Säkerhet i bilen

Sv: Säkerhet i bilen

Fast den kattburen jag har ska man också spänna fast med bältet men inte är den säker för det. Hur ska plast kunna stå emot sådana krafter som blir vid en krock? Nej tyvärr så tror jag inte på den buren heller.

Fast ingen är egentligen helt säker vid en bilkrock, inte ens vi själva :p tänker på om man bromsar in hastigt eller vid en lättare krock. Min nuvarande kattbur är inte för att spänna fast med bältet och den ligger ju då löst i bilen :crazy:

Fast ingen är egentligen helt säker vid en bilkrock, inte ens vi själva :p tänker på om man bromsar in hastigt eller vid en lättare krock. Min nuvarande kattbur är inte för att spänna fast med bältet och den ligger ju då löst i bilen :crazy:

Nej det är helt sant men det finns ju mer eller mindre säkra sätt också :)
Jag sätter min kattbur på golvet bakom passagerarsätet också drar jag bak framstolen så att buren sitter fast. Då kan den inte komma någonstans och krafterna fördelas över hela buren istället för bara där bältet går. Man ska också ha en så liten bur som möjligt så att inte katten kastas omkring inne i buren.

Blev lite nyfiken vid den här videon, den visar väl en more4dogs sele i andra halvan? Finns den i passande storlek för katter?
Tänker att katten kanske tycker bättre om att sitta i mattes knä (med selen då kopplad till mitt bälte) under bilresan?

*halv-kl*
Vi åker nämligen inte så mycket med katten, men när vi ska till sommarstugan så packar vi bilen full och åker ned allihopa. Och ibland kan det bli fullt i bilen så att det enda lediga sätet är mittensätet där bak. Då kan ju kattburen inte vara bakom passagerarsätet, eller är den enda möjligheten att någon av oss får åka med bena i kors hela vägen (vilket blir jag :p)?

Om du skulle ha katten fastsatt i samma bälte som dig själv så skulle din kroppstyngd krossa katten vid en krock. Människokroppen viker sig ofta nästan dubbel vid en krock. Har du då dessutom en krockkudde så krossar den katten så att ha katten i knät är ingen bra ide tyvärr.
Enda selen som är godkänd är allsafe selen och jag undrar hur den hade suttit på en katt? Katten hade nog kunnat åla sig ur den om man har otur.

Senast ändrad:

Hmm. Intressant.
Men vi brukar ha åtminstone mittensätet ledigt, vad om hon satt kopplad till det bältet?

Finns det verkligen inte någon bilsele till för katter? :eek:

Det finns bilsele för katt, men är osäker på hur krocksäkra de är. Nylon och rätt smala band.
194096.jpg

Jag tror att de liksom småbarn är för svaga för att hålla emot en krock.
En sele kan däremot rädda de därfram från att få en katt i nacken. Nog så viktigt då även en liten katt blir otroligt tung i en krock.

Det finns bilsele för katt, men är osäker på hur krocksäkra de är. Nylon och rätt smala band.
194096.jpg

Fast de där tror jag inte är bättre än de klena hundselar som finns, dvs inte alls. Sen såg jag en strypt katt framför mig. Men som påpekats - att inte få katten i nacken är värt en del med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka