Saker som stör mig orimligt mycket 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag började läsa till uska erbjöds alla tbc-vaccin. Men det kanske inte är standard.

Tror att det plockades bort pga att sjukdomen var så pass obefintlig i Sverige? Rätta mig om jag har fel. Nu med invandringen och även EU-migranter från Rumänien odyl och ökad rörlighet rent generellt har tbc-fallen ökat.
Jag fattade aldrig hur pass jobbig sjukdomen var förrän min bekant insjuknade. Hon tappade 30 kg, orkade ingenting, fick enorma biverkningar av medicinen osv. Nu 1,5 år senare ska hon börja jobba deltid.

Stämmer säkert men tyvärr fick min bekant tbc när hon jobbade på akuten. Sjukskriven 1,5 år. Man kanske borde vaccinera mot tbc nu när det blir allt vanligare

Vaccineringen ger ju tyvärr inte så väldigt bra skydd och verkan försvagas rätt snabbt. Jag är dock glad att jag är så gammal ;) att jag fick TBC-vaccin. Någon liten rest av skydd borde ju vara kvar. Jag har garanterat inte TBC heller, jag är lungröntgad två gånger pga mina eländigare mediciner :D Har man TBC när man börjar ta dem kan den blossa upp och det är stor risk att man dör :crazy:

Tror att det plockades bort pga att sjukdomen var så pass obefintlig i Sverige? Rätta mig om jag har fel. Nu med invandringen och även EU-migranter från Rumänien odyl och ökad rörlighet rent generellt har tbc-fallen ökat.
Jag fattade aldrig hur pass jobbig sjukdomen var förrän min bekant insjuknade. Hon tappade 30 kg, orkade ingenting, fick enorma biverkningar av medicinen osv. Nu 1,5 år senare ska hon börja jobba deltid.

Det där har varit och är en sak som har snurrat många varv både för vård och fängelsepersonal. Min mamma fick tbc när hon gick som sjuksköterskeelev på lungmedicin i slutet av 60-talet. Det var så ovanligt även då att alla runt henne trodde att hon blivit hypokondriker när hon fick symptomen.

Det här var i slutet av 90-talet.

Jag måste sluta säga Absolut!

På gårdagens lunchställe satt jag nära disken/kassan så jag hörde kundernas konversation med den anställda:

Är det laxsallad som är dagens idag?
Absolut!
Ingår kaffe i lunchen?
Absolut!
Kan jag betala med kort?
Absolut!
Kommer min latte på bänken därborta?
Absolut!

Och jag insåg att det kunde ha varit jag, jag har också ersatt nästan alla bekräftande uttryck med Absolut! Måste sluta med med det. :crazy:

Edit: men fan då ...

http://www.bukefalos.com/threads/forkyld-ideer.1426656/page-2#post-17843571

http://www.bukefalos.com/threads/uppdatering-och-snackistrad-8.1423394/page-68#post-17840893

Jag måste sluta säga Absolut!

På gårdagens lunchställe satt jag nära disken/kassan så jag hörde kundernas konversation med den anställda:

Är det laxsallad som är dagens idag?
Absolut!
Ingår kaffe i lunchen?
Absolut!
Kan jag betala med kort?
Absolut!
Kommer min latte på bänken därborta?
Absolut!

Och jag insåg att det kunde ha varit jag, jag har också ersatt nästan alla bekräftande uttryck med Absolut! Måste sluta med med det. :crazy:

Edit: men fan då ...

http://www.bukefalos.com/threads/forkyld-ideer.1426656/page-2#post-17843571

http://www.bukefalos.com/threads/uppdatering-och-snackistrad-8.1423394/page-68#post-17840893

Intressant, jag har aldrig sett någon förväxla "ja" med "absolut" förut :rofl:

Har alla kundtjänster tvingat sina anställda att gå någon j-la "ni"-kurs?! Senaste åren har det blivit en än värre plåga än tidigare! Jag blir enormt provocerad av det! Du-reformen var något av det bästa som hänt enligt min mening.

Genomgående har varit att de jag pratat med har iaf på rösten låtit väldigt unga, den det vara någon osäkerhetsgrej?

Edit: Jag får en enorm lust att säga: "Jag är ensam i luren, det är helt ok att använda singular" :cautious:

Om jag minns rätt var det för att man vaccinerade barn- som har bäst nytta av vaccinet- och då det är ett levande försvagat vaccin kunde det leda till sjukdom om barnet hade medfött kasst immunförsvar och det var inte värt risken. Dessutom var som sagt frekvensen låg.
Sedan är just det vaccinet rätt kasst för oss äldre, hjälper till viss del (i bästa fall upp mot 70% skydd nämndes det när jag tog det) mot de svårare formerna men sämre mot vanlig lung-tbc.
Nu tog jag det ändå eftersom smittorisken är rätt stor när man obducerar, men som vuxen har man nog generellt begränsad nytta om man inte är riskgrupp.

Apropå saker som stör mig orimligt mycket så är det att jag tydligen börjat överanvända ordet "kasst" :cautious: Och på folk som skickar snapchats till mig och även lägger det på sin story. Whyyy.. MÅSTE jag se att du är hos frissan eller på Ica fler än en gång?

Angående TBC så är det en av mina största rädslor och jag är extremt skrämd vid tanken på att få sjukdomen. Funderade senast igår på om det gick att kräva att få vaccinera sig. :nailbiting:

För övrigt så stör jag mig på att ICAs presentpapper inte är i någon vidare kvalitet. :rage:

Farmor dog i tbc, pappa förlorade en njure så det är inget att leka med. Jag är också så gammal att vi blev vaccinerade, men skyddet försämras väl under åren.

Människor som konsekvent inte använder stor bokstav i början på meningar. Det ser så slarvigt ut, som att de inte bryr sig. Det finns liksom ingen annan ursäkt än just lättja. Och man kan ju tycka att de får skriva som de vill men det stör mig!

Människor som konsekvent inte använder stor bokstav i början på meningar. Det ser så slarvigt ut, som att de inte bryr sig. Det finns liksom ingen annan ursäkt än just lättja. Och man kan ju tycka att de får skriva som de vill men det stör mig!
Håller helt med. Samma sak med de som bara inte orkar leta upp punkten på tangentbordet när de avslutar en mening. Om det är för stor ansträngning för dem, varför ska jag anstränga mig att läsa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka