Säkert en dum fråga...

Sophia_

Trådstartare
... men rider ni distansryttare dressyr på era hästar? Jag tycker det verkar ganska självklart att även distanshästar behöver jobbas igenom och tränas för balans och muskulation.
Men på gården där jag har min häst finns ett distansstall med 10-talet araber som alla tävlas och/eller tränas i distans. Utan att bli för detaljerad kan jag berätta att det är en väldigt framstående distansryttare som äger samtliga hästar.
Dessa hästar tränas mig veterligen aldrig i dressyr utan rids bara i skogen på långa turer. Men tydligen har ägaren klarat sig till internationell tävlingsnivå ändå.
Hur vanligt är det, helt enkelt, med regelrätt dressyrträning för distanshästar? :)

Sv: Säkert en dum fråga...

Så många ryttare i Sverige med så många hästar som tävlar på hög nivå finns det inte.

Det är nog väldigt olika hur man gör. Själv försöker jag rida för tränare både markarbete och hopp - inte regelrätt dressyr kanske, även om jag startat några tävingar på lätt nivå. Fast då har jag inte ofta mer än en häst igång för både allroundridning och distans. Är inte heller en så duktig och rutinerad ryttare.

Tänk även på att bara för att man rider hästen i skogen så innebär det inte att man inte rider dressyr - om man med det menar att rida för att stärka rygg och bakdel, samla och få en balanserad häst.

Frågan om hur man rider när man rider ute och tränar har nyligen ställts, alltså om man då rider hästen i form ute, så där kan du kika på lite svar.

Hälsning Maja

Jag rider dressyr på mina hästar. Ibland mer ibland mindre. Jag tränar ungefär på LA-nivå (fast nu har jag inte ridit för tränare på väldigt länge) och tävlar inbland LC och LB.

Att gå längre med dressyren än så gynnar inte distanshästar, tycker jag. Min häst blev halt när jag en period hade tränat mycket dressyr (öppnor, slutor, bakdelsvändingar - mycket samlande övningar där vikten ökar på bakbenens leder). I distans ska ju hästen röra sig med vägvinnande, flacka rörelser. Men givetvis i balans. Så lite dressyr tycker jag är viktigt.

kan bara svar för mig skjälv, har en mycket varierande träning
rider inte bara i skog o mark lägger inslag av både hoppning o dressyr i träningen, en allt för ensidig träning tror jag tråkar ut hästen och jag personligen tycker om en varierande träning o
hästarna mår gott av det ochså. lagom träning och vila förstås
så tror jag att man lyckas bra.
mvh anne

Hej,
har precis börjat själv med distans och tycker att det är viktigt med allroundträning för alla typer av hästar. Och för oss med! Jag tränar dressyr ett pass i veckan, kör ett pass för rockarden, tömkör el prom i skogen ett pass, ett travpass på en dryg mil och ett lite längre pass än så i lugnt tempo. Ev lägger jag ytterligare en skogspromenad.

Har alltid tränat dressyr och lite hoppning med mina distanshästar.
Försöker rida dressyr för instruktör minst var 14:e dag, + själv en dag i veckan hemma på ridbanan. Under tävlingssäsongen blir det lite som det passar och kanske inte mer än en gång/månad. Hoppningen är bara lite "lullilull" på höjder runt 50cm och något språng uppåt 80cm. För tränare en gång/månad och hemma själv ca 1ggr/månad. Hoppning undviker jag nästan helt under tävlingssäsongen. Den här träningen blir mest regelbunden under okt-april då jag ser det som uppbyggnad som man sedan kan åka snålskjuts på under tävlingssäsongen.

Man behöver inte sitta på en dressyrbana för att rida dressyr, de flesta moment kan man göra även i skogen och på vägar.
/Cetzy

Jag rider inte heller regelrätt dressyr på ridbana:angel: . Helt enkelt för att jag tycker att det är döden tråkigt:p . Rider lite dressyr i skogen och så hopptränar jag för instruktör knappt 1gång/vecka. Får en hel del tips och "läxor" av henne.

Dressyrarbete ( lösgörande, balans och lydighet) kan tränas både ute i naturen på grus och sandvägar samt på voilten och i ridhuset.
Se nedan hur Ulla Håkansspn presenterades av Sv. Ridsportsförbundet inför hennes senaste VM.
--------------------------

Ulla Håkansson har genom åren blivit en av Sveriges stora ryttarprofiler och flera generationer hästintresserade har haft henne som idol. Många är de Grand Prix-hästar hon tagit fram, ofta när hon utbildat hästar har hon valt att skritta förbi ridhuset och istället utnyttja skog och mark. "För den fina framåtbjudningens skull", som hon säger.

Vi har ingen ridbana, så det är skogen och ibland nyskördade fält som gäller. Samling, lyhördhet för hjälper, balans osv tränar vi i skogen. Dock kan jag känna att jag saknar att ha en tränares ögon på mig emellanåt - det gör stror skillnad, speciellt när man som jag inte är ett dressyress precis... ;) Jag tränar 4 hästar för distans och har ytterligare 7 i stallet (fölston och unghästar) och känner att jag inte har tid att köra iväg och träna distanshästarna i ridhus 2 mil bort. Däremot försöker jag komma tillrätta med problemet att inte hinna genom att jag dels just tagit hjälp i stallet av en dressyr- och hoppintresserad stalltjej som börjat drilla mina pållar och dels genom att jag förkovrat mig i tömkörning och longering så att jag kan träna från marken.
Funderar på att köra in 2 av distanshästarna. Tänker mig att det borde vara skonsam träning. Någon som har kört sina distanshästar och märkt positiva resultat?

Vanligt vet jag väl inte om det är, kanske för att den som lockas av vad distansritten ger kanske inte precis älskar att sitta på en ridplan och fila.. :smirk:

Sen är det ju också så att även om man tränar dressyr på sin distanshäst så kanske man inte vill lägga pengar och energi på regelrätta dressyrträningar för instruktör eller på att tävla den i en gren där hästen (som ju ofta är av en annan ras än det som domarna föredrar) kanske inte får en fair bedömning i alla lägen. :mad:

Fast personligen så har jag distans och dressyr som mina två stora passioner. Jag ser just den kombinationen som en perfect match där hästen får jobba så allsidigt som möjligt med kroppen. Tycker att det borde vara en fördel i båda grenarna att man stärker hästen på så många sätt som det går. Rider även för instruktör en gång/vecka, om inte annat för att få ordning på min egen ridning, förhoppningsvis kommer det även att synas i form av tävlingar inom en hyfsad snar framtid. *sticker återigen ut hakan för att utmana Murphy*

/JES

Tillägg till mitt inlägg, jag rider också dressyr i skogen och skojhoppar över nerfallna träd, men jag tränar också för instruktör för att jag tycker det är hemskt roligt!
Ang. körning så körde jag Musse mycket de sista åren och det gjorde jätteresultat, han blev såååå mycket bättre och jämnare och starkare i bak. Hade tidigare en svaghet i höger bak men efter körträning så försvann den och han blev helt liksidig, så passar hästen till körning och inte är bakrädd så kan jag absolut rekomendera det.

Ja, jag rekommenderar också starkt körning. Dels är det otroligt kul och dels tränar det som sagt lite andra muskler på hästen. Skonar rygg och framben. Skrittpas i uppförsbacke framför vagnen ger kanonfin träning.

Kassiopeja skrev:
Fast personligen så har jag distans och dressyr som mina två stora passioner. Jag ser just den kombinationen som en perfect match där hästen får jobba så allsidigt som möjligt med kroppen. Tycker att det borde vara en fördel i båda grenarna att man stärker hästen på så många sätt som det går. Rider även för instruktör en gång/vecka, om inte annat för att få ordning på min egen ridning, förhoppningsvis kommer det även att synas i form av tävlingar inom en hyfsad snar framtid. *sticker återigen ut hakan för att utmana Murphy*

/JES

Är inte helt säker på att de grenarna hjälper upp varandra efter en viss gräns.

Lite allsidig träning är alltid bra, men jag tycker personligen att det är svårt att fortsätta ta lika jämna steg i flera discipliner samtidigt utan att någon går ut över den andra till slut.

När man börjar komma upp på att träna skolor, öppna & sluta, så tycker jag att distansen inte tillför något till dressyren på något sätt - snarare tvärtom, och att dressyren inte tillför distansen något mer utan snarare bygger upp sådana muskler som inte behövs för distansen.

Men upp till LB och de enklare LA-programmen så tror jag att det bara är bra att kombinera dressyr/distans.

(OBS, endast min egen åsikt baserad på alldeles egna erfarenheter. Kanske inte stämmer på andra ekipage...)

Hm, nu beror ju det på hur man ser på öppna och sluta... För mig är det grundläggande övningar och inte som på ridskolor där man får rida sin första öppna efter enträget harvande i flera år...

Jag hade en diskussion med AE om att kombinera grenar förra helgen och vi var nog ganska överens om att hästar som tävlas på elitnivå och med vinst som mål, kanske inte ska tränas så intensivt i andra grenar, men jag själv rider distans på regional nivå, western på c-nivå och dressyr på lokal nivå och jag ser inga problem i detta, bara fördelar.

Nu i helgen tävlade jag LB:1 med 57 % och det på en häst som mestadels skrittats i två månader och bara galopparbetats de sista veckorna. Så egentligen ligger han på LA-nivå (vi har startat en gång med godkänt resultat). Men det är klart, månaderna innan en viktigare distansritt så sitter jag inte och jobbar alltför mycket samlande utan mer lösgörande arbete på ridbanan.

Jag har tidigare varierat träningen på många olika sätt men efter kotledsinflammationer pga för hård distansträning förra vintern så kommer jag i vinter att testa detta upplägg varje vecka:
1 längre skrittpass i högt skrittempo
1 dressyr eller westernpass
1 tömkörningspass
1 regelrätt distanspass

Och däremellan normala uteritter och vila. När vi närmar oss tävlingssäsong så byts troligen ett normalt uterittspass ut mot mer styrketräning, så som snöpulsning, klättring och backintervaller.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Hm, nu beror ju det på hur man ser på öppna och sluta... För mig är det grundläggande övningar och inte som på ridskolor där man får rida sin första öppna efter enträget harvande i flera år...

Jag hade en diskussion med AE om att kombinera grenar förra helgen och vi var nog ganska överens om att hästar som tävlas på elitnivå och med vinst som mål, kanske inte ska tränas så intensivt i andra grenar, men jag själv rider distans på regional nivå, western på c-nivå och dressyr på lokal nivå och jag ser inga problem i detta, bara fördelar.

Nu i helgen tävlade jag LB:1 med 57 % och det på en häst som mestadels skrittats i två månader och bara galopparbetats de sista veckorna. Så egentligen ligger han på LA-nivå (vi har startat en gång med godkänt resultat). Men det är klart, månaderna innan en viktigare distansritt så sitter jag inte och jobbar alltför mycket samlande utan mer lösgörande arbete på ridbanan.

Jag har tidigare varierat träningen på många olika sätt men efter kotledsinflammationer pga för hård distansträning förra vintern så kommer jag i vinter att testa detta upplägg varje vecka:
1 längre skrittpass i högt skrittempo
1 dressyr eller westernpass
1 tömkörningspass
1 regelrätt distanspass

Och däremellan normala uteritter och vila. När vi närmar oss tävlingssäsong så byts troligen ett normalt uterittspass ut mot mer styrketräning, så som snöpulsning, klättring och backintervaller.

/Camilla

Det är säkert jätteindividuellt.
Så det kanske var dumt att säga någon direkt nivå som jag nämnde förut. För min häst är det en jätteprestation att klara det hon klarar idag trots att hon tränats för tränare i evigheter, den nivån kanske är en klackspark för en annan ryttare/häst.

Men nu när jag tycker att hon fungerar bra inom dressyren så ser hon ganska "köttbullig" ut i musklerna. Tror inte att det är de bästa förutsättningarna för distans att se ut riktigt så.

Tidigare tävlade vi körning upp till regional nivå samt hopptränade också. När vi slutade med bägge de grenarna så gick det också framåt snabbare med dressyren.

Jag tror som sagt var visserligen på varierad träning, men att man så småningom måste spetsträna inom den disciplin man verkligen vill tävla inom.
Kanske den allsidiga träningen ger bättre hållbarhet (och gladare häst) och därmed är jättebra att ägna sig åt under flera år?

Grundläggande dressyr, mest för att kompensera de kända svagheter ens häst har, och för att hålla hästen mjuk och rak - det måste man på ett eller annat sätt göra för att hästen ska hålla. Men det måste inte utföras på ridbanan, nej.

jag håller med de flesta här om att det är nyttigt att skol rida hästen, men för det behöver man just inte dressyr träna på en ridbana, det är inte alltid samma muskelgrupper i dressyr/western/ annan skolridning som behövs inom distans men lydnaden behövs.

och en häst med för mkt "dressyr" muskler kan väll lätt bli lite tyngre i kroppen? eller har jag fel?
ett svenskt lagom skulle jag vilja sätta där.

själv så rider jag "western dressyr" ungefär 1 gång i veckan för instruktör, och en hel del ute på vägar och fält såhär års, men under sommar delen av tävlinssäsongen så blir det inte så mkt att rida för instruktör då tränaren inte har tid . men fortfarande så blir det en hel del "lydnads" träning på vägarna, det går ju inte att ställa upp i dem längre klasserna med en häst som inte lyder eller inte kan ha kontroll över sin kropp i nerförsbackar, jag tror inte att det funkar bra inte om man ska sattsa iallafall.
att hästen är kropps medveten och lyhörd behövs ju även på de sträckor som går över skog&mark.

körningen som många tar upp, tycker jag också borde vara bra, man kan köra samma tränings pass (kanske inte i skog & mark eller i backar) men intervall träningar och långa pass, och då bespara hästen att behöva balansera upp våra kropp.

sen har jag en fråga till er som har kört era hästar, har ni märkt resultat? kristall är nämligen körd, och jag tycker att han har dåliga bakbens muskulatur, och tror att körning skulle kunna hjälpa. så jag är intresserad av olika åsikter.

det är mina tankar om detta ämne.
/liza som måste köpa sig en vagn. *tittar på groom-pelle*

Senast ändrad:

Geshira skrev:
Är inte helt säker på att de grenarna hjälper upp varandra efter en viss gräns.

Lite allsidig träning är alltid bra, men jag tycker personligen att det är svårt att fortsätta ta lika jämna steg i flera discipliner samtidigt utan att någon går ut över den andra till slut.

När man börjar komma upp på att träna skolor, öppna & sluta, så tycker jag att distansen inte tillför något till dressyren på något sätt - snarare tvärtom, och att dressyren inte tillför distansen något mer utan snarare bygger upp sådana muskler som inte behövs för distansen.

Men upp till LB och de enklare LA-programmen så tror jag att det bara är bra att kombinera dressyr/distans.

(OBS, endast min egen åsikt baserad på alldeles egna erfarenheter. Kanske inte stämmer på andra ekipage...)

Detta stämmer precis med min åsikt och mina erfarenheter.

Ja ingen träning ska ju överdrivas. Den gren man satsar på måste givetvis utgöra huvudträningen, men lite lagom inslag av träning inom de andra grenarna gör nog ingen skada utan borde snarare göra alla hästar/ryttare gladare genom omväxlingen. Man måste göra det man tycker är roligt, inte tvinga sig till något som man hatar, då blir det oftast inte bra resultat heller.
Ju högre man hoppar t ex ju mer slits ju framkotorna, så därför har jag en bra ursäkt för min egen feghet för höga hinder att bara hoppa små fjutthinder, att det sliter för mycket på en distanshäst att hoppa högre! Dessutom så är ju en allroundtränad häst som gjort lite av varje lättare att sälja som promenadhäst om det skulle bli aktuellt, än om den bara gått rakt fram i skogen.

Liknande trådar

Distans Hej allesamans! Jag funderar på att köpa en häst, en allround häst som man kan göra det mesta med från gyggen och marken i skogen och...
2
Svar
34
· Visningar
11 199
Senast: mily
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 380
Distans Nån gång i somras började jag bli lite nyfiken på distans men var då medryttare på en häst som mest blev riden i dressyr. Nu har jag...
Svar
9
· Visningar
2 960
Senast: Pancakes
·
Trav Hur ridtränar ni era starthästar? Dressyr, skogen mm? Hur många dar/vecka och hur la ni upp träningen från start (från första gången du...
2
Svar
23
· Visningar
2 791
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar