Saker med vid återlämning av foderhäst?

elfi

Trådstartare
Jag har funderat på att köpa en ny sadel åt min foderhäst, eftersom den hon har nu är gammal, sliten och jag sitter inte bra i den.
Jag har även kostat på henne massa nya saker, såsom bett, träns, täcken, med mera.

Men nu till min fråga; Om jag lämnar tillbaka henne eller om ägaren tar tillbaka henne ska då sadeln och allt följa med henne eller får jag behålla alla saker? Jag har ju köpt o betalt men alla saker passar ju henne och om ägaren vill rida eller skaffa ny foderhäst och vill ha sakerna, ska jag ge dom till henne då? Nu har jag inte kontraktet i närheten men det står har jag för mig att det är fodervärden som ska betala utrustning, samt foder och såna saker.

Inte för att jag ska lämna tillbaka min pålla än på länge men när den dagen väl kommer kan det vara bra att veta om jag får behålla kvar grejorna eller om dom ska skickas med pållen.

Sv: Saker med vid återlämning av foderhäst?

Om du köpt nya saker för att ägarens blivit utslitna av dig under fodervärdstiden ska du självklart lämna med de nya sakerna som ersättning, men annars är det ju dina saker som hästens ägare inte har någon rätt till. :)

Svårt att säga var ken det ena eller andra tycker jag . I mina ögon beror det på i vilket skick grejorna var när du fick dom och hur längr du haft hästen på foder. Ver det äldre grejor du fick med och du har haft hästen läng ( flera år) så kan man räkna med att grejorna hästägaren lämnat med är utslitna. Då tycker jag att du ska kunna behålla sadeln du köpt till hästen när du lämnar tillbaks den.

Ver det däremot nya saker och du inte har haft hästen så länge så bör du ersätta ägaren eller skick amed likvärdig utrustning tillbaka.

Jag tycker att man få se till vad som är normalt slitage på grejorna. Om du sliter normalt på sakerna tills dom är utstlitna så kkan inte ägaren kräva att du skickar med din sadel. När den gamla är utsliten skulle i så fall ägaren egentligen köpa en ny till sin häst och det står i kontraktet att sadel ska var med.

Om sadeln redan var ngt sliten då och jag ridet regelbundet i den, vilket gjort att den blivit mer sliten, ska jag även då skicka med nya sadeln? :confused:

Jag har haft hästen sen i mars detta år, och sadeln har minst 10 år på nacken.

Den är riktigt utsliten där stiglädret sitter plus att det är lite hål uppe på framvalvet. En bild på utrustningen jag har åt henne som jag köpt själv förutom sadel o schabraket.
http://www.pixbox.se/pic_show_id21239438.html

Jag är ju på jakt efter en ny sadel men eftersom ägaren inte är intresserad av ridning (än iaf) och min pålla kommer troligtvis få ny fodervärd/ägare den dagen jag skickar hem henne så är jag fundersam om hur jag ska göra med sadel o all annan utrustning som hon fått.

Självklart ska du inte lämna tillbaka saker du själv köpt till hästen även om du slitit på hästägarens saker, såvida ni inte har kontrakt på annat.

Jag tycker att du ska skicka med lika mycket saker som hästen hade när den kom till dig. Normalt slitage är ingenting man bryr sig om, men skulle du lyckas knäcka bommen eller så på sadeln ska den givetvis ersättas.
När vi har haft foderhästar har det stått så här i kontraktet:

Medföljande utrustning:
Följande utrustning medföljer för fodervärden att använda under avtalsperioden:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Det åligger fodervärden att vårda utrustningen och att tillse att den inte återlämnas i väsentligt sämre skick än den var vid avtalstidens början.

När jag hade foderhäst så skrev vi i kontraktet vad som medföljde, och alla saker följde med hästen tillbaka till ägaren sen.

Jag köpte även egna saker till hästen, såsom sadel, träns, täcken osv, men det behöll jag eftersom det var mina saker.

Hade jag förstört någonting som tillhörde hästen, t.ex att täcke, så hade jag köpt ett nytt åt ägaren.

Om sadeln redan var ngt sliten då och jag ridet regelbundet i den, vilket gjort att den blivit mer sliten, ska jag även då skicka med nya sadeln? :confused:

Det tkr jag verkligen inte. Det är du som köpt den och då är den din också. Den andra kan ju inte ha blivit så sliten att den inte går att använda..

Du kan väl behålla den gamla sadeln och skicka med den tillbaka till ägaren när den dagen kommer. Om du då har använt din nya sadel i stället så har den ju inte slitits under tiden och återlämnas i samma skick som du fick den.

Jag har funderat på att köpa en ny sadel åt min foderhäst, eftersom den hon har nu är gammal, sliten och jag sitter inte bra i den.
Jag har även kostat på henne massa nya saker, såsom bett, träns, täcken, med mera.

Men nu till min fråga; Om jag lämnar tillbaka henne eller om ägaren tar tillbaka henne ska då sadeln och allt följa med henne eller får jag behålla alla saker? Jag har ju köpt o betalt men alla saker passar ju henne och om ägaren vill rida eller skaffa ny foderhäst och vill ha sakerna, ska jag ge dom till henne då? Nu har jag inte kontraktet i närheten men det står har jag för mig att det är fodervärden som ska betala utrustning, samt foder och såna saker.

Inte för att jag ska lämna tillbaka min pålla än på länge men när den dagen väl kommer kan det vara bra att veta om jag får behålla kvar grejorna eller om dom ska skickas med pållen.

Givetvis är dina saker dina. Det enda som kan komma ifråga är om du slitit ut några av de saker som kom med hästen när du lånade den och ni skrivit lista på alla saker där det står att de skall återlämnas i samma skick.

Hälsning Maja

Jag tycker du ska behålla sakerna ifall du inte slitit onormalt mycket/haft sönder utrustningen du fick med.
När jag hade foderhäst och den sedan åkte så fick jag istället behålla en del utrustning som jag kunde sälja. :)Fast det är ju inte gängse.

jag anser att om man har en häst på foder, får med sadel osv så slits sakerna självklart och då får man som ägare förstå att slitage uppstår och därmed kan man inte begära nytt om det är dagligt slitage som blivit på sadel osv.

men däremot så tycker jag att om man verkligen har lyckats förstöra något så skall det självklart ersättas med nytt då något faktiskt har gått söder, men som sagt, inte dagligt slitage..

:)DU Ska inte Lämna ifrån dig det du har köp det är ditt "PRIVATA"dU LÄMNAR ENDAST DET SOM FÖLJDE MED NÄR DU LÅNADE HÄSTE OCH OM GRIMMAN HAR GÅTT ÅT PEPPARN SÅ FÅR DU JU SKICKA MED EN NY,,,,,,JAG själv har alltid lagt undan den lånade hästens saker och använt egna ,,,lycka till

Nej du ska inte skicka med den nya sadeln.

Om du haft hästen sedan mars i år, så ska du endast skicka med den utrustning den kom med vid återlämnande. De saker du köper själv, är dina saker. Behåll dom. :)

Norrland

Håller med!
Har själv en foderhäst, fick med täcken, träns och grimma. Ersätter givetvis ägaren om jag har sönder något av dessa saker men ersätter inte för normalt slitage.
Jag har köpt i princip helt ny utrustning till pållen, sadel, täcken, träns, skydd mm. Och det är givetvis mina saker som inte skickas med om pållen skickas tillbaka.

Så behåll dina saker!!

Du kan fråga ägaren om hon vill köpa med sakerna, inte ge bort dom för det är du som betalat sakerna.

Jag köpte en ny sadel till min foderhäst, vi har hunnit med 11 täcken och hundratals småsaker. På onsdag eller torsdag lämnar han mig och vi kommer antagligen aldrig mer ses. Ingenting följer med förutom de saker som vi fick med.

jag skulle gjort så att jag la ner hästens saker som du fick med från ägaren i en stor säck och använder dina saker istället. Den dagen hästen åker hem så skickar du med säcken med hästens ordinarie saker. Dina saker behåller du!

Skulle däremot något täcke ex gått sönder så bör du kosta på ett nytt eller åtminstonde ett helt likvärdigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 286
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar