Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är den väl inte, månen är rund och kan inte skugga sig själv lika lite som någon annan klotform kan lyckas skugga sig själv, exempelvis en fotboll. Månens faser har med vinkeln solen kommer in i förhållande till jordens vinkel.Att det mörka delen på halvmånens yta är månens egen skugga.
Vad menar du? Alla föremål, oavsett form, skuggar väl sin egen baksida om de träffas av en ljuskälla som kommer från en riktning.Fast det är den väl inte, månen är rund och kan inte skugga sig själv lika lite som någon annan klotform kan lyckas skugga sig själv, exempelvis en fotboll. Månens faser har med vinkeln solen kommer in i förhållande till jordens vinkel.
Jodå.Fast det är den väl inte, månen är rund och kan inte skugga sig själv lika lite som någon annan klotform kan lyckas skugga sig själv, exempelvis en fotboll. Månens faser har med vinkeln solen kommer in i förhållande till jordens vinkel.
Vi kan väl åtminstone vara överens om att månen på den här bilden är rund - trots att det bara är den belysta delen som syns?Fast det är den väl inte, månen är rund och kan inte skugga sig själv lika lite som någon annan klotform kan lyckas skugga sig själv, exempelvis en fotboll. Månens faser har med vinkeln solen kommer in i förhållande till jordens vinkel.
Det är ju vår skugga, jordens!Vi kan väl åtminstone vara överens om att månen på den här bilden är rund - trots att det bara är den belysta delen som syns?
10.000-kronorsfrågan blir då:
Vad är det för någonting som hindrar solen att lysa på den mörka delen?
Visa bifogad fil 66383
Jag tänkte först lite fel när jag läste det inlägget.Att det mörka delen på halvmånens yta är månens egen skugga.
Det är ju vår skugga, jordens!
Nej, det är vid månförmörkelse är det jordens skugga.Det är ju vår skugga, jordens!
Som jag ser det är det omöjligt, men som du beskriver det så stämmer det. Jag inser att det handlar om perspektiv.Vad menar du? Alla föremål, oavsett form, skuggar väl sin egen baksida om de träffas av en ljuskälla som kommer från en riktning.
Du kan ställa dig själv i solen, och se var din skugga hamnar på marken. Den börjar vid dina fötter kommer du se. Men det är bara din tvådimensionella skugga. Början på din tredimensionella skugga finns på dig själv, ovanför där din 'markskugga' börjar.Som jag ser det är det omöjligt, men som du beskriver det så stämmer det. Jag inser att det handlar om perspektiv.
Är det fler än jag som nu sällar sig till gruppen
"jag som nyss insett att den mörka delen på halvmånens yta är månens egen skugga"?
Jag har aldrig gått runt och tänkt "Vad annars skulle det vara?" utan merNope, min tanke var mest: Vad annars skulle det vara?
Jo men jag lyckas i mina ögon endast skugga marken inte mig själv, inte ens om jag vore klotrund . De delar som inte är belyst av solen är ur mitt perspektiv just inte belyst av solen. Jag förstår vad folk menar med att månen skuggar sig själv.Du kan ställa dig själv i solen, och se var din skugga hamnar på marken. Den börjar vid dina fötter kommer du se. Men det är bara din tvådimensionella skugga. Början på din tredimensionella skugga finns på dig själv, ovanför där din 'markskugga' börjar.
Och om du vore klotrund (bildligt talat), skulle din tredimensionella skugga fortsätta ut i luften, rakt bort från solen.
Exakt samma sak händer med den klotrunda månen.
Men skugga är ju bara där ljus inte är. Ditt tänk känns fel för mig eftersom det har någon inneboende idé i sig om att skuggan har ett ursprung, lite samma som uttrycket "kasta skugga över". Så är det ju inte egentligen, skuggan är både på din rygg och på marken, den är ett fenomen utan ursprung. Bara avsaknad av fotoner. Därav kan skugga t.ex. "röra sig" snabbare än ljusets hastighet - för egentligen är det ju inget som rör på sig.Jo men jag lyckas i mina ögon endast skugga marken inte mig själv, inte ens om jag vore klotrund . De delar som inte är belyst av solen är ur mitt perspektiv just inte belyst av solen. Jag förstår vad folk menar med att månen skuggar sig själv.