat än framåt, "rakt fram i friskt tempo" är det som gäller.

Dessutom gäller det att få hästens uppmärksamhet och att ge den energi. För mig hjäper det att träna på saker jag har ett konkret behov av, sitta upp från pall tex. Jag bli mer fokuserad och hästen inser att henne måste man lyssna på.
 
Sv: Saknar framåtbjudning....

Jag har haft samma problem som dig och jobbar fortfarande på bjudningen på min häst.

Det som har hjälpt på min e tömkörning, mycket tömkörning. Både på banan och ute i naturen. Så fort hon har reagerat på en smakning eller spö, så har jag berömt henne. Ovs hur liten reaktionen än var. Och även en antydan på att reagera.

Började hon trava lät jag henne trava på en bit innan jag bad henne sakta av till skritt.

Nu skrittar och trava hon på i ett friskt tempo med mycket bjudning. Och har nu flyttat från töm till uppsuttet, där det fortfarande e lite si och så med. Men berömmer minsta antydan till bjudning och skulle hon börja trava låter jag henne trava på lite.
 
Sv: Saknar framåtbjudning....

Det är mycket lättare om du lär henne spöet. Börja givetvis från marken, lär henne att saker får peta på henne utan att det gör något (över större delen av kroppen, även benen) så att hon inte blir rädd för att det rör sig över/bakom henne eller petar. Lär henne att gå framåt för dutt på rumpan/bakbenet. När du sen sitter upp känner hon igen sig och vet att dutt betyder fram (och eftersom det kommer bakifrån är inte bakåt ett alternativ, skänkel 'mitt på' kan ju betyda både bak och fram..). Hellre att hästen tar ett litet jämfota hopp framåt än att den börjar backa (och även då berömmer eftersom det var fram vi ville!)

När du upplever att hon stannar och fryser fast är det bättre att vara väldigt mjuk på drivning och istället ta ett ledande tygeltag och 'välta' loss henne, tar dom ett steg rakt åt sidan så brukar det komma fler därtill och då är det bara att beröma (massor)!

Viktigt med så gröna hästar att man berömmer allt som är åt rätt håll och att man berömmer tills dom tar åt sig, alla har olika 'gränser', vissa tar åt sig bara av ett 'bra' och kli på manken, andra får man nästan göra en hel serenad åt...! Dom har ingen aning varför vi ska sitta där uppe, vad har det för vits? Jo, att det är roligt, så det måste vi lära dom. Så fort sadel och träns åker på så är det skoj på g! Hästar som är så 'motiga' är osäkra, inte riktigt tillfreds, så man måste vara supernoga med att det är trevligt, roligt, bekvämt att ha ryttare på ryggen. Gör vad du behöver för att hon ska vara nöjd och avslappnad med sadel (och ryttare) på.
 
Sv: Saknar framåtbjudning....

Som tidigare sagt, gå tillbaka till ruta 1 och lär in framåtdrivande hjälper från marken.
Man kan också ha en medhjälpare sedan när man sitter upp.
Man måste komma ihåg att hästar vet inte vad pisk, smackningar och skänkel är för något och vad det betyder, därför måste man lära dem det först!

Sen kan det vara bra att rida ut så tidigt som möjligt på en häst med lite dålig framåt bjudning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 932
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp