Säkert en dum fråga...

Sv: Säkert en dum fråga...

Det verkar vara ungefär så vanligt som jag misstänkte att det var. Jag ligger nog på samma dressyrnivå också, kanske ska satsa lite på distans ?
Vad tror ni om ett 20-årigt sto som gör 8 km på 30 min utan att anstränga sig ? :P

Att hon gör den sträckan på 16 km/h men det är för kort sträcka för att säga hur hon klarar en fem-milare. 16 km/h är ett högt träningstempo och ett alldeles för högt debuttempo. Vitsen med distans är långt och långsamt och att hästen är uthållig. Så om du rider henne två mil i ca 9-10 km/h - hur klarar hon det?

Att hon är 20 år är oväsentligt om hon är bra riden sedan yngre år och är grundtränad på rätt sätt så att leder och senor hängt med.

Vad är det för ras?

/Camilla

Jo det förstår jag givetvis. Det är bara den enda sträcka vi rider regelbundet som jag vet längden på. Annars brukar vi vara ute i 3-4h med blandat skritt och trav, galopp. Hon har enormt mkt energi och skulle nog kunna gå på i samma tempo i flera dygn i sträck.
Hon är varmblodstravare och var precis lika uthållig när hon tävlade. Dock hade hon ingen extra växel för upploppen så hon vann inte särskilt mkt, men flera tränare sa att om det fanns maratonlopp för travare skulle hon vinna utan tvekan. :smirk:

Det låter ju som att distans skulle passa er, ja! :D Och om du regelbundet är ute på så långa turer så är det bara att anmäla sig till en CR till våren!

/Camilla

Gud det vet jag inte om jag skulle våga ! Men jag har faktiskt funderat på det, det låter så himla roligt. :)

Om du går in på www.lantmateriet.se så kan du kontrollmäta dina ridturer!
Klicka på "kartssök och ortnamn".
Leta rätt på vart du ridit, det finns kartor i fyra olika storlekar, så de flesta stigar är med.
Klickar du på linjalen så är det bara att mäta!
kanonbra sida. Ridningen har blivit klart skojigare sen jag upptäckte detta. (tack Cosmic Queen!:) )

:bump: :bump:

Kan bara hålla med, så mkt roligare det har blivit att träna nu då man kan mäta upp alla rundor exakt efter lantmäteriets sida. :love:

Liknande trådar

Distans Hej allesamans! Jag funderar på att köpa en häst, en allround häst som man kan göra det mesta med från gyggen och marken i skogen och...
2
Svar
34
· Visningar
11 199
Senast: mily
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 380
Distans Nån gång i somras började jag bli lite nyfiken på distans men var då medryttare på en häst som mest blev riden i dressyr. Nu har jag...
Svar
9
· Visningar
2 960
Senast: Pancakes
·
Trav Hur ridtränar ni era starthästar? Dressyr, skogen mm? Hur många dar/vecka och hur la ni upp träningen från start (från första gången du...
2
Svar
23
· Visningar
2 791
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar