Säkerhetsvästar

L

lenizen

Hur många här använder det? Varför/varför inte?
Jag insåg igår efter min rejäla luftfärd att det inte skulle vara så dumt att ha trots allt (skulle väl ha blivit lika öm ändå med den landningen jag fick).
Hur fungerar det med dom, är det som en ridhjälm, att om dom får ett rejält slag ska dom bytas ut?
Något speciellt som man ska tänka på vid köp?

*fundersam*

Sv: Säkerhetsvästar

Jag använder väst. Min häst kan vara lite knepig ibland så jag tycker att det känns bra att göra vad man kan för att skydda sig. Man blir ju lite mer orörlig, men man vänjer sig. Faktiskt tycker jag att västen kan hjälpa mig med att inte säcka ihop i överlivet. Har lite dåliga muskler i mage och rygg... :smirk: Viktigt är dock att verkligen prova ut västen så att den passar.

Det är ju rejäla skumplattor i västen, så det är nog inte nödvändigt att byta väst vid en vurpa, utom om plattorna verkligen gått sönder. Hjälmarna har ju ett plastskal som kan spricka.

MVH Cim

Jag använder säkerhetsväst när jag rider ut, hoppar samt longerar/tömkör. Har själv fått en rejäl luftfärd som resulterade i en skadad rygg (är helt ok idag).

Jag har inte en aning om säkerhetsvästen bör bytas ut enligt samma rekommendationer som hjälmar. Funderar själv över detta eftersom min väst har en del år på nacken....

//Alice

Har använt tidigare.Men efter en olycka på häst kan jag inte ha väst,då får jag ont.Annars skulle jag ha det jämt när jag sitter på häst,precis som hjälmen.

Jag har det när jag rider ut och hoppar oftast. Har blivit en vana
att ha det i skogen nu så jag blir typ orolig om jag glömmer den!
Grejjer med västen är väl att den fördelar trycket om man skulle landa på något, som en sten eller liknande. Därför tror jag inte
den har sååå stor nytta när man rider på banan eller i ridhus.
Fast när man hoppar kan man ju också landa på "knöligheter"
om man har otur. Tror även att det är svårt att slita ut den. Då
ska den typ gå i bitar eller nåt, och då måste man jäklar flyga
av mycket!!!

Jag brukar ha min väst när jag rider ut. Åkte av rejält för ett år sen och spräckte ett revben, och det vill jag inte vara med om igen!

hade det förr när jag försökte mig att hoppa men har inte haft det flera år nu..tycker det e svårt att rida dressyr i säkerhetsväst,

Jag har en Racesafeväst som jag ALLTID har när jag rider. Känner mig naken utan, jättekonstigt. Den är så lätt och smidig, väger inte mer än en fleecejacka. Rörligeten är det inget problem med. Rider dressyr och distansritt utan problem!

:banana:

Jag använder inte väst. Det är väl för att det aldrig blivit av att jag köpt någon. När jag gick på ridskolan behövde man inte ha väst. Eller rättare sagt det var ingen som hade det så man visste väl knappt att(om?) det fanns.

Visst har jag funderat lite på att jag borde ha väst, speciellt när jag hade min förra häst som jag flög av titt som tätt... Men min nuvarnade häst är så snäll, så jag tycker liksom inte att jag är i så jätte stort behov av en säkerhetsväst...

Korkade undanflykter va :crazy: ?! Nej ärligt talat, när man har ridit 17 år utan säkerhetsväst så krävs det nog tyvärr en rejäl vurpa för att det ska bli av att man köper sig en...

Fast det är snyggt med säkerhetsväst tycker jag!! :)

Desert_Wind skrev:
Jag har en Racesafeväst som jag ALLTID har när jag rider. Känner mig naken utan, jättekonstigt. Den är så lätt och smidig, väger inte mer än en fleecejacka. Rörligeten är det inget problem med. Rider dressyr och distansritt utan problem!

:banana:

Har oxå en racesafe och jag håller med dig..
Känns jättenaket och sladdrigt utan.. :p ;)
Men den e jätteskön man e mycket rörligare i en så än i andra märken jag prövat!! :banana:

jag använder väst när jag rider terräng, rider på täby eller rider jakt.
Borde väl igentligen ha den när jag rider ut och hoppar hemma också, men jag tycker den stör ganska mycket. Jag har en gammal air-o-wear beta 3, säkert 6-7 år gammal. De nya väskarna verkar mycket smidigare!

Jag rider också med säkerhetsväst. Kan den hjälpa något om olyckan är framme så är jag ju tacksam. Har inte "råd" att bli skadad i onödan när det finns hjälpmedel. Dessutom blir det snabbt en vana, känns "naket" utan.

Använder säkerhetsväst när jag hoppar, rider ut och i terrängen. Det är en billig skadeförsäkring :bump: och eventuell obekvämlighet vänjer man sig snabbt vid.
Syrran lyckades trilla av vid en hoppträning för några år sedan, hon flög iväg och landade med ryggen före på ett hinderstöd. :crazy: Säkerhetsvästen fick ett STORT jack men hennes rygg var oskadd. :bow:

Har precis införskaffat mig en...har ridit i många år, och det har ju gått bra...men eftersom det nu finns så känns det lite oansvarigt att inte använda, så det är väl bara att kämpa på...rider för närvarande unghäst, vilket ju kan vara ännu en anledning!
Mvh. Matten

Jag tycker det är mentalt bra när man hoppar/rider ut, eftersom jag har gjort illa ryggen en gång och KAN få lite dumma återblickar på det när jag hamnar i nervösa situationer, t ex om hästen kastar sej åt sidan eller inte vill gå förbi något. Har jag då en säkerhetsväst slappnar jag av och känner mej säker, och då är det lättare att hantera såna situationer på ett bra sätt.

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
891
Senast: Takire
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: super
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka