Säkerhetsstigbyglar???

Sv: Säkerhetsstigbyglar???

Har aldrig ridit med de australiska säkerhetsstigbyglarna men rider med islandsstigbyglar som båda sidorna är svängda. Har aldrig fastnat i dom men det har inte varit lika många ofrivilliga avsittningar :D heller sedan jag gick över till islänningar.

*Knapplån*
Någon med erfarenhet av australiensiska säkerhetsstigbyglar..? Bra erfarenheter hoppas jag:angel: , annars blir det till att byta för min del..:D;)

Jag gillar den typen av stigbyglar. Har själv gått omkull med hästen och fick hästen över mig. När han reste sig så satt min fot fast MEN jag släpades aldrig med efter honom eftersom foten gled ur utan problem när det blev lite spänning. De som tittade på sa att stigbyglen flög upp över hästen av kraften. Själv låg jag kvar på marken och kunde inte andas eftersom jag hade tappat luften.

Vilken tur att man hade en ridlärare som var kvicktänkt och satte sig bakom mig och började "pumpa" med armarna :D

Idag har jag bytat till sprengers eftersom jag har problem med fotlederna INTE för att jag tycker att de är säkrare.

Diny: Haha:D ! Vad är det du insinuerar;) ..? Skämt åsido, aha, men (det här låter som en dum fråga:angel: ) kan man rida med islandsstigbyglar i en "vanlig" sadel?
Mitra: Huvaligen:eek: !! Det lät läskigt! Tur att det gick (ganska:crazy: ) bra iaf!!:)
Hm, då kan jag kanske rida vidare i mina australienare med gott mod då?:D
Har en fråga till Kwick Out-ägare: Hur mycket krävs för att stigbygeln ska lösa ut sig? Räcker det med att man nuddar utsidan, eller måste det till lite mer "kraft"..?

Visst funkar det med islandsstigbyglar till "vanlig" ridning. De här kanske skulle vara något? :d

Topreiterbyglarmedhastar2.jpg
ny_stigbygel_hast_top_reiter.JPG

Själv ska jag spara till sprengers ledade.
spr_bow_stigb_200.jpg

Visst funkar det med islandsstigbyglar till "vanlig" ridning. De här kanske skulle vara något? :d

Topreiterbyglarmedhastar2.jpg
ny_stigbygel_hast_top_reiter.JPG

Den sorten har jag till vår Islänning.. Dom är riktigt fina, faktiskt.

Fö så funderar jag på att byta sort till lilltjejen som hoppar och har sig, hon har gummisnoddsvarianten. Jag var också på den tävlingen där tjejen ramlade. Otäckt. Vi ska prova ut ny sadel om ett par veckor, det får nog bli nya stigbyglar också..:crazy:

Det där var inte någon rolig händelse alls!! Riktigt otäckt!!

Det har nog fått en del att börja fundera, tror jag. Det var ett bra initiativ av dig att starta denna tråd, nu har jag fått veta saker som jag inte visste tidigare.

Men så är det ju här på Bukefalos.. :)

Wow! De var inte dumma de där!!:)
Har aldrig funderat så mycket på stigbyglar, men har nu lärt mig att det är en hel vetenskap det här med att välja stigbyglar:smirk: :) !! Instämmer helt Yamaha, man lär sig jättemycket här på Bukefalos:idea:

Tack för alla svar!! Och bra tips!!

Jag måste börja kolla runt lite, vet inte riktigt vad ni menar för olika stigbyglar.

Alltså tjejen som jag berättade om åkte ju aldrig igenom med foten så en kåpa vet jag inte om det skulle hjälpa.

Jag funderar på att byta ut snodden mot en tunnare och nån del där uppe så stiglädret åker ur krampan.....

Yamaha! Du såg aldrig olyckan? Den var riktigt otäck! Hoppas det gick bra med tjejen!! Till råga på allt var det ju en tjej till senare som fastnade i stigbygeln, men hon lyckades hålla i tyglarna och hästen stod still!!

Jag har stigbyglar med kåpor. Det finns kåpor på t ex Hööks som man kan skruva fast på vanliga stigbyglar.

JAg stod och höll i dom idag, men tyckte dom var lite dyra.
Men efter den här tråden så får jag köpa dom nästa gång!
det jag funderade på var om dom fungerar till dom ledade? Eller om kåpan kommer ivägen?

Köp galler som du sätter framför stigbyglarna, eller sånna med redan fastsvettsade galler. Det ska jag göra iallafall för jag är ganska rädd att fastna med fötterna. Då borde det inte finnas någon risk att fastna alls.

T-lock rekommenderas!

Och se till så att barnen inte låter sig förledas till innegrejen att ha stiglädren innanför kåpan :crazy: Det är fullständigt livsfarligt eftersom det hindrar stigläderkrampan från att lösa ut....

Immer

Vad är t-lock?

På den ena ponnysadeln har jag sen tidigare fällt ned krampan eller vad det heter uppe vid stigläderfästet. Men på den andra påonnysadeln går inte det utan det är liksom en uppsväng där, hur dumt som helst!!

Tittade på de där hm...byglarna eller vad det nu hette på Hööks....som man kan skruva fast på själva stigbyglarna så att foten inte åker genom....de kanske inte var så dumma ändå. Bara det inte gör så att man kan fastna ytterligare nånstans liksom.....

Immer: Har lärt mig att om man inte hoppar eller typ fälttävlan så ska man alltid ha stigläderkrampan öppen.

Yamaha:
Hittade dom på Lyckås och som jag fattat det så är det en utveckling av spengers första ledade stigbygel. Om den gamla står det:

Stigbygel som är ledad åt 4 håll. Detta gör att stigbygeln är lätt att komma ur om olyckan skulle vara framme. Dessutom sparas ryttarens knän och hästens rygg. Ryttaren får dessutom en mycket följsam sits.

Den nya Bow Balance:
Den fantastiska nya säkerhetsstigbygeln från Sprenger.
Stigbygeln hänger alltid lätt åtkomlig i och med den vridna formen. Stigbygelns botten är något bredare, vilket gör att du alltid kan få tag på stigbygeln snabbt. Denna stigbygel har även det följsamma system-4 vilket gör att stigbygeln är ledad åt fyra håll.
Den unika formen gör att du har en höger- respektive vänster-stigbygel. För att underlätta är de märkta med "R" för Right=Höger och "L" för Left=Vänster.

Men den kostar en hel del (1495)

*kl*

Numera använder vi bara "vanliga" stigbyglar enbart vid hoppning på bana, annars använder vi islandsstigbyglar när vi rider dressyr och i skogen.

Har t.o.m. använt islandsstigbyglarna vid KM i dressyr :angel: :D

Yamaha! Du såg aldrig olyckan? Den var riktigt otäck! Hoppas det gick bra med tjejen!! Till råga på allt var det ju en tjej till senare som fastnade i stigbygeln, men hon lyckades hålla i tyglarna och hästen stod still!!

Nej, jag var ute med Petronella och skulle bara gå in och betala, men kom aldrig så långt..
När jag kom in så hade allting hänt redan, tjejen låg på backen intill väggen och det var några vuxna hos henne. En av dom ropade ut en fråga om det fanns någon sjukvårdskunnig. Det var ingen som reagerade så jag sprang efter Annica som var på väg hem. Hon skulle precis hoppa in i bilen men kom springande när jag ropade efter henne. Men när hon kom in så hade tjejen kommit på benen och det verkade ganska ok så hon brydde sig inte om att gå ner.

Jag hörde om den andra tjejen också. Vet du om hon också hade gummisnoddsvarianten?

Tack för informationen! :bow:

Det får nog bli en sådan i julklapp. Det kan tyckas dyrt men ser man det som en livförsäkring så blir det istället otroligt billigt!! :)

det finns jättebra stigbyglar som lixom, puttar ut foten om man ramlar. Om den får ett tryck på yttersidan så öppnas hela stigbygeln och själva underdelen trycker bort foten. Kwik out tror jag att dom heter

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja... 2 3
Svar
47
· Visningar
15 999
Senast: BobberiBoo
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 195
Senast: Zaga
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 494
Senast: pulkaskurk
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 087
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka