Säkerhet i bilen

Asko

Trådstartare
Möjligen det mest fruktade ämnet bland kattägare ... :eek:

Skämt åsido (eller inte?), så har jag funderat över detta. Har använt en kattbur alla dessa år men jag har alltid tänkt att om man skulle hamna i en bilolycka så skulle katten råka jäkligt illa ut med tanke på att hen är i en lös kattbur liggandes i baksätet :nailbiting: Nu har jag min lilla fem månaders skrutta och jag känner mig lite oroligare över hur det skulle gå om något skulle hända.

Så jag eftersöker tips och/eller råd, hur gör ni? Kattbur säkrat med säkerhetsbälte, om ja, hur då? Bilbälte/-sele för katter? Hur fungerar det?

Sv: Säkerhet i bilen

Nu har jag tack och lov aldrig haft en bilolycka med katt inblandad, men jag sätter alltid fast buren med bältet och har jag packning så ställer jag väskor mm så det fixerar buren och skyddar/hindrar vid ev kollision. Bältet drar jag genom handtaget, packning som håller den på plats så den är "låst".

Brr, när man tänker på hur det skulle se ut på "riktigt" så ryser jag :eek:

Men videon var bra även om jag inte kan någon tyska. Det syns att buren på golvet bakom ett säte eller i bagageluckan (där hade vi vår förra katt ett par gånger då hon var lugnare med mörker runt buren förutom framifrån och så fanns det en lucka till oss i baksätet) med packning runt om skulle fungera bäst.
edit: Fast vänta lite, om man har kattburluckan framåt med vår bils lucka till bagaget öppen så skulle hon ju fara rakt igenom luckan istället ... :eek:

... Jag får lust att köpa bubbelplast, en massa bubbelplast :angel:

Senast ändrad:

Visst är den bra, videon? Jag skulle vilja se hur de nya väskorna klarar krockar, jag har en plastbur och en i tyg. Mina åker alltid i sidled så att säga, med buröppningarna inåt mitten. Vet inte om det gör så stor skillnad, men jag inbillar mig det. Nackdelen med att ha buren bak är väl att om man blir påkörd bakifrån så har dom inget skydd alls. Men det känns som det egentligen bara finns ett tryggt sätt och det är på golvet i baksätet. Vilket inte funkar i min fjuttbil tyvärr :(

Jag har en hårdplastbur som jag ställer på golvet i baksätet och "spänner fast" buren med framsätet så att den står stadigt. Något annat sätt att frakta katter på känns inte säkert. Jag har också alltid ingången till buren in mot mitten. På min bur finns uttag för bältet men buren skulle ju krossas av de krafterna som blir i en smäll så jag sätter inte fast den så.

Sätter alltid fast med bilbälte.Något annat är otänkbart för min del.Sen hoppas jag att jag aldrig kommer behöva råka ut för en bilolycka (igen).

Den förra buren spände jag fast med bilbältet så gott det gick, nuvarande bur är dock för stor för det. Sixten vill "hålla tassen" stora delar av resan så han har faktiskt fått stå i framsätet ändå, men det känns ju inte säkert för fem öre. Ska prova att ställa honom på golvet bak nästa gång. Ingen som använder bilbälte speciellt för katt?

Nej, det känns bättre att ha dom i bur. Jag har burar man kan öppna i liten lucka i taket på, så det får bli den vägen. Om man krockar så vill jag ha en bur att ha katten i om rutor och sånt går sönder.

Jag har en hårdplastbur som jag ställer på golvet i baksätet och "spänner fast" buren med framsätet så att den står stadigt. Något annat sätt att frakta katter på känns inte säkert. Jag har också alltid ingången till buren in mot mitten. På min bur finns uttag för bältet men buren skulle ju krossas av de krafterna som blir i en smäll så jag sätter inte fast den så.

Fast risken är väl ganska stor buren krossas av baksätet om du blir påkörd bakifrån? Det är knepigt det där, med hur mycket som faktiskt händer med bilen. Helt säkert vet jag inte hur man transporterar katt dock.

*KL*

Spänner fast buren med bilbältet i framsätet. Den kan bli tokmos av airbagen, skulle hellre ha buren på sätet i bak fastspänd - men de håller mer tyst om de har mig nära, så för sinnesfridens skull så. De åker bara till veterinären dock.

Fast bagageutrymmet är ju en krockzon, så risken är i alla fall minst om katten är placerad där. Nått helt säkert sätt finns det nog inte.

Nä, det är ju inte helt säkert för människor heller :D

Har inte körkort så vad menar du med krockzon? :o

Annars är jag också nyfiken om någon möjligen använt en säkerhetssele, filmen såg inte särskilt ny ut och det måste väl ha hunnit utvecklats en del säkrare selar sen dess? Och för den delen säkrare burar/väskor?

Alexandra_W: Jag tror att bilar är byggda så mycket som möjligt för att sätena inte ska röra sig när man krockar, vilket oxå syns på filmen som länkades till tidigare.

Jo visst är bilar byggda så. Samtidigt så är det bär oturen är framme lite som kräva för att rubba tex baksätet. Hänt 2 av 3 ggr jag på något vis krockat bilen (en sladd av vägen i låg hastighet, sidan i en björk. Ett rådjur hoppade rakt ut framför bilen i 80 km/h. Blev påkörd bakifrån i hög hastighet).

Så jag skulle inte våga ha buren där. Men annan olycka och det skulle vara säkraste stället. Det jag menade ned hur läskigt det är hur mycket bilarna kan ändra av en olycka. De ska ju knyckla ihop plåt och dämpa. Men det sker mycket "annat" på köpet då.

I bakluckan eller fast i baksätet däremot hade en kattbur klarat sig alla gånger. Även när jag blev påkörd bakifrån.

Motorhuven och bagageutrymmet är krockzoner, dom är gjorda för att knögglas ihop för att skydda kupen så gott det går.

Fast risken är väl ganska stor buren krossas av baksätet om du blir påkörd bakifrån? Det är knepigt det där, med hur mycket som faktiskt händer med bilen. Helt säkert vet jag inte hur man transporterar katt dock.

*KL*

Spänner fast buren med bilbältet i framsätet. Den kan bli tokmos av airbagen, skulle hellre ha buren på sätet i bak fastspänd - men de håller mer tyst om de har mig nära, så för sinnesfridens skull så. De åker bara till veterinären dock.

Fast baksätet ska ju inte röra sig framåt? Det är ju ingen krockzon i baksätet. Isåfall skulle det ju klippa benen på personer som sitter i baksätet också och det kan ju knappast vara meningen. Skulle man råka ut för en sådan smäll att baksätet rör sig framåt så är nog tyvärr katten ens minsta problem för ofta så sitter det ju en människa i baksätet också och skulle baksätet röra sig så mycket framåt så skulle ju personen i framsätet bli krossad också. Det är ju iallafall bättre än att sätta fast buren med bältet för bältet lär ju krossa buren utan problem vid en krock och då överlever nog tyvärr inte katten. Vad jag har läst och hört så är den säkraste platsen att ha smådjur i en bur på golvet i baksätet iallafall.

*kl*

Tittade lite på kattburar och plötsligt fick jag syn på den här som genast fick mig att tänka på den här tråden: http://www.zooimporten.se/katt/transport/transportbur-avior

Bild:
72147_2785.jpg

Den här verkar ju tillomed gjord för att man ska kunna spänna fast den med bältet, och ganska praktiskt med ett hål där man kan stoppa ned handen och lugna katten eller ge den något om det skulle behövas. Och det kan väl vara lättare att stoppa in katten uppifrån än från sidan?

Vad tror ni?

*kl*

Tittade lite på kattburar och plötsligt fick jag syn på den här som genast fick mig att tänka på den här tråden: http://www.zooimporten.se/katt/transport/transportbur-avior

Bild:
72147_2785.jpg

Den här verkar ju tillomed gjord för att man ska kunna spänna fast den med bältet, och ganska praktiskt med ett hål där man kan stoppa ned handen och lugna katten eller ge den något om det skulle behövas. Och det kan väl vara lättare att stoppa in katten uppifrån än från sidan?

Vad tror ni?

Jag säger:

:up::up:

*kl*

Bild:
72147_2785.jpg

Vad tror ni?

Fast den kattburen jag har ska man också spänna fast med bältet men inte är den säker för det. Hur ska plast kunna stå emot sådana krafter som blir vid en krock? Nej tyvärr så tror jag inte på den buren heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Valet i USA
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka