säkerhetsväst..

S

sanni

hejsan...
rider för det mesta i säkerhetsväst, hur gör ni på träning och tävling?

Sv: säkerhetsväst..

Förr hade jag alltid säkerhetsväst på mig. Men jag gjorde mig illa i en axel med bla en liiiiten knöl på ena nyckenbenet som följd och detta gör att jag inte kan ha villken väst som helst längre. Även om jag har en som INTE klämmer så kan jag inte ha den längre stunder. Så jag har väst på mig när jag hoppar och på framridning och fram till första hinkning på ritter. Mina hästar brukar vara lite "små" studsiga i starten så det käns skönt att ha den på.

Har nästan alltid hemma, på hösten/vintern har jag oftast mountain horse skyddsjacka annars zippaväst. Även när jag kör travhästen. På tävling är den oftast på, speciellt när man måste väga 70/75 kg. Något svettigt men tryggt!

jag har en väst, men använder den inte alltid hemma, lite obekvämt! :angel: har den oftast på om jag ska göra något speciellt..

Använder ingen säkerhetsväst. Har aldrig blivit så - gammal vana... Egentligen ganska dumdristigt, men jag tycker det känns lite obekvämt - är man lika följsam med säkerhetsväst??

Jag tycker det är en vanesak till stor del. Visst blir det varmt, jackan kan man skippa! ;) Jag har bara testat två olika och jag tyckte det var ganska stor skillnad på hur bekväma de var. Den första jag hade var ganska stor och klumpig, men den jag har nu är lite mindre i modellen tror jag och känns som att den passar min kropp bättre. Man får nog prova sig fram. Materialet formar sig efter en stund av kroppsvärmen så ju mer man använder västen desto bättre sitter den.

Racer skrev:
Använder ingen säkerhetsväst. Har aldrig blivit så - gammal vana... Egentligen ganska dumdristigt, men jag tycker det känns lite obekvämt - är man lika följsam med säkerhetsväst??

Har nyligen själv börjat att använda säkerhetsväst och visst är man lika följsam. Hade samma tvekan som du dock före. Köpte en som består av små plattor istället för några stora. Jag tänker inte längre på att jag har den på mig och är lika balanserad och smidig som förr (eller lika obalanserad och osmidig :angel: )

Orsaken till att jag började använda var att jag bröt ett revben - inte när jag hoppade över ett fast hinder i skogen - utan när jag hängde gardiner och stod på en stol. :o Insikten om hur ont det gör och att jag då omöjligt skulle kunna ta hand om en häst ute i skogen, om olyckan skulle vara framme, fick mig att börja med väst. Hästen kommer ju då att kunna fritt springa längst bilvägar och järnvägen om jag ligger orörlig. Så jag ser det lika mycket som för min som min hästs säkerhet att jag bär en väst.

Hur jag kommer att göra på ritter vet jag ej, där finns ju alltid folk som kan hjälpa, så jag får se. Har ännu inte ridit i väst en het sommardag.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Har ännu inte ridit i väst en het sommardag.

Hälsning Maja

Det kommer nog gå bra, det är ju ganska så varmt med väst en solig dag..det kan inte förnekas... Men vi häst folk är ju vana att härda ut!;)

Ja, tänk på dem som rider VM i Dubai... Lite får man tåla! :angel: :)

Ridér alltid med säkerhetsväst efter att jag för flera andtal är sedan flög av en bockande häst på galoppbanan och blev översprungen av några flera jag tränade med. Efter det sitter den som klistrad på mig :D

ja jag började använda min oxå efter en "liten" olycka...
doktorn sa - att du inte använder säkerhetsväst...och sedan så gav han mig en morfinspruta...
Så då tänkte jag att det kanske är bäst att använda den ändå..:angel:

Säkerhetsvästen räddade antagligen mig från en stor katastrof en gång, så nu är den nästan alltid på. Hästen sparkade mig två gånger innan jag hann landa på marken och det ena tog i låret som numera har en insjunken halv hästhov som fin prydnad i muskeln (och en utläkt spricka i lårbenet - vårt starkaste ben i kroppen) och den andra sparken tog i västen som var i trasor efteråt. MEN- ryggraden i länden på mig var hel och bara lite blå. Tänk om sparken tagit mitt på ryggkotorna! Då hade jag nog inte ridit i dag.

Västen är faktiskt skön efter ett tags användning.:bump:

det finns ju en massa olika västar, min är väldigt följsam..det gäller att hitta en som passar!
har även hört att dom inte får vara för gamla..någon som vet?

när man läser om folk som blir förlamade blir jag jätterädd och därför använder jag oftast min väst fast jag slarvar på sommaren...

Hej!

Vad bra att du tog upp tråden Sanni, har funderat på att skriva en liknande själv. Har precis själv börjat rida med västen igen. Men min är inte så skön. Vad har ni för västar, märken?

Hälsningar Karin

det måste jag kolla upp...min är ifrån börjes, liksom en massa plator i den...hrm svårt att förklara...:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: iNHALE
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
860
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka