Säkerhetsskyltar?

B

BeastieBabe

Vi i US har fått på vår lott att utforma skyltar att sätta upp i stallet med säkerhetsråd.. men som vanligt är det idétorka..

Stallet är på ca 50-55 hästar, varav 20 skolhästar, dvs ganska många privata, och givetvis slarvas det med säkerheten både till höger och vänster..

det vi har kommit på är:
"Du leder väl hästen i träns eller grimma & grimskaft?"
"Du kan väl se över ryggen på hästen du leder?"
dvs de är utformade som frågor där det rätta svaret alltid ska vara "ja" och skyltarna är trevliga med röd ram, svart text och bilder..

så hjälp mig nu mer några fler uppmaningar!

Sv: Säkerhetsskyltar?

Jag är jättedålig på att komma på saker:D Men här är en som man kanske kan använda: "Du binder väl alltid upp hästen när du borstar?" :idea:

-du har väl din hund kopplad?
-du städar väl undan efter dig?
-du stänger väl dörren efter dig?

Var är det mest stökigt i ert stall? Rör det sig mycket barn och ovana ryttare där? Det är mycket lättare att komma på saker om man tänker igenom sådant.

Från vårt stall. De flesta punkterna kan säkert omformuleras till frågor. Kanske ngt ni kan änvända? En del av punkterna riktar sig främst till ridskoleeleverna - men vi bör alla försöka föregå med gott exempel!
I STALLET
1.Uppträd lugnt i stallet – det är hästens hem.
2.Stör inte hästarna när de äter.
3.Stallgångarna hålls fria. Utrustning och redskap ska hängas upp.
4.Vi rekommenderar hjälm även i stallet.
5.Högst två personer får samtidigt vara inne hos en häst.
6.Se till att hästen uppfattar att du kommer innan du går in i spilta eller box.
7.Var försiktig! Håll dig nära hästen, särskilt när du sköter ben och bakdel. Kryp inte under hästen!
8.När du vänder en häst så gå själv före (för att inte bli klämd).
9.Häst med utrustning ska alltid vara uppbunden och under uppsikt.
10.Använd inte ryktsaker som tidigare använts i annat stall (för att inte sprida eventuella sjukdomar).
11.Undvik att ge hästen godis i spilta/box.

Kom på en sak till. Byt alltid kläder och skor om du har varit till ett annat stall eller tvätta dem.(undvika smittor)

Du har väl ordentliga skor på dig?
Du håller väl stallgången fri från saker?

Sedan har jag en fråga om:

Är det ett måste, har aldrig hört om det som säkethetsregel. Storleken har väl egentligen ingen betydelse, utan hur pass lydig hästen är att leda i förhållande med den som leder.

tack båda två! nu har jag fått ihop 8 st..

"Du leder väl hästen i träns eller grimma & grimskaft?"
"Har du ställt tillbaka hinken i tvättrummet efter användning?"
"Du har väl din hund kopplad och tar upp efter den?"
"Du har väl ställt undan sakerna du använt?"
"Du har väl bundit upp hästen du ska sköta om?"
"Du ser väl till att hästen ser dig när du kommer?"
"Du springer och skriker väl inte i hästens hem"

och det är ju en ridskola så det är en del barn och oerfarna där, men största problemt är ju de privata som har mängder med saker på boxdörrarna, länar ryktboxen i stallgången, leder hästar förbi skottkärrehandtag som sticker ut ur boxar etc etc..
men ändå förstår man för i sadelkammrarna får man ha sadel och träns, i ett skåp på boxdörren kan man ha foderburkar, två par benskydd och en borste och hovkrafts, allt resterande förvaras uppe på logen så det blir ofta så att många har mer crap hängandes på boxdörren än bara täcke och grimma.. :crazy:

Du har väl ordentliga skor på dig?
Du håller väl stallgången fri från saker?

Sedan har jag en fråga om:

Är det ett måste, har aldrig hört om det som säkethetsregel. Storleken har väl egentligen ingen betydelse, utan hur pass lydig hästen är att leda i förhållande med den som leder.
Det är en policy som vi har på denna ridskola.. ser man inte över hästens rygg så får man inte leda ut hästen, andantaget är ridlärarna och ordinarie stallpersonalen (som är ridlärarna) och när man ska in på lektion då hästen leds i träns och ingen elev tilldelas en häst som bråkar (ingen häst bråkar på väg till lektion, det är 4-5 m mellan stallet och ridhuset så man går bara några steg utomhus)..

så ja den regeln gäller om det är prao, frivilliga eller när privatisarna har stalltjänst, då ska ingen under 16 leda hästar in och ut från hagen och man får inte leda för stor häst in och ut från hagen..

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 780
Träning Minns någon mer än jag alla dessa säkerhetsregler man lärde sig på ridskoletiden, om hur man uppför sig runt hästar för säkerhetens...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 210
Senast: Russinet
·
B
Träning Hej! Skrev under ”att hålla hingst” men fortsätter att utveckla lite här och hoppas på lite peppning / hjälp…. Har ju då två...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: BamsePlutt
·
Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 621
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur