Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med! Jättejättenyttigt!Jag har gått ett par kurser i säker hästhantering i regi av en f.d. beriden polis (vet inte om man får nämna namn här?) och det var en ögonöppnare för mig! Att träna på potentiellt knepiga situationer i en kontrollerad miljö och verkligen se hur ens häst (och man själv) reagerar var otroligt nyttigt. Framför allt ökade min förståelse för hur hästar tänker, och därmed kan jag agera bättre förebyggande och vara en tryggare ledare.
Tycker man som du är inne på anpassar sin position vid hästen till vilken häst det är. Unga okända, hingstar o stökiga går jag alltid vid bogen. Hemma med fullbloden har jag dem bakom mig om jag bär något samtidigt som jag lederJag tänker att det är en kombination av flera saker. Hästarna behöver tränas och lära sig att bete sig vettigt, även att ha koll på människorna och lära sig hur man får och inte får bete sig när människor är i närheten. Sen handlar det ju både om hur man själv hanterar hästarna och hur miljön och utrustningen är organiserad.
Jag tycker dock att alla har lite olika ideér om detta. Folk har olika uppfattningar om det mesta, allt från vilken position hästen ska ha när man leder den till hur hästarna ska hanteras och tränas. Jag tycker att det är obehagligt med (okända eller stissiga) hästar som går lite bakom en när man leder (känns alltid som att man kan få hästen över sig om den bli rädd), vill att hästen går bredvid. Andra tycker att min häst är "ouppfostrad" när hon går så att människan är i boghöjd, vilket jag tycker är väldigt lämpligt.
Minns en annan tråd för ett tag sedan där det blev diskussion om hur man hanterar en longeringslina. Saker som jag tycker är självklart ur ett säkerhetsperspektiv har andra en totalt motsatt uppfattning om.
Ja precis. Men vid bogen känns alltid mer säkert!Tycker man som du är inne på anpassar sin position vid hästen till vilken häst det är. Unga okända, hingstar o stökiga går jag alltid vid bogen. Hemma med fullbloden har jag dem bakom mig om jag bär något samtidigt som jag leder
Rida in i stallet?Det var jag som startade tråden Icke säker hästhantering efter en incident i ett av de stall jag rör mig i. Efter den händelsen har jag tänkt rätt mycket på vad jag ser. Jag är även motorcyklist och jag skulle vilja säga att hästvärlden har mycket att lära sig av MC-världen. I den senare har man byggt in säkerhetstänket redan från början. Man har lagstadgad utrustning, stränga trafikregler som ska hjälpa upp säkerheten, man lär sig att hela tiden ligga steget före i trafiken för att ha marginal till oförutsedda händelser. Jag saknar en del av det i hästvärlden. Säker hästhantering skulle för mig vara just att man använder fantasin och agerar efter den: vad skulle kunna hända? Även den tryggaste häst kan bli skrämd, alltså ska man kanske inte rida in i stallet. Eller leda en häst i en trång stallgång förbi en häst som står uppbunden. Eller placera de "svåraste" hästarna längst bort från stallet så att de alltså måste ledas längst väg. Jag har börjat säga ifrån när jag stöter på sådana situationer och då blir jag lätt ifrågasatt. Folk tycker jag är lite feg, och jag anses direkt som ovan och osäker. För mig handlar det inte om det- det handlar om att skaffa sig vanor och rutiner som är så säkra att man har ett skydd om det oförutsedda inträffar. Jag skulle aldrig drömma om att köra MC utan alla skydd, hur varmt det än är och man är inte "tönt" för det.
I ett av de stall jag tog några lektioner i oktober, var det en "privatist" som gjorde det, ja. Stallet är stort, stallgången rymlig och det är högt i tak så det känns förmodligen inbjudande. Å andra sidan bor där väldigt många hästar och det rör sig många människor där (bl.a barn) så det är väl inte direkt lämpligt ändå.Rida in i stallet?
Gör folk det i ditt stall?
Jag hade blivit skogstokig om någon red in i stallet. Olämpligt!I ett av de stall jag tog några lektioner i oktober, var det en "privatist" som gjorde det, ja. Stallet är stort, stallgången rymlig och det är högt i tak så det känns förmodligen inbjudande. Å andra sidan bor där väldigt många hästar och det rör sig många människor där (bl.a barn) så det är väl inte direkt lämpligt ändå.
Jag vill göra ett tillägg: det finns drygt 100 000 motorcyklister i Sverige, och en organisation (SMC) som har som enda syfte att värna MC-säkerheten genom kurser, dialog med politiker osv. Jämför det med hur många ryttare det finns, och var är organisationen som har som (enda) syfte att värna ryttar/hästsäkerheten...?Det var jag som startade tråden Icke säker hästhantering efter en incident i ett av de stall jag rör mig i. Efter den händelsen har jag tänkt rätt mycket på vad jag ser. Jag är även motorcyklist och jag skulle vilja säga att hästvärlden har mycket att lära sig av MC-världen. I den senare har man byggt in säkerhetstänket redan från början. Man har lagstadgad utrustning, stränga trafikregler som ska hjälpa upp säkerheten, man lär sig att hela tiden ligga steget före i trafiken för att ha marginal till oförutsedda händelser. Jag saknar en del av det i hästvärlden. Säker hästhantering skulle för mig vara just att man använder fantasin och agerar efter den: vad skulle kunna hända? Även den tryggaste häst kan bli skrämd, alltså ska man kanske inte rida in i stallet. Eller leda en häst i en trång stallgång förbi en häst som står uppbunden. Eller placera de "svåraste" hästarna längst bort från stallet så att de alltså måste ledas längst väg. Jag har börjat säga ifrån när jag stöter på sådana situationer och då blir jag lätt ifrågasatt. Folk tycker jag är lite feg, och jag anses direkt som ovan och osäker. För mig handlar det inte om det- det handlar om att skaffa sig vanor och rutiner som är så säkra att man har ett skydd om det oförutsedda inträffar. Jag skulle aldrig drömma om att köra MC utan alla skydd, hur varmt det än är och man är inte "tönt" för det.
Precis. Man blir det och då blir man ifrågasatt. Och lite sedd ned på som "hysterisk", typ "bara för att du inte kan hantera en häst!".Jag hade blivit skogstokig om någon red in i stallet. Olämpligt!