säkerhetsväst?

Ja jag använder säkerhetsväst för att skydda rygg osv. Känner att jag tar det säkra före det osäkra (; Har en snygg väst från Dan Rider, Riders company ifrån hööks kostade 1000 kr (:

Jag använder säkerhetsväst. Tillhör generationen där det ganska snabbt blev tvång på säkerhetsväst på ridskolan och det blev liksom naturligt. Hade en period i gymnasiet när jag tyckte det var "klumpigt" och "fult" och red utan i smyg. Åkte av riktigt ordentligt (tack och lov på en hoppträning, så västen var på), och insåg 1) hur jäkla lätt och snabbt det händer att olyckan är framme och 2) hur mycket man faktiskt kan slå sig.

Har ridit unghäst i några år nu (hon är sju i år), och västen har varit på hela tiden. Jag tävlar till och med i den (dressyr). Det är bara jag som gör det på tävlingarna vi varit ute på, men då får det se dumt ut. Har en från Hööks eget märke, den är både snygg och bekväm. Och det är ju betydligt mer än vad man kan säga om de hemska historier vi tvingades rida i på ridskolan i slutet på 90-talet.

Jag använder vid hoppning och uteritt. När jag red ponny var väst i de lägena ett krav både från ridskolan, föräldrar och TR. Storhästen jag gick över till är inte helt stabil när han blir exalterad (:angel:) så jag har aldrig vant mig av med att använda den.
I dressyr känns dock avramlingsrisken mycket mindre, och det är dessutom mindre risk att landa på bom/sten/något annat där västen faktiskt gör skillnad. Jag upplever också att västen stör dressyrsitsen mer än hoppsitsen.

Den bästa västen är den som sitter så bekvämt att den inte stör och dessutom används.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: iNHALE
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
880
Senast: Takire
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 728
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?