Saker som stör mig orimligt mycket 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Folk som äter/ställen som gör chokladbollar med kokos... KOKOS?!
Säger vanligtvis inte nej till kokos men det är liksom den enda orsaken till att pärlsocker finns.
För att det ska vara på chokladbollar! Vad man annars skulle göra med pärlsocker har jag ingen aning om och känns inte värt att ta reda på.

edit: Även andra mysko toppings i stil med strössel på nämnda chokladbollar...?

Pärlsocker har man på kanelbullar, kanellängder och kardemummamuffins.

Säger vanligtvis inte nej till kokos men det är liksom den enda orsaken till att pärlsocker finns.
För att det ska vara på chokladbollar! Vad man annars skulle göra med pärlsocker har jag ingen aning om och känns inte värt att ta reda på.

Själv har jag aldrig i hela mitt liv sett eller ätit chokladbollar som rullats i pärlsocker, ej heller någonsin med diverse strössel.

Dessutom är det värdelöst att köpa på vanliga apoteket. Deras är alldeles för svaga.

Talade med min fina vårdcentralsläkare i våras och vi diskuterade just D-vitamin. Jag sa att jag vintertid brukade äta en burk med 2500 IE per kapsel och han sa då att det antagligen är på tok för lite om jag verkligen har brist. Vanliga tabletterna på Apoteket har 800 IE per tablett.

Min företagsläkare rekommenderade B Forte-tabletterna på apoteket när jag hade brist förra vintern, men D-vitaminerna köpte jag ju på eget bevåg. Har hört många som berättar att de behöver betydligt högre doser. Frågan är ju då om man kan ta ett par extra tabletter av Apotekets variant? På burken står det bara att överkonsumtion kan vara laxerande och i ärlighetens namn gör det inte så mycket just nu.

Vi har alltid haft kokos, pärlsocker har jag bara använt i nödfall. När jag var liten/ung/yngre sa vi alltid kokosbollar om chokladbollar, chokladboll har jag lärt mig som vuxen.

Jag tänker att chokladbollar är en sorts egen variant av Delicatobollar, och vad har man väl på dem? Kokos! ;)

Vi har alltid haft kokos, pärlsocker har jag bara använt i nödfall. När jag var liten/ung/yngre sa vi alltid kokosbollar om chokladbollar, chokladboll har jag lärt mig som vuxen.

Jag tänker att chokladbollar är en sorts egen variant av Delicatobollar, och vad har man väl på dem? Kokos! ;)

När jag var liten sade vi havreboll. Och det är ju havregryn i men inte som delicatos variant direkt. Kokosboll för mig är sådana man köper på marknad med läskigt skum i.

Min företagsläkare rekommenderade B Forte-tabletterna på apoteket när jag hade brist förra vintern, men D-vitaminerna köpte jag ju på eget bevåg. Har hört många som berättar att de behöver betydligt högre doser. Frågan är ju då om man kan ta ett par extra tabletter av Apotekets variant? På burken står det bara att överkonsumtion kan vara laxerande och i ärlighetens namn gör det inte så mycket just nu.

Jag tar tre, 3000IE (totalt). Märker ingen skillnad. Och värdet är ändå lågt på blodprov så känner mig inte särskilt orolig för överdosering.

(Dricker dessutom nog med berikad mjölk för att täcka det teoretiska behovet och dubbel dos multivitamineraler).

Oralovite innehåller B vitaminkomplex + C vitamin.

Precis, klart det ska vara pärlsocker på!

Jag stör mig ofantligt på detta envisa användandet av ordet 'hen' som personligt pronomen.

Kom igen, vi har redan två könsneutrala personliga pronomen, varför inte använda dem?!?

Är det för att 1, det är ett modeord? 2, folk vill verka upplysta och med? 3, Folk vill visa att de bannemig är moderna och med och könsneturala, och därför använder hen för att visa att deras barn är köns-bärande könsneutrala under? 4 för att de andra alternativen låter 'opersonliga' (inte passar människor)? 5, man kopierar andra? 6 nåt helt annat? 7, allt ovan?

Och om man nu skall uppfinna ett fint modeord, varför inte uppfinna ett som INTE REDAN HAR MENING I SVENSKAN! :rage: *

*Hen betyder bryne. Ett gammalt ord, men i alla fall...

vill bara skrika "lär dej rida för :devil: " , när jag ser på filmer och serier där rollfigurerna ska rida och dom sitter och skumpar och flaxar med händerna högt upp i luften. det ska se verklighetstroget ut och allt är seriöst gjort men dom kan inte se till att skådisarna lär sig rida hyggligt. ungefär samma stuk som när dom ska lära sig köra bil på film. gas broms gas broms och sen gasar man utav bara den och svajar över hela vägen. seriöst, det ser inte ut så på riktigt, utom i undantagsfall kanske då

Jag stör mig orimligt mycket på att ordet "man" tydligen bytts ut till "en" utan min vetskap? "En (man) behöver väl inte gå ner? " Här ska en (man) visst parkera!"
Så otroligt störigt. Misstänker att det är en sorts "pk-sammansvärjning" där vissa fått för sig att "man" alltid är ett masculinum och därför istället använder "en" (hen minus h-et!!!) istället.... :cautious::sneaky::crazy:

Jag stör mig orimligt mycket på att ordet "man" tydligen bytts ut till "en" utan min vetskap? "En (man) behöver väl inte gå ner? " Här ska en (man) visst parkera!"
Så otroligt störigt. Misstänker att det är en sorts "pk-sammansvärjning" där vissa fått för sig att "man" alltid är ett masculinum och därför istället använder "en" (hen minus h-et!!!) istället.... :cautious::sneaky::crazy:
:up::up::up::up:

Jag stör mig ofantligt på detta envisa användandet av ordet 'hen' som personligt pronomen.

Kom igen, vi har redan två könsneutrala personliga pronomen, varför inte använda dem?!?

Är det för att 1, det är ett modeord? 2, folk vill verka upplysta och med? 3, Folk vill visa att de bannemig är moderna och med och könsneturala, och därför använder hen för att visa att deras barn är köns-bärande könsneutrala under? 4 för att de andra alternativen låter 'opersonliga' (inte passar människor)? 5, man kopierar andra? 6 nåt helt annat? 7, allt ovan?

Och om man nu skall uppfinna ett fint modeord, varför inte uppfinna ett som INTE REDAN HAR MENING I SVENSKAN! :rage: *

*Hen betyder bryne. Ett gammalt ord, men i alla fall...
Äh. Gå o bajsa. :p

Hen är alldeles utmärkt. Använder det är allt annat blir för omständligt. Det fyller helt enkelt ett behov.

...sade hon som vuxit upp med hän.

Nej, varför skulle jag det? :confused:

"jag pratade med läkaren, bryne sa att" låter liksom värre ;)
Men ge dig.
Hur många svenska ord har vi inte med flera betydelser. (mina arabiska elever retar sig enormt på det)

Jag tror nog att den här gamla kvinnan har rätt bra koll på svenska ord. Läser och har läst en oherrans massa gammal litteratur dessutom. Aldrig har jag hört den beteckningen på bryne innan "hen-debatten" startade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka