Tänk inte ens tanken "jag ska bara ut lite snabbt o kvällsfodra så hinner jag till ...." eller dylikt. Samma stund som tanken dyker upp i ditt huvud spränger någon nåt staket, rullar fast i en box eller får kolik. Garanterat.
En bra bonde, hovslagare, vetrinär samt mark/stallägare är värd sin vikt i guld och lite till. Ta väl hand om dom.
Jag kommer aldrig kunna stå i ett inackorderings stall igen. Inte för att jag hade dåliga erfarenheter där, utan för att efter ha provat på att i princip ha eget stall tsm med min bästa vän kan jag inte tänka mig ngt bättre. Förutom en egen gård då.
Välj försäkring med omsorg, men var beredd på att betala myyycket ur egen ficka om det skulle behövas. Kan dom ringla sig ur att behöva betala gör dom gärna det när räkningen är som fetast.
Fritid? Vad då, vad är det?
Vill man rida så är man kvar på ridskola/medryttare. Är så mycket billigare och du får nästan garanterat rida. Egen häst skulle jag bara rekomendera till någon som vill allt det där runt om som hör till att ha häst. Om jag bara ville rida tror jag inte jag varken skulle orka eller vilja lägga ner dom pengar och tid jag gör. Men allt är värt det när jag ser dom trygga o glada i sin hage. Att få rida är bara min bonus.