Dum fråga kanske, men om en häst blir tillräckligt skrämd, hjälper de att de är tränade då?
I de allra flesta fall är ju scenariot att hästen reagerar på något, rycker till och inte lärt sig ge efter för tryk och får än mer panik när det trycker över nacken av grimman. Helt logiskt beteende för ett otränat flykt- och mottrycks-djur.
De hästar jag tränat ska kunna lugna sig själva och de ska alltid ge efter för tryck oavsett skarpt läge eller ej. Hästar som har den ramen upplever jag också håller sig coolare. Har man gjort det rätt vet de att människan har koll på vad som är farligt och inte iom att man inte sätter dem i skiten.
Att som i det här scenariot ställa hästar som inte är tränade att ge efter ensamma just intill en cykelbana och uppbunden i enpunkts-fästning är ju väldigt kontraproduktivt för att uttrycka sig lite diplomatiskt.
Hästar blir bra på vad de tränar på. Här tränar de ju på att bli skraja, gå emot tryck och lyckas forcera det. De vet då att de kommer lösa om de bara tar i.
Ska hästar utsättas för hastiga passeringar måste de först tränas att vara coola för det utan att de sitter fast, gärna i rörelse först för att sen börja lära sig stå still. När de är coola för sånt kan man binda upp dem. Det är i min värld ojust med annat.
Sen att lära dem alltid söka eftergift/ge efter för tryck tycker jag gör all hantering plättlätt för mig å mark och i sadel, för kiro, för hovis, för vet etc.
Har man själv dålig koll på hur man gör sånt med timeing och eftergift etc så kan The Safe Clip vara en del i inlärningen. Men man börjar ju då lite intelligent när hästen själv är cool, trött efter lite jobb, kanske i flocken, mätt etc etc..